Od 10. decembra sa z Bratislavy do Žiliny dostanete o štvrťhodinu rýchlejšie ako doteraz. Nový cestovný poriadok prináša radikálne zmeny v súvislosti so zavedením rýchlosti 160 km/h na úseku Bratislava – Púchov.

Zmena rýchlostí sa dotkne všetkých rýchlikov s označením R6XXX a regionálnych rýchlikov s označením RR 7XX. Z centra mesta Bratislavy sa vlakom dostanete do centra Trenčína už za 59 minút. A to už stojí za to, presadnúť do vlaku. Do Žiliny sa dostanete o 15 minút skôr ako predtým. Najrýchlejší vlak tak urobí vzdialenosť medzi Bratislavou a Žilinou na 1 hodinu a 52 minút. ZSSK pritom využíva rýchlosť 160 km/h na 137 kilometrovom úseku. Pribudnú aj nové hnacie vozidlá a rovnako aj rekonštruované vozne.

Podlľa slov generálneho riaditeľa ZSSK, Filipa Hlubockého ZSSK chce výhľadovo výrazne posilniť aj vlakové spojenie medzi Bratislavou a Nitrou, ktoré by malo byť už za 50 minút. ZSSK aktuálne postupuje podľa výzvy, aby ľudia presadli z automobilov do áut. Posilní sa tak prímestská doprava v okolí Bratislavy smerom na Senec a Trnavu. Od nového grafikonu pribudli nové spojenia medzi Prešovom a Košicami, Bratislava – Rajka a Bratislava – Žilina.

Od 10. 6. 2018 sa vytvorí nové spojenie na trati Senec – Bratislava – Petržalka a bude to výhodné napojenie pre ľudí pracujúcich v Petržalke. ZSSK verí, že znížia jednostrannú závislosť od automobilovej dopravy.

Región Košice – Prešov pribudnú regionálne REX vlaky a tiež je ambíciou ZSSK vytvoriť silnú alternatívu voči cestnej doprave hlavne doobeda a poobede. Spojenie medzi týmito dvoma veľkými východoslovenskými metropolami bude do 28 minút. V okolí Žiliny nasadí ZSSK vlakové spojenie na Kysuce a Čadcu a priame spojenie Žilina – Liptovský Mikuláš.

IC rýchlik z Košíc bude končiť vo Viedni, pôjde teda o priame spojenie Košice Viedeň za 6 hodín a 12 minút. Rozhovory prebehli aj s maďarským dopravcom, pričom sa riešilo spojenie Budapešť – Praha – Berlín. Tieto vlaky sa budú volať Metropolitan.  Ďalšie prepojenie na Poľsko a Ukrajinu – na tom sa pracuje, ale v súčasnosti nie je nič konkrétne.

Denne vypravuje ZSSK až 1145 vlakov a treba vždy zaistiť nasledujúci spoj. Zavedenie rýchlosti 160 km/h si tak vyžiadalo veľké zmeny v grafikone. Preto aj ZSSK muselo spoje porozhadzovať medzi sebou. V prípade 6XX rýchlikov sa to podarilo na spojenie medzi Bratislavou a Púchovom.

Viac o rekonštruovaných vozňoch

VIDEO TOUCHIT: Ako vyzerajú vlaky ZSSK po rekonštrukcii vo vlastnej réžii

 

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.