Snáď budú všetci šéfovia dizajnu takí uvedomelí a vrátia sa späť k fyzickým ovládacím tlačidlám v interiéroch, ktoré sú praktickejšie a z pohľadu bezpečnosti zaručene lepšie.

Trvalo to dlho, no niektorí výrobcovia začínajú postupne počúvať svojich zákazníkov i novinárov, ktorí sa už dlhé roky sťažujú na stále intenzívnejšie a nezmyselné prenášanie ovládania všetkých prvkov automobilu na dotykové obrazovky.

Volkswagen
Volkswagen

Jedným z prvých uvedomelých, lebo veď radšej neskôr ako nikdy, je Volkswagen, ktorý už roky tlačí všetko do dotykových obrazoviek a zopár „tlačidiel“ s hmatovou odvozovou. Ak považujete tento spôsob za inovatívny a moderný, tak sa mýlite. Jediná vec, ktorá sa za tým popravde skrýva je šetrenie nákladov a menej premýšľania nad tým, kde umiestniť reálne ovládacie prvky. Je ľahšie všetko „napchať do dotykovej obrazovky“ a riešiť to softvérom,  no v praxi je to otrasné.

Za posledné roky sa toto „inovatívne“ ovládanie značne zlepšilo, čo treba uznať, no stále to má na míle ďaleko od fyzických tlačidiel, ktoré sú rýchlejšie, presnejšie a v rámci jazdy bezpečnejšie ovládateľné – bez nadmerného pútania pozornosti vodiča.

Už nejaký čas vieme, že Volkswagen uvažoval o tom, že niektoré tlačidlá do svojich áut vráti späť, no výrobca to nikdy oficiálne nepriznal. Avšak, šéf dizajnu VW, Andreas Mindt, nedávno pre portál Autocar prezradil, že tento prístup bol chybou a automobilka od tohto trendu ustupuje.

Volkswagen
Volkswagen

„Od modelu ID.2all budeme opäť používať fyzické tlačidlá pre päť najdôležitejších funkcií – hlasitosť, kúrenie na každej strane auta, ventilátory a výstražné svetlo – pod obrazovkou,“ povedal Mindt pre Autocar. Dodal, že „odteraz budú tieto fyzické tlačidlá v každom aute, ktoré vyrobíme. Túto chybu už nikdy neurobíme. Aj na volante budeme mať fyzické tlačidlá! Už žiadne hádanie. Úprimne, je to auto. Nie je to telefón.“

Päť funkcií, ktoré budú mať špeciálne ovládacie prvky, dopĺňajú požiadavky organizácie Euro NCAP, ktorá ich zahrnie do hodnotenia bezpečnosti od roku 2026 . Ak auto nemá fyzické ovládače klaksónu, stieračov čelného skla, smerových svetiel, výstražných svetiel a funkcií SOS, nebude môcť dosiahnuť maximálne päťhviezdičkové hodnotenie.

„Teraz vidíme, že máme stále viac a viac nehôd, pri ktorých majú ľudia kolízie kvôli tomu, že sú rozptýlení všemožným ovládaním vozidla cez obrazovky,“ povedal pre portál Politico, Matthew Avery, riaditeľ strategického rozvoja NCAP.

Za tieto zmeny sme veľmi radi a veríme, že sa postupne pridajú ďalší výrobcovia. Ak nie dobrovoľne, tak minimálne z dôvodu dosahovania plného počtu bodov v hodnoteniach NCAP, ktoré je pre každú serióznu automobilku dôležité.

Zdroj: insideevs.com, vlastné

Prečítajte si aj:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.