Google mení svoj vyhľadávací algoritmus, čo by malo priniesť rovnosť medzi stránkami.

Opak je však pravdou a podľa prieskumu, ktorý bol zverejnený na webe House Fresh, Google uprednostňuje vybrané typy stránok. Je nespochybniteľné, že vyhľadávač chce prinášať vo výsledkoch vyhľadávania to, čo v skutočnosti používateľov môže najviac zaujať. Takisto chce prinášať informácie, ktoré budú relevantné. O dôveryhodnosti však môžeme tak trochu pochybovať.

To najlepšie nemusí byť na prvých priečkach

Teraz nemáme na mysli dezinformačnú scénu a rôzne podvody, avšak s rozmáhajúcou sa umelou inteligenciou sa na rad dostane aj ona. Tentoraz ide o to, prečo Google uprednostňuje len vybrané typy stránok, ktoré patria pod isté konzorciá, združenia, vlastníkov či skrátka vydavateľské domy.

Nech už vám znie meno Google akokoľvek a či už si ho spojíte so smartfónmi s Androidom alebo službou Gmail, je fakt, že Google na reklame zarába a potrebuje zarábať. Aj vďaka tomu vy môžete mnohé produkty používať takzvane bezplatne. Zadarmo však nie sú ale otázka vášho súkromia je témou na iný článok.

Tieto značky si zapamätajte

Prečo sa zobrazujú weby ako BuzzFeed, Rolling Stone, Forbes, Popular Science a Better Homes & Gardens na popredných miestach vo vyhľadávaní? Všetky totiž ponúkajú čističky vzduchu, ktoré dokážu vyčistiť vzduch od chlpov vašich domácich miláčikov. Okrem toho poznajú aj najlepšie chladiace povlečenie pre váš spánok.

16-companies-dominating-google-search-results-2024Zdroj: House Fresh
16 spoločností, ktoré dominujú vo výsledkoch vyhľadávania na Googli v roku 2024

Problémom by nebolo to, že vám ponúknu najlepšie výrobky. Skutočný problém je, že obsahujú len preformulované výrazy v produktových materiáloch týchto výrobkov. Podobne by ste obstáli pri hľadaní najlepších darčekov pre mamy, najlepších produktov na holenie alebo hľadaní darčekov pre tínedžerov. Nečakajte žiadne skutočné testovanie, iba marketingové texty. Mnohé informácie sú z ponúk produktov na Amazone.

Google pozná tento problém a v roku 2021 predstavil svoj systém recenzií nazvaný ako Product Review Update. To by mohlo znamenať, že nebudeme musieť prehľadávať celý internet na to, aby sme sa dozvedeli konkrétne recenzie na vybrané produkty. V roku 2023 sa ale odborníčka na SEO Lily Ray zmienila o tom, že vydavateľstva boli nepriaznivo zasiahnuté týmito zmenami. Z toho mohli profitovať skutočné recenzie, no ani tu nebola cesta ružová.

Lily Ry publishers-dont-want-to-testZdroj: House Fresh

Opäť sa ukázalo, že veľké vydavateľstvá a SEO optimalizátori dokážu Google prekabátiť. Namiesto toho, aby vydavateľstva investovali čas a peniaze do skutočného testovania produktov a písaniu dôveryhodných recenzií, vytvárali články typu Najlepšie xyz bez toho, aby reálne produkty držali v ruke.

Ako vyzerajú skutočné recenzie, sa môžete presvedčiť na našom webe:

Xiaomi 14 Ultra: Fotoaparát v tele smartfónu (RECENZIA)

Samsung Galaxy A55 5G: revolúcia alebo evolúcia?

Baseus Blade 100 W: Powerbanka, ktorá nabije aj notebook (RECENZIA)

Bose QuietComfort Ultra Earbuds: Slúchadlá do uší s najlepším zvukom (RECENZIA)

Sony InZone Buds WF-G700N: Úplne bezdrôtové a na hranie hier (RECENZIA)

Skopírované fotografie

Vyššie uvedený zdroj si všimol nezhody v testovaní, respektíve propagácii produktov a to konkrétne na čističkách vzduchu. V článkoch sa uvádzajú rôzne produkty a výbery toho najlepšieho bez toho, aby ste sa kdekoľvek dočítali hĺbkovú recenziu. Žiadne testy ani fotografie nenájdete. V niektorých prípadoch sa objavujú drahé zariadenia s pochybným pôvodom.

Niektoré sú naopak uvádzané ako „Tesla čističiek vzduchu“. Testovanie by však v skutočnosti ukázalo, že tieto čističky vzduchu nesplnia kvalitatívne požiadavky takmer žiadneho zákazníka. Absolútnou perličkou je čistička vzduchu Molekule Air Mini+ ako najlepšia možnosť pre malé priestory. Nie je jasné, ako sa tento produkt mohol do výberu dostať, keďže firma Molekule vyhlásila bankrot a vedie súdne spory za klamlivú reklamu.

bhg-recommends-molekuleZdroj: House Fresh

Najhoršie na tom je, že mnohé weby ani len nepredstierajú, že vytvárajú skutočné testy. Ide napríklad o web BuzzFeed, ktorý obsahuje „test“ až 22 čističiek vzduchu. Podobne ako v iných prípadoch, aj tu sa objavila kontroverzná čistička Molekule Air Mini+. Čitatelia, ktorí poznajú tento server, by sa mohli po čudovať nad tým, čo robí takýto typ článku v ich obsahu.

Server ho v skutočnosti potrebuje na to, aby sa zobrazoval v prvých výsledkoch vyhľadávača. Na propagáciu svojich stránok a takzvaných recenzií či prehľadov využívajú webové portály aj vlákna v Reddite. Tam sa však objavuje množstvo spamových komentárov, ktoré majú odporúčať konkrétne články.

Google svojou praktikou výrazne znevýhodňuje skutočné recenzie a weby, ktoré sa venujú testovaniu produktov. Ak totiž nepoužívate rôzne klamlivé a SEO triky, máte len malú šancu dostať sa na najvyššie priečky. Tie obsadzujú rôzne konzorcia stránok, ktoré ponúkajú prehľady, avšak ich informácie sú čerpané z rôznych eshopov a propagačných materiálov. Nič, čo by nasvedčovalo akúkoľvek zmienku o testovaní.

Pozor na texty od AI

My sme si všimli, že v posledných mesiacoch sa objavuje množstvo článkov, ktoré sú generované umelou inteligenciou. Sú k dispozícii vo viacerých svetových jazykoch vrátane slovenčiny a ide presne o typ článkov, ktoré ponúkajú rôzne prehľady alebo najlepšie produkty z konkrétnej kategórie.

Či už hľadáte nový počítač, kresliaci softvér alebo softvér na prácu s textom, prípadne záhradné potreby, tieto články sú už na internete vygenerované. Ide však len o akési zlepence z všeobecných informácií o daných produktoch, ktoré generatívna umelá inteligencia nazbierala.

Aj preto je dnes viac ako kedykoľvek predtým potrebné veriť skutočným autorom, ktorí sa za svoj text postavia a otvorene sa k nemu hlásia.

Zdroj: House Fresh

Prečítajte si aj:

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.