Je tu víkend a my k vám prichádzame so záverečným dielom našej cesty po Ďalekom východe. Bola to zaujímavá skúsenosť, absolvovať tri úplne odlišné krajiny za 10 dní. Tento diel teda začíname našim odletom z Taipei do Pekingu.

Bol to let čínskou leteckou spoločnosťou Air China, ktorá patrí v tomto regióne medzi najväčšie. Tento let bol veľmi príjemný, trval menej ako 3 hodiny a zdá sa, že v Ázii sa aj na domácich letoch žije tak, ako v Európe pred krízou. Dostali sme tak teplé jedlo, výber nápojov obsahoval aj víno a pivo, všetko v cene letenky. Na takto relatívne krátkom lete teplé jedlo dostanete v triede biznis, nie však v ekonomickej triede. Na vstup do Číny som využil 72 hodinový tranzitný pohyb, teda som mohol vstúpiť do tejto krajiny bez víz, nemohol som však opustiť mesto.

Jadlo

Jedlo podávané na lete medzi Taipei a Pekingom. Súčasťou bol aj chladený jogurt

Na letisku v Pekingu vyzerá všetko rovnako ako na každom inom letisku – zhon, stres a ponáhľanie sa.

Tesne po pristátí v Pekingu

Výborné je, že máte viacero možností ako sa dostať do meste, sú tu autobusy aj rýchlovlak. Problém je, že po anglicky sa príliš nedohovoríte ani na letisku.

Takto to vyzerá v pilotnej kabíne rýchlovlaku z letiska do centra mesta

Musíte tak ukazovať rukami, nohami aby ste zistili, čo je pre vás najlepší spôsob dopravy. Ja sa využil možnosť volania z miestneho telefónu do hotela a zistil som celkom presne, ako mám postupovať.

Niektoré stanice sú síce označené aj anglicky, ale skôr počítajte s tým, že všade budú len čínske znaky

Niektoré stanice metra sú síce označené aj anglicky, ale skôr počítajte s tým, že všade budú len čínske znaky

Internet v Číne nie je tak bežný ako napr. na Taiwane, ale nájdete miesta, kde je Wi-Fi. Sú to hlavne rôzne vstupné haly hotelov, kaviareň Starbucks a pod. Problém je v tom, že z tohoto internetu sa nepripojíte na Facebooku a ani si nepozriete video na YouTube. Ako som neskôr zistil, Číňania to ani nepotrebujú. Majú vlastnú sociálnu sieť, najčastejšia je q-q a o videá tiež nie je núdza.

Peking je obrovské mesto, síce špinavšie ako Taipei na Taiwane, ale stále relatívne dosť čisté. Odhadujem, že tretina mužského pokolenia pracuje v ozbrojených alebo policajných službách. Pri vstupe do každej stanice metra prejdete bezpečnostným rámom, ako na letisku, policajtov vidíte úplne všade.

Policajti a vojaci sú na každom kroku

Výmena stráži pred vstupom do stanice metra

Pamiatok má Peking aj na rozdávanie. Asi najdôležitejšie je námestie nebeského pokoja,  Tchien-an-men. Je to tretie najväčšie námestie na svete a veru mal som čo robiť, aby som ho prešiel celé.

Námestie nebeského pokoja nemôže byť tu bez večne žijúceho Mao Ce-Tunga

A pridal som k tomu aj zakázané mesto, čo znamenalo vystáť asi hodinový rad na vstup.

Toto je hodinový rad na vstup do zakázaného mesta

Po čase som našiel spôsob, ako sa dostať na Facebook a dohodol som si stretnutie s Jožom. Je to zaujímavý pocit stretnúť sa s ním na druhom konci sveta, v podstate celkom náhodne.

Na typických čínskych raňajkách s Jožom Orgonášom v centre Pekingu

Ďalšou mojou zastávkou bol Letný palác, čo je miesto skoro na okraji Pekingu. Ale je úžasné, obrovské stavby sú na vyvýšených skalách, postaviť toto znamenalo v tej dobe nesmierne úsilie (a určite aj veľa životov).

Letný palác je unikátnou stavbou na hore skál

Pohľad z najvyššieho bodu Letného paláca na okolité jazero

Bol som aj na čínskej tržnici, pozrel som si niekoľko chrámov a celkovo za deň prešiel 28,92 km. Podľa mojich inteligentných hodiniek to bol môj najaktívnejší deň za tento rok a to už mám v nohách výstavy CES (19 km/deň), MWC(12 km/deň) a Computex (15 km/deň).

Ale bol som aj v modernej časti Pekingu, kde nájdete zastúpenia svetových značiek a tiež značkové obchody s cenami ako sa na takéto obchody patrí. A všade bude plno ľudí, ktorí aj tento tovar kupujú.

Zastúpenie LG v Pekingu patrí medzi najväčšie pobočky tejto firmy vo svete

A nebuďte prekvapení, keď tu nájdete autá úplne všetkých značiek. Síce trochu v zmenenej podobe, ale predsa. Darmo, tí Číňania, ktorým stačí na deň miska ryže a chodia do roboty 30 km denne na bicykli už vymreli. Dnes je Čína skoro najdôležitejší trh na svete a je tu aj veľa milionárov (myslené v eurách alebo dolároch).

Spoznávate toto auto? Áno, je to Škoda Octavia, ale v čínskom značení

Celkom večer som bol v parku okolo nebeského chrámu (Temple of Heaven) a dosť do noci som presedel pri čínskej ľudovej hudbe. To som už len oddychoval, moje telo už viac nevládalo.

Nebeský chrám a hlavne park okolo neho sa počas večera stáva kultúrnym centrom Pekingu

Lietadlo odlietalo až o 01:50, na letisko som prišiel okolo polnoci skoro posledným rýchlovlakom a do jeho odletu som sa aj niečo vyspal na stoličkách. Ráno piatej hodine som bol b pondelok na letisku vo Viedni a nezastavil som sa až v piatok večer.

Sme radi, že sme vám mohli priniesť takéto zážitky aj z ciest, na našej webovej stránke tak plánujeme robiť pravidelne. Rovnako sme radi, že ste prejavili záujem o novinky z výstavy Computex a aj naše videá. Kompletnú reportáž nájdete v júlovom vydaní magazínu touchIT.

Pozrite si aj naše ďalšie diely nášho cestopisu:

Cesta do Tokia

Pobyt v Tokiu

Život v Tokiu

Na ceste Tokio Taipei

Computex Taipei

Značky:

Ondrej Macko

Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.