Nezáleží na tom, či svoje produkty predávate cez e-shop, alebo máte ponuku služieb zverejnenú na webovej stránke.
Bez účinnej propagácie sa v dnešnej dobe neobídete. Aby vaši zákazníci našli vaše produkty a služby, použijú najčastejšie Google. Keď máte dobre urobené SEO, správne nastavené AdWords kampane, bude odkaz na vašu stránku (alebo vaša reklama) zobrazený medzi prvými odkazmi. Zákazník sa dostane na vašu stránku, objedná si vaše služby alebo tovar a po doručení a zaplatení sú obe strany spokojné. Toto je však ideálny prípad, ktorý nie vždy funguje. Zákaznícka cesta je podstatne komplikovanejšia. Predstavíme vám automatizované kampane pre e-shopy, ktoré v zákazníkovi utvrdia potrebu objednať si tovar alebo službu.
Automatizované online kampane
1. AdWords remarketing
Zrejme najrozšírenejšia a najpoužívanejšia automatizovaná online kampaň. Absolútny základ, ktorý by ste mali používať, ak už máte zapnuté AdWords kampane, je remarketing.
Príklad: Zákazník Tomáš príde na váš e-shop s potrebami pre zvieratá, prezrie si vaše produkty a nenakúpi. O pár dní si na rovnakom počítači pozrie stránku, kde si chovatelia radia a v pravom stĺpci sa mu zobrazí produkt, ktorý si u vás pozeral. Klikne naň a dokončí objednávku, prípadne si objedná niečo ďalšie.
A takto ho dokážete svojimi reklamami „prenasledovať“, kým nedokončí nákup. Samozrejme, aj tu platí, že všetkého veľa škodí. Je teda dobré obmedziť frekvenciu zobrazovania jednému používateľovi.
2. Facebook remarketing
V princípe to isté ako aj AdWords. Nastaviť sa taktiež dajú rovnaké kritériá, kedy sa používateľovi zobrazí vaša reklama. Zobrazovať sa môže v pravom stĺpci alebo priamo medzi novinkami ako post. Jediný rozdiel oproti klasickému príspevku sledovaných stránok alebo priateľov je v hláške Sponzorované.
3. E-mailing
Môj veľmi obľúbený nástroj, ktorý je na Slovensku v začiatkoch a málokto využíva jeho celý potenciál. Celkovo sa u nás posielanie newsletterov pri mnohých spoločnostiach obmedzí na jeden ročne – na Vianoce.
Príklad: Tomáš bol už u vás na webe, prezrel si ponuku, nakúpil 5 kg krmiva pre svojho psíka. Váš web ponúka aj možnosť pridať si do svojho zákazníckeho profilu fotku zvieraťa, jeho rasu, meno a váhu. Z toho viete vyrátať, že Tomášovmu psíkovi pri odporúčanej dennej dávke bude stačiť krmivo na 40 dní. Takže mu o 30 dní pošlete personalizovaný e-mailig. Napr. v znení – Ahoj Tomáš, všimli sme si, že tvoj Trhač bude onedlho potrebovať nové granulky, nezabudni, prosím, naňho. A pridáte obrázky a odkazy na produkty, ktoré naposledy nakúpil.
Samozrejme, dobrým základom pre automatizované e-mailové kampane, je napojenie na vašu administráciu – tak nemusíte každý deň sledovať kto-čo nakúpil a ručne posielať e-maily, systém to urobí za vás.
Tieto tri sú celkom ľahko nastaviteľné a sú najpoužívanejšie. Na ich využitie budete potrebovať mať správne nastavené Google Analytics, Google AdWords, Facebook Business a systém na posielanie newsletterov. Mailchimp poskytuje jednoduché rozhranie, automatizáciu kampaní a prehľadné reporty za rozumné peniaze. Do 2000 kontaktov je navyše zadarmo.
Chcete ešte viac?
Keď už však chcete využiť všetky dostupné možnosti, ako upriamiť pozornosť zákazníkov na vaše produkty, určite sa časom dopracujete k prediktívnym kampaniam. Na to však budete potrebovať pripraviť váš systém, v ktorom máte uložené objednávky, informácie o zákazníkoch, cenníky, skrátka, váš skladový systém. Bez toho sa nepohnete ďalej. Ďalej potrebujete nastaviť Analytics a prepojiť ho s vaším skladom. Budete presne vedieť, ktorému zákazníkovi, aký produkt ponúknuť. Nakupuje konkrétnu značku kozmetiky, budete mu v Google ukazovať reklamy na túto značku. Existujú systémy, ktoré vám vyrátajú presnú pravdepodobnosť nákupu konkrétneho produktu. Prepojíte to s AdWords a konverzný pomer a vaše zisky budú stúpať.
Prediktívne e-mailové kampane sú tiež veľmi zaujímavé. Zákazníkovi viete posielať ponuky presne šité na mieru. Nakupuje len v kamennej predajni? Pošlete mu pozvánku na predvádzaciu akciu. V e-mailingu kliká na články? Budete mu posielať e-mailing, kde je viacero článkov, ktoré by ho mohli zaujímať. Prípadne produkty, ktoré sa v článkoch spomínajú. Možností je obrovské množstvo, každý jeden e-shop bude mať rozdielne rozhodovacie „pavúky“.
Ak máte prepracovaný web, ideálne vlastné e-shopové riešenie (v inom to asi neurobíte), viete urobiť priamo na ňom konkrétnu ponuku pre každého prihláseného používateľa. Zo skladového systému viete, čo nakupuje, ako často a aké súvisiace produkty by mohol potrebovať. Takže, keď sa prihlási, ako prvé mu ukážete práve tieto produkty, v zľave, v balíčkoch, či články, ktoré by ho mohli zaujímať. K tomu bonusové produkty zadarmo k objednávke, môžete ho oslovovať menom na akomkoľvek mieste webu. Kreativite sa medze nekladú. Pri všetkých týchto systémoch platí – čím viac dát poskytnete, tým presnejšie výsledky dostanete.
Samozrejme, nie sú to lacné systémy. Na to, aby ste robili všetky kanály naplno, budete potrebovať ľudí, ktorí sa budú venovať len tomu, alebo agentúru, ktorá to urobí za vás. No všetky investované peniaze sa vám postupne budú vracať. Zrejme nie okamžite, treba tomu dať pár mesiacov, aby sa správne nastavili kampane, urobili sa A/B testingy a vyhodnotili všetky dáta. No pomer nákladov a ziskov vás každý mesiac presvedčí, že ste urobili správne rozhodnutie.
Autor: Alica Šromovská, Effectix.com
Tento článok vyšiel aj v tlačenom júlovo-augustovom vydaní TOUCHIT č. 7-8/2017, preto sa niektoré skutočnosti uvedené v článku, môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.