Ceny benzínu a nafty sú momentálne najvyššie v histórii. Žiaľ, na zlacnenie to určite nevyzerá a skôr budú ceny týchto pohonných hmôt naďalej rasť. Ak teda zvažujete kúpu nového auta, zohľadnite aj to, čo zaplatíte za jeho prevádzku.

Pri výbere značky vášho vozidla treba dnes zohľadňovať okrem iného aj to, ako spoľahlivé sú autá danej značky a tiež akú máte možnosť výberu z hľadiska typu pohonu. Na druhej strane je dôležité, aby bola sieť servisných partnerov široká, čo sa vám vyplatí napr. pri servisných prehliadkach. Jednou zo značiek, ktoré ideálne spĺňa tieto požiadavky je Toyota a tiež Lexus.

Klasický hybrid

V prípade Toyoty je história elektrifikácie pohonu asi najdlhšia. S vývojom hybridného pohonu má totiž Toyota až 25 ročné skúsenosti. A dnes tak máte v tomto prípade na výber v prípade hybridného pohonu autá rôzneho typu použitia. Chcete malé mestské vozidlo s hybridným pohonom? Je tu pre vás hybridný Yaris. Potrebujete veľké 7-miestne SUV? Je tu hybridný Highlander.

Zdroj: Toyota
Hybridný Highlander s ekologickou prevádzkou

V prípade klasického hybridného pohonu ide o ideálny prípad – nemusíte sa totiž o nič starať. Nevadí vám stále ešte obmedzená infraštruktúra elektrických nabíjačiek a nevadí vám ani to, že nemáte doma garáž so zabudovanou elektrickou zásuvkou či wallboxom. Na nabíjanie batérie v tomto prípade totiž využívate priamo energiu vozidla a nabíjate vtedy, keď brzdíte. Pohybová energia sa teda nemení len na tepelnú, ale nabíja sa ňou batéria zabudovaná vo vozidle. Tú potom využívate na pohon auta na niekoľko kilometrov.

Na čisto elektrický pohon teda neprejdete desiatky kilometrov, ale pomôže vám viditeľne znížiť cenu za dopravu. Navyše, ak potrebujete plný výkon, elektrická časť pohonu vám môže pomôcť aj v tomto prípade.

Čisto elektrická jazda potom prináša výhody ako napr. úplné ticho a komfort, Najviac ale potešia nižšie prevádzkové náklady hybridného vozidla. Výhodou v prípade Toyoty je to, že cenový rozdiel medzi konvenčným autom so spaľovacím motorom a jeho hybridným náprotivkom je minimálny. Ľudia na Slovensku si preto hybridné vozidlá so značkou Toyota radi kupujú. Dôvodom je, samozrejme, dnes už legendárna spoľahlivosť týchto vozidiel. Rovnako je dôležité pripomenúť, že tieto vozidlá Toyota sú už v základnej výbave bohato vybavené, napr. štandardom je automatická prevodovka. Pripomeňme, že bezpečnosť v prípade Toyota nie je za príplatok.

Plug-in hybrid

Automobily s plug in hybridným pohonom majú kapacitu batérie vyššiu, a preto aj umožňujú na čisto elektrickú prevádzku dlhší dojazd. V prípade Toyoty je to typicky 75 km na jedno nabitie. To je pritom vzdialenosť, ktorá obyčajne pokrýva celodennú požiadavku na dojazd u mnohých vodičov. Umožňuje to napr. každodenné dochádzanie do práce ale aj do obchodu, školy a pod. Plug-in hybrid sa nabíja z aj externého zdroja, Tým môže byť aj bežná 230 V elektrická zásuvka. Na nabíjanie batérie v tomto prípade využijete napr. nočné parkovanie doma a opäť nemusíte riešiť sieť elektrických nabíjačiek. Tiež je výhodou, ak si môžete vozidlo nabiť napr. pri parkovaní v práci.

Zdroj: Toyota
Vonkajšie nabíjanie z Wallboxu Toyota Prius plug-in-Hybrid

Toyota má dnes svoje zastúpenie aj v prípade vozidiel s hybridným plug-in pohonom. Napr. je to RAV4 Plug-in, Prius Plug-in a v prípade značky Lexus zase NX. 550h+ Plug-in. Výhodou je, že aj keď sa batéria v prípade plug-in pohonu vybije, stále vozidlo funguje ako vyššie popísaný hybrid a jazdíte tak úspornejšie ako v prípade vozidla s čisto spaľovacím motorom. Opäť pritom upozorňujeme na spoľahlivosť vozidiel Toyota a Lexus.

Zdroj: Toyota
Nabíjanie Plug-in hybridu Toyota Prius

Čisto elektrický pohon

V tomto prípade ide o vozidlá so skutočne nulovými emisiami a ich samotná prevádzka je voči vonkajšiemu prostrediu najekologickejšia. Ak máte možnosti na to, aby ste si doma nabíjali auto pomocou vlastnej elektrickej stanice (wallbox), potom sú vaše náklady na prevádzku elektrického auta podstatne nižšie ako pri vozidle so spaľovacím motorom. Toyota pritom už ohlásila čisto elektrické vozidlo, v lete sa aj na náš trh dostane novinka s označením bZ4X.

Zdroj: Toyota
Toyota bZ4X ako čisto elektrické auto

Vďaka svojej robustnej a štýlovej konštrukcii, možnostiam pohonu všetkých kolies a dlhému dojazdu vás Toyota bZ4X dostane prakticky kdekoľvek. Ide o inovatívne elektrické SUV, ktoré je dokonca väčšie ako Rav4. Toyota bZ4X dokáže prejsť až 500 km na jedno plné nabitie. Tento dojazd možno zvýšiť pomocou voliteľnej strechy so solárnym panelom. Nabíjať môžete s použitím rýchleho verejného nabíjania s výkonom až do 150 kW. V ideálnom prípade dosiahnete nabitie batérie na 80 % za približne 30 minút. Toyota bZ4X môžete nabíjať počas noci pomocou domáceho wallboxu alebo v núdzovom prípade pomocou 230 V zásuvky. Toyota pritom garantuje, že aj po 8 rokoch bude batéria tohto vozidla stále schopná dosahovať až 70 % svojho pôvodného výkonu.

Zdroj: Toyota
Toyota Proace ako čisto elektrická dodávka

Ako čisto elektrické vozidlo existuje z ponuky Toyota aj dodávka Proace. Na konci roka sa predstaví aj čisto elektrické vozidlo Lexus UX.

Vodíkový pohon

Vodík je pohon budúcnosti a práve Toyota prišla do segmentu ako prvá. Aktuálne je tak k dispozícii už druhá generácia vodíkového auta Mirai.

Zdroj: Toyota
Čerpanie vodíka do Toyota Mirai

Vodík tu umožňuje na jedno naplnenie dojazd okolo 650 km, pričom načerpanie vodíka do nádrží trvá menej ako 5 minút. Infraštruktúra pre vodíkové autá štartuje už aj na Slovensku. Dnes už funguje prvá verejná čerpacia stanica, ktorá je mobilná a aktuálne sa nachádza v Trnave. Ďalej sa dá načerpať vodík aj v bratislavskom Slovnafte. Vo výstavbe sú ďalšie čerpacie stanice ako napr. v Košiciach. Vláda podporuje ďalšiu výstavbu čerpacích staníc na výrobu zeleného vodíka. Stále je k dispozícii aj čerpacia stanica na viedenskom letisku.

Zdroj: Toyota
Čerpania vodíka do Toyota Mirai

Výhodou vodíkového auta je to, že z neho pri prevádzke vychádza z neho len čistá voda. Okolitý vzduch Mirai pri svojej prevádzke dokonca čistí.

Zdroj: Toyota
Monitorovanie pohonu pomocou vodíka na Toyota Mirai

Vodíkový pohon má obrovský význam hlavne v nákladnej doprave, keďže tu je možné umiestniť väčšie nádrže na vodík a predĺžiť tak dojazd. Objavia sa tak vodíkové autobusy, vlaky ale aj lode.

Pokiaľ sa naplnia plány Ministerstva hospodárstva na rozvinutie infraštruktúry na čerpanie vodíka aj pre automobily, tento typ pohonu bude veľmi atraktívny. Zatiaľ je jasné, že vodík má obrovský potenciál, ktorý treba využiť.

Zdroj: Toyota
Nádrže na vodík v prípade Toyota Mirai

Možnosti výberu

Popísali sme rôzne možnosti pohonu automobilov a z toho je jasné, že práve pri značke Toyota má používateľ najväčšie možnosti rozhodnúť sa podľa toho, čo mu najviac vyhovuje. Značka môže ponúknuť svojim zákazníkom presne to, čo preferujú a potrebujú. Toyote sa tak podralo prísť so správnym pohonom v správnom čase.

Zdroje: vlastné, Toyota

Prečítajte si tiež

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.