Vláda dnes schválila nový zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže osôb využívaním informačných systémov verejnej správy (zákon proti byrokracii) z dielne úradu podpredsedu vlády Petra Pellegriniho. Tento zákon zruší povinnosť úradov pýtať od občanov a podnikateľov výpis a odpis z registra trestov, ako aj výpisy z katastra nehnuteľností, obchodného registra a živnostenského registra.
„Ľudia nemajú byť poštári. V tomto štáte majú obiehať informácie a nie ľudia s papiermi,“ vyhlásil vicepremiér Peter Pellegrini. Tento zákon, ktorý by mal byť účinný od 1. júla tohto roka, zmení 167 zákonov, 68 vyhlášok a 8 opatrení a 12 nariadení vlády, ktoré hovoria o tom, že tieto výpisy v papierovej forme musia občania a podnikatelia predkladať. Úrady si ich vďaka registrom, ktoré budú mať k dispozícií, budú vedieť skontrolovať v reálnom čase.
„Už v novembri, keď sme tento zákon predstavili, sme vyhlásili zásadnú vojnu byrokracii na Slovensku. Odbremeníme ľudí od dokladania najrôznejších výpisov, ktoré potrebujú pomaly na každom kroku, ak menia niečo vo svojom živote či podnikaní,“ vysvetlil P. Pellegrini. „Sú krajiny, kde výpisy dostanete elektronicky, sú krajiny, kde ich vôbec nepotrebujete. Naše úrady dáta majú a nie je dôvod, aby ich nanovo požadovali. Ľudia vďaka tomu ušetria až 13 miliónov eur len na poplatkoch, čase a cestovných nákladoch, “ dodal.
V roku 2017 si vyžiadali občania a podnikatelia v papierovej forme 348 680 výpisov z listu vlastníctva, 280 325 výpisov z obchodného registra, 67 690 výpisov zo živnostenského registra a 316 130 výpisov a odpisov z registra trestov. Hoci v obchodnom alebo súkromnom styku ešte tieto výpisy môžu byť vyžadované, štát a verejná správa ich už pýtať od občanov nebudú môcť. V prípade, že sa tak stane, organizáciám bude hroziť pokuta podľa zákona o e-Governmente.
„Ľudia a firmy budú môcť svoj čas i peniaze vynakladať na zmysluplnejšie veci, nie ho tráviť zbytočným čakaním na úradoch“, dodal podpredseda vlády P. Pellegrini. Úrad vicepremiéra bude preto rokovať aj s komerčným sektorom, ktorý takéto výpisy stále vyžaduje.
Úrad vicepremiéra bude na začiatku úradom pomáhať v zavádzaní integrácií či prechodných riešení, avšak následne aj dohliadať na to, ako budú svoje povinnosti plniť.