Žijeme v dobe, ktorá si žiada zmeny, nové veci a odlišný pohľad na svet i autá. Škoda už dávno nie je automobilkou, ktorá má v ponuke „3 obligátne“ modely bez pridanej hodnoty, ale vozový park plný zaujímavých a vysoko konkurencie schopných áut, ktoré majú čo ponúknuť, vyzerajú štýlovo a stále sú to tie dobré škodovky. Aj keď na baterky…
Áno, na baterky, nie zrovna tužkové z Lidla, ale také väčšie v podlahe vozidla, ktoré sú chránené bezpečnostným rámom a vďaka tomu je ťažisko testovanej električky tak nízko, že zákruty prechádzate skoro ako po koľajniciach. A o akom aute sa to vlastne bavíme? No predsa o novej Škode Enyaq iV 80X vo výbave SPORT LINE. Enyaq ako taký je na trhu už dlhšie, no ja som mal možnosť ho vyskúšať až teraz, čo mi ale vôbec nevadí, lebo ak test tejto krásnej električky, tak nech to má paru! Nie, nemusí to mať 468 koní, 987 Nm a voňavý stromček za ďalšie 4 kone. Stačí keď to bude poriadna 4kolka, ktorá dobre vyzerá, výborne jazdí a dokáže zo všedných dní spraviť také neobyčajnejšie. A to Enyaq iV 80X dokázal, pričom je to aj relatívne silný magnet na pohľady ľudí, ktorí sa otáčajú a v stave vykrútenia zostávajú celkom dlhú dobu. Enyaq je proste iná škodovka, taká prémiová, zaujímavá, tichá a má zelené značky, ktoré sú v niektorých regiónoch stále považované za niečo intergalaktické. Nevadí, oči máme na to aby sme sa pozerali a ústa na to aby sme sa pýtali…
Pane, to auto je plne elektrické? Samozrejme! A aký to má dojazd? Hmm, to záleží od rôznych faktorov, ale tak 250 km sa dá v zimných podmienkach na západnom Slovensku prejsť celkom v pohode a bez obmedzovania sa na komforte (denník nádejného Kysučana hovorí, že viac ako 180 to nebude…). Výrobca uvádza dojazd podľa WLTP okolo 478 km, no neviem kde sa toto číslo vzalo, ale ja som okolo neho ani neprešiel, ba ani teleskopom som ho nevzhliadol. A ako dlho sa to nabíja? Max. nabíjací prúd je 135kW, ale nie vždy je auto ochotné ho prijímať plnými dúškami, záleží to od teploty bateriek a pod., takže z 20% na 80% sa nabíja v priemere 30 minút a na 100% okolo 50 až 70 minút, samozrejme, na rýchlo nabíjačke. Z domácej 230V siete nabíjam takmer všetky elektrifikované autá, no v prípade čistého elektromobilu to nedáva veľký význam, nakoľko z 20% na 100% by som sa dostal za „XY“ hodín, čo je v bežnom živote neprijateľné. Toto môže byť vhodné tak na udržovanie energie, ak ráno dlhšie klimatizujete kabínu a pod.
Ideálnym riešením je domáci WallBox (ponúka ho aj Škoda) a využívanie verejných nabíjačiek, čo si už ale treba prerátať a zvoliť vhodný program, napr. od ZSE Drive, nakoľko nie vždy je to lacné. Ceny a programy si viete pozrieť priamo na stránkach ZSE, pričom sa jednoduchý výpočtom z nižšie uvedenej spotreby dostane k sume, ktorú Enyaq iV 80X v priemere spotrebuje na 100km. A akú má kapacitu batérie? Výrobca uvádza 82 kWh, no reálne využiteľná kapacita je o trošičku menšia – presnejšie je to 77 kWh. Mirko, a prečo si teda neprešiel viac ako 250 km na jedno nabitie? No lebo nerád chodím na doraz (jedine, že by áno…) a radšej nabíjam pribežne, ideálne pri zostatkovej hodnote v okolí 20%. To robí dobre nie len šoférovi na psychiku, ale aj samotnej baterke, ktorá netrpí ako pes na reťazi.
Táto veľmi pôvabná Škoda ponúka max. výkon 195 kW (265 koní) a max. krútiaci moment 425 Nm, čo je dosť na to, aby vás „katapultovala“ z pokoja veľmi sebaistým spôsobom na 100km/h za 6,9 sekundy, no pri 160 km/h vám poviem elektronický obmedzovač – stačilo – a radosť skončila! Takáto rýchlosť síce nie je nikde na území SR oficiálne povolená, no viete sa na ňu dostať veľmi rýchlo, na čo si treba dávať pozor. Enyaq iV 80X rýchlosť veľmi dobre maskuje a hlavne v meste je dodržiavanie 50km/h dosť problém, ak teda nepočítam, že môžete byť pravidelnými prispievateľmi do štátnej kasičky. Výkon je na naše pomery a podmienky dostatočný a okamžité zrýchlenie veľmi návykové – to mám na električkách najradšej. Žiadne omeškanie akcelerácie, proste šliapnete na to a letíte vpred. Dalo by sa to nazvať aj bezpečnostným prvkom, lebo prudké zrýchlenie alebo rýchle obídenie niečoho v premávke môže často znamenať vyhnutie sa nebezpečenstvu – aktívna bezpečnosť?
Nezostanem však iba pri výkone ako takom, lebo okrem toho musí za niečo stáť aj podvozok, ktorý je vo verzii 80X SPORT LINE adaptívny, takže sa mení tuhosť tlmičov a nastavenie elektroniky, čo v praxi reálne cítiť. Najviac citeľnou zmenou je, pochopiteľne, prechod z režimu ECO do režimu SPORT. Podvozok stuhne, rovnako tak riadenie a každé pohladkanie akcelerátora je znateľné s okamžitým prejavom, a to chceme! Je to škoda a škoda musí fungovať dobre, čo potvrdzujem, pričom nie som vôbec žiadny eko-terorista a stále mi viac vonia benzín a nafta ako „elektrické výboje“. Ešte by som rám dodal, že Enayq iV 80X je vo všeobecnosti trošku tvrdšie naladený. Komfort je síce na vysokej úrovni, ale niekto citlivejší to môže vnímať intenzívnejšie.
„Výkon 195 kW je super, ale! Nezabúdajme na malé písmenká – Maximálny výkon, ktorý je k dispozícii maximálne na 30 sekúnd, vypočítaný v súlade s normou UN GTR.21. Množstvo energie dostupné v jednotlivých jazdných situáciách závisí od rôznych faktorov, napríklad od okolitej teploty a stavu nabitia, teploty a stavu alebo fyzického veku vysokonapäťovej batérie. Dostupnosť maximálneho výkonu vyžaduje, aby bola batéria vysokého napätia v rozmedzí od 23 °C do 50 °C a aby bola úroveň nabitia > 88%.“
A koľko to žerie na 100 km vám neprezradím, lebo to neukazuje v litroch, ale nejakých divných kW/h. No dobre, tak predsa len pár čísiel, v prvom rade som bol prekvapený, že medzi spotrebou na diaľnici a čisto okresných cestách nebol až taký markantný rozdiel ako som očakával a ako je vlastne pri tomto type automobilu zvykom. Prešiel som, okrem iného, tri testovacie okruhy: Mesto/okresné cesty/diaľnica = 28,5 kW/h. Okresné cesty = 23,4 kW/h. Diaľnica = 26,5 kW/h. Tieto údaje ma celkom prekvapili, nakoľko sú všetky výsledky veľmi podobné.. V praxi je to výhodou, lebo nie je až taký rozdiel, či idete kontinuálne 120km/h po diaľnici alebo sa hráte na okresných cestách (raz rýchlo, raz pomaly). K týmto údajom treba dodať, že Enyaq iV 80X je dosť veľká škatuľa s hmotnosťou presahujúcou 2,2 tony, takže žiadny atlét, ale slušný mastodont s 19“ diskami a pneumatikami s rozmerom 235/55/R19. To sa však odzrkadľuje aj v priestrannom interiéri, ktorý ponúka veľa muziky, ale o tom sa dočítate nižšie.
Enayq má dva elektromotory, predný a zadný, takže ide o „permanentnú 4kolku“, ktorú dopodrobna riadi elektronika podľa rôznych snímačov. Kríženie náprav a „off-road“ v rámci možností relatívne nízkeho podvozku som nemohol vynechať a s kľudom Angličana, teda Čecha pri dobrom točenom, môžem uviesť, že pohon všetkých kolies funguje prekvapivo výborne, či už na podmočenom teréne v strmom stúpaní alebo v rámci kríženia náprav, kde Enyaq iV 80X veľmi rýchlo vyhodnotil situáciu a pohol sa vpred bez extra váhania.
Veľmi dobre! Akurát tá svetlá výška vám toho veľa nedovolí, ale tak toto auto nie je terén koza, no do hôr na lyžovačku alebo ku chate vás vyvezie bez váhania. Počas testu som neodolal ani snehovej pokrývke, na ktorej Enyaq v rámci trakcie opäť exceloval a dokonca v režime SPORT + ESC Sport vrtí zadkom ako mladá ľan, takže žiadna nuda, ale slušná zábava.
Spomenúť musím aj veľmi podarený a z časti inteligentný systém rekuperácie, ktorú viete regulovať vo viacerých stupňoch manuálne, pádlami pod koženým multifunkčným volantom. Podobne to malo už dávnejšie Mitsubishi, kde to podľa mňa funguje najlepšie a pádla sú tam výborne ovládateľné – no v škodovke to funguje tiež slušne.
Podstatou ale je, okrem reverzného toku prebytočnej energie späť do batérie, inteligentný systém rekuperácie – auto presne a veľmi precízne reaguje na všetky podnety na ceste, ako sú napr. rýchlostné obmedzenia, vozidlo pred vami, križovatka, vjazd do obce a pod., na základe čoho so systémom rekuperácie pribrzdí na vhodnú rýchlosť a následne ho nechá akoby plachtiť, čo sa mi veľmi páčilo. Nie je to otravné, ani násilné, ale naopak veľmi sofistikované a precízne, takže veľký palec hore. Takto si predstavujem moderný, technologicky nabitý a dostupný elektromobil, ktorý okrem toho všetkého ešte aj dobre vyzerá. A to proste chcete!
Prešiel som podstatu, no vynechať nemôžem ani dizajn, interiér a techniku, ktorú Enyaq iV 80X ponúka. Dizajnu sa príliš venovať nebudem, lebo na ten máme každý odlišní názor, no určite musím prízvukovať, že dizajnéri urobili kus dobrej práce a tento model vyzerá výborne z každého uhlu a obzvlášť v krásnej bielej metalíze, ktorú logicky a esteticky dopĺňajú čierne doplnky, ako napr. predĺženie jemne zvažujúcej sa strechy, lem masky, lišty v nárazníku, zadný difúzor a pod. Proste nádhera, milujem bielo/čiernu kombináciu a tomuto autu sa hodí na 100%. Aby som nezabudol, maska, svietiaca maska! Toto hocktoré auto nemá a vyzerá to veľmi efektne, pričom nejde o žiadnu kolotočárinu, to vôbec.
Predná maska s efektom skla/kryštálov svieti veľmi decentne a efektne, takže nič vyrušujúce, čo cením. A cením aj perfektné LED adaptívne svetlomety s tieňovaním, ktoré pracujú bez akýchkoľvek výhrad. A že občas osvetľujem protiidúce autá vychádzajúce spoza horizontu alebo spoza zákruty? Čo už, je to „chyba“ takmer všetkých áut s elektronicky riadením prepínaním svetlometov, ktoré nevie v stotine všetko vyhodnotiť a občas sa stane, že diaľkové sa stlmia o sekundičku neskôr – poznám to aj z druhej strany, nie je to príjemné, ale pritom úplne bežné, aj v rámci násobne drahších áut. Ešte dodám, že aj zadné svetlá sú LEDkové a rovnako pekné ako tie predné.
Prejdime však do interiéru, ktorý je typickým hlásateľom škody novej generácie, kde sa kombinuje minimalizmus s maximaliznom. Tým mini mám na mysli digitálny prístrojový panel, ktorý zobrazuje iba základné informácie o vozidle a nedá sa príliš konfigurovať, pričom maxi stredový displej pôsobí ako permanentne otvorený notebook a vidíte na ňom úplne všetky informácie o aute, ktoré tu zároveň viete aj nastaviť. Áno, všetko v rámci dotykového displeja – aj klimatizáciu. ALE! Už počas testu Škody Octavia Scout som nadobudol pocit, že to funguje celkom dobre, čo sa opakovalo aj v tomto prípade. Skutočne s tým nemám žiadny problém, je to iba o zvyku.
Samotný informačno-multimediálny systém je celkom prehľadný a zrozumiteľný, nastavíte tu všetko od systému auta a komfortných prvkov až po nezávislú klimatizáciu a komunikáciu s mobilným zariadením. Aby ste boli v obraze, systém je permanentne pripojený na internet, takže všetky informácie, aj v rámci navigácie a pod. sú aktuálne a presné. Okrem displeja sa mi páči aj prítomnosť niekoľkých dedikovaných tlačidiel, ktorými sa rýchlo dostanete do nastavenia režimu vozidla, parkovaciemu asistentovi, všeobecnej klimatizácii a pod.
Konektivita? Plná! Tu skutočne netreba premýšľať nad tým, čo chýba, lebo nechýba asi nič, v ponuke je všetko od Bluetooth, cez Wi-Fi (aj so zdieľaním pre pasažierov), prehľadnú mobilnú aplikáciu so vzdialeným ovládaním klimatizácie a nabíjania až po 4 USB-C porty. Aha, takže predsa len niečo bude treba, redukciu! Ak máte káble iba s USB-A konektorom, tak tu nepochodíte a budete musieť navštíviť nejaké elektro alebo toho otravného zeleného mimozemšťana a kúpiť redukciu z USB-C na USB-A. A viete čo je ešte super? To, že Enyaq ponúka podporu Apple CarPlay a Android Auto bez nutnosti použitia káblov, plne bezdrôtovo, k čomu sa hodí aj priestor na bezdrôtové nabíjanie telefónu. Vo výsledku by ste teda žiadny kábel nepotrebovali, ale istota je istota, však?! To je ako s vyhrievaným volantom, načo mi to bude, ale keď prituhne, tak kancelárske ručičky tento mini luxus ocenia, rovnako ako vyhrievané sedadlá, dokonca aj vzadu.
Všeobecný ľud ocení aj množstvo bezpečnostných prvkov a asistenčných systémov – okrem výbornej pasívnej bezpečnosti nechýba ani systém nepretržitého monitorovania okolia vozidla s autonómnym brzdením v prípade núdze, sledovanie okolia za vozidlom počas parkovania/cúvania, monitorovanie mŕtvych uhlov, sledovanie chodcov/cyklistov, ale aj špičkové monitorovanie dopravných značení a už tradične vydarené vedenie vozidla v jazdnom pruhu v kombinácii s adaptívnym tempomatom a inteligentnou rekuperáciou. Chýbať nesmú ani 4 kamery v okolí auta a jednoduché nastavenie všetkých systémov. Prekvapilo ma ale, že automatické parkovanie chýbalo, teda mne nie, ale nebolo vo výbave :).
Keďže som vyššie spomínal tie sedadlá, ktoré sú elektricky nastaviteľné, tak musím dodať aj to, že sú skutočne výborné a vyhovujúce aj pre mojich 200 cm a 1xx kilogramov. Veľmi dobre sa mi v nich pôsobilo, aj v rámci dlhých jázd a neprekážala mi ani integrovaná hlavová opierka, nakoľko sa myslelo aj na to, že existujú aj vyššie osoby ako umpalumpovia. Tento štýl sedadiel mám rád, no vždy to pokazí tá nízka hlavová opierka, čo sa tu nestalo. Kombinácia kože, alcantary a miestami látky je plne vyhovujúca a bez námietok, rovnako ako kompletné prevedenie interiéru, od podlahy až po strop.
Stredová konzola je taká suchá, prázdna, no k celku sa to hodí a dáva to viac možností kam odložiť veci alebo hrať hru „chyť svoj prach“. Miesta je tu klasicky extra veľa, z každej strany a nemení sa to ani vzadu, čo so bol rád. Sadol som si sám za seba a dokonca som bol prekvapený, koľko miesta mi ostalo nad hlavou, čo je veľmi výnimočný jav, lebo skôr zložím vo väčších autách nohy, no hlava sa často šúcha, tu však nie.
Enyaq ponúka veľmi pekný priestor aj pre zadných pasažierov, ktorí majú k dispozícii všetky komfortné prvky. Je to taká rodinná električka, s ktorou by som na nebál ani dlhších výjazdov.. dovolenka pri mori? S prehľadom! Prekvapila ma ešte jedna drobnosť, ale to je asi otázka výbavy, že tento model nemal výstup na 230V, teda integrovaný menič, čo by som očakával ako základný prvok v každom elektrickom aute. Ale nevadí, lebo iné prvky tu sú, ako napr. sedadlá delené v pomere 40:20:40 a veľmi príjemne tvarovaný batožinový priestor s malou medzi-podlahou, kde sa dajú ukryť nabíjacie káble. V číslach to je takto, základný objem činí 585 litrov a po sklopení operadiel získate 1710 litrov + schodík, čo nie je zlé.
Dáte sem úplne všetko a keď nie, tak si kúpite pekný strešný box, lebo slovo nejde neexistuje :). Prakticky založených ľudí poteší aj elektricky ovládané ťažné zariadenie, ako aj elektricky ovládaný kufor. Na „guľu“ môžete pripnúť nebrzdený vozík neprevyšujúci hmotnosť 750 kg alebo brzdený vozík s hmotnosťou max. 1200 kg. Nie je to žiadna hitparáda, ale drevo a cement na chalupu dostanete s prehľadom a dokonca potichu a bez emisií. Gréta na vás bude hrdá a vy budete hrdý na seba, lebo sedíte vo výbornom a takmer lokálnom elektromobile.
Fotogaléria: Škoda Enyaq iV 80X SPORT LINE
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Škoda Slovensko
Cena: od 53 980 eur vo výbave SPORT LINE
Prečítajte si aj: