Skratka MMR predstavuje mobilné miesto riadenia a my sme sa boli pozrieť na to, čo to vlastne znamená. Toto riešenie totiž zaujalo aj špecialistov v zahraničí.

Čo je to MMR?

V skutočnosti je to mobilné pracovisko, ktoré je uložené v prispôsobenom vozidle. To sa dostane prakticky kdekoľvek – napr. na pole, do lesa a pod. My sami sme sa na toto pracovisko boli pozrieť neďaleko Bratislavy.

Za týmto projektom stojí spoločnosť Aliter Technologies a jeho hlavným účelom je monitoring dôležitých udalostí a krízové riadenie. Môžu to byť festivaly, masové športové podujatia, využijú ho záchranné zložky pri prírodných katastrofách alebo armáda. Jeho výhodou je mobilita, rýchle nasadenie a možnosť časovo neobmedzeného monitorovania priestoru. Obraz z monitorovaného priestoru sa môže prenášať aj rádiom na dlhú vzdialenosť priamo k zákazníkovi a ten má aj možnosť ovplyvniť, na čo sa kamera pozerá.

Upravené vozidlo

Naším sprievodcom pri predstavení tohto pracoviska bol Ákos Haramia z firmy Aliter Technologies. Ako sme sa od neho dozvedeli, vozidlom je Volkswagen Transporter, ktorý je prispôsobený na jazdu v náročnejšom teréne – je mierne zvýšený, má spevnený podvozok a ochranu dôležitých častí v spodnej časti vozidla.

Predná časť vozidla predstavuje miesto, v ktorom sa nachádza posádka tohto pracoviska pri preprave. V strede je potom miesto pre operátorov počas samotných monitorovacích prác. Nachádzajú sa tu počítače, monitory a pracovné miesta a tu sa aj vyhodnocujú všetky zozbierané údaje.

V zadnej časti vozidla je technologický priestor, kde sa nachádza napr. elektrocentrála, dron, kábel pre napájanie dronu a dátový prenos a ďalšie nevyhnutné komunikačné technológie.

Zdroj: Aliter Technologies

Návrh v Aliter Technologies

Celý návrh projektu je riešený v rámci spoločnosti Aliter Technologies, na samotnej realizácii MMR sa podieľali aj partneri tejto firmy. Auto po celkovom prerobení prešlo aj homologizáciou na Okresnom úrade.

Začiatok monitorovania

Samotná práca pri monitorovaní priestoru začína príchodom vozidla na pracovisko a  zabezpečením priestoru podľa legislatívnych predpisov. Ďalej sa pripraví a odskúša samotný upútaný dron, pričom sa naň nasadia ramená. Dron môže štartovať napr. zo strechy tohto vozidla, je tu na to upravená plošina. Dron teda vzlietne a operátori sa následne presúvajú do svojho pracoviska. Funguje ako virtuálny stožiar (VIMA – Virtual Mast), pričom dokáže vzlietnuť do maximálnej výšky 100 metrov. Jeho hmotnosť je 8 kg a dokáže niesť užitočnú záťaž 3 kg.

Pri vzlete sa používa riadiaci tablet, ktorý umožňuje priamy výhľad na upútaný dron.

Variabilita kamier

Tento dron môže niesť rôzne druhy zariadení.  Môže to byť napríklad denná kamera, termokamera, LED svetlo na osvetlenie priestoru pod dronom, amplión a pod. Súčasťou dronu je aj padákový systém, čo v prvom rade chráni ľudí a majetok pod dronom a tiež rádiová stanica, ktorá má po nadobudnutí optimálnej letovej výšky dosah až do 40 km.

Pracovisko operátorov

Po vzlete sa dá obraz zaznamenávať a uschovávať priamo v mobilnom mieste riadenia, alebo sa dá rôznymi spôsobmi posielať na vzdialené pracovisko. Miesto operátora je vybavené dvoma počítačmi Getac, čo sú odolné notebooky používané aj v armáde. K nim sú pripojené dva rozširujúce monitory, na ktorých môže byť zobrazený napríklad pohľad z kamery umiestnenej na drone a na druhom 360° pohľad okolo auta. Súčasťou výbavy vozidla sú totiž aj kamery snímajúce jeho okolie.

Je to hlavne z bezpečnostných dôvodov pri práci vo vnútornom pracovisku. Celá výbava pracoviska sa dá navyše vybrať z auta von a pracovať aj pri scenári bez trvalej prítomnosti auta. Pracovisko v aute je však vyhrievané alebo klimatizované a pobyt vo vnútri je celkom príjemný. Všetky parametre teploty, ale napríklad aj hodnoty napájania komponentov, ukazuje na pracovisku menší displej.

  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies
  • Zdroj: Aliter Technologies

Zdroje: vlastné, Aliter Technologies

Prečítajte si tiež

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.