Prehliadač Chrome nebude blokovať cookies tretích strán.

Podľa webu Bleeping Computer sa reklamný gigant rozhodol upraviť politiku toho, ako bude narábať s týmito súbormi. Súbory cookies sú dôležité na nastavenie webových stránok, no zároveň zbierajú o používateľovi informácie. Pôvodným cieľom bolo blokovať súbory tohto typu, ktoré patria tretím stranám. Prečo práve tieto a v čom bol problém aj z pohľadu ochrany súkromia?

Čo sú cookies?

Ide o to, že každá webová stránka si môže uložiť nastavenia používateľa v počítači. Aj vďaka tomu si môžete aktivovať tmavý režim, upraviť font, ak to stránka umožňuje. A zároveň nastaviť rôzne iné preferencie webových aplikácií. To sa ukladá do súboru, ktorý je označený ako cookies. Problémom však býva, ak rôzne analytické spoločnosti a reklamné servery využívajú tieto súbory na zdieľanie informácií o používateľoch.

Tieto súbory začal prehliadač Mozilla Firefox blokovať už v roku 2019. Následne sa k nemu o rok neskôr pridal aj Apple so svojím browserom Safari. To však vyvolalo veľký ohlas, pretože sa týmto blokovaním zasadil priamy úder inzertným spoločnostiam a všetkým, ktorí ťažili z informácií z rôznych sledovacích skriptov. Pôvodne sa k ich blokovaniu zaviazal aj Google.

CookiesZdroj: 123rf.com

Google dáva ruky preč

Táto informácia však už na začiatku pôsobila rozporuplne. Dala by sa prirovnať ku košiaru plnému oviec a vlku, ktorý by sľúbil, že od určitého dátumu bude s ovcami kamarát. Už samotné blokovanie týchto súborov by išlo proti Googlu. Firma by stratila možnosti cielenia reklamy, podobne ako iné spoločnosti. Google je prevažne inzertný biznis a blokovanie týchto informácií by uškodilo jemu samému a takisto pri predaji reklamy iným.

Problém je to viac pre súkromie používateľa, ktorý vytvára na internete stopu a dá sa týmto spôsobom viac či menej anonymizovane sledovať. Naopak, pre firmy a reklamné agentúry je problém, keď používateľ zakáže tieto súbory. Práve na základe prítomnosti a prístupu k nim dokážu zdieľať informácie medzi stránkami. Ako príklad môžeme uviesť nakupovanie v e-shopoch.

Kto ste?

Používateľ, ktorý navštevuje e-shop, je pravdepodobne muž vo veku 30 rokov. Dá sa to zistiť na základe jeho potrieb, prípadne na základe cookies, ktoré po sebe zanechali iné prehliadané stránky takýmto človekom. Na základe toho sa dá veľmi presne odhadnúť vek, prípadne ďalšie záujmy. Možno ho zaujímajú aj iné oblasti nakupovania. Tomu sa dá prispôsobiť reklama, no v konečnom dôsledku si vytvárajú metriky práve reklamné spoločnosti.

Privacy Sandbox od Googlu

V pôvodných návrhoch sa hovorilo o tom, že by vznikli akési spriatelené skripty alebo cookies, ktoré by boli považované za tie serióznejšie. Už to samotné znie veľmi pritiahnuté za vlasy. Plán bol vyriešiť túto dilemu cez novú funkciu s názvom Privacy Sandbox.

Išlo by o to, že cookies tretích strán by boli stále akceptované, avšak údaje by boli podstatne anonymnejšie, než je to doteraz. Tomu sa budú musieť prispôsobiť aj inzerenti. Viceprezident technológie Privacy Sandbox z Googlu, Anthony Chavez, hovorí, že navrhujú aktualizovaný prístup. Ten umožní akceptovať voľbu používateľa.

To by znamenalo, že používateľ dostane informovanú možnosť a rozhodne sa, či akceptuje tento typ cookies pre celé prehliadanie webu alebo nie. Kedykoľvek by mohol svoje rozhodnutie upraviť. Toto je však na tenkej hrane. Otázkou bude, ako bude vyzerať informovaný súhlas.

Bude rovnako zmätočný ako je dnešný súhlas s týmito súbormi? Bude okno vyzerať tak, že pomýli používateľa a odmietnutie bude napísané tenkým a malým písmom, zatiaľ čo súhlas so všetkým bude umiestnený na veľkom viditeľnom tlačidle?

google The Privacy SandboxZdroj: Google

Nepoužívajte Chrome

O novom spôsobe Google zatiaľ diskutuje s regulačnými orgánmi, pretože musí dodržať aj GDPR a nové legislatívne povinnosti. Organizácia EFF s týmto rozhodnutím nie je spokojná a tvrdí, že Google cieli viac na svoje záujmy, ako na záujmy súkromia používateľov. Až takmer 80 % príjmov Googlu pochádza z reklamy. Je teda celkom zrejmé, prečo sa do novej ochrany súkromia veľmi nehrnie.

Používatelia sa môžu spoľahnúť len sami na seba a nainštalovať si doplnok do prehliadača ako napríklad Privacy Badger od EFF alebo použiť iný prehliadač namiesto Chrome. Na trhu je viacero prehliadačov postavených na jadre Chromium, ktoré podstatne viac rešpektujú súkromie používateľa. Vyskúšať môžete okrem spomínaného Firefoxu aj Vivaldi, Brave alebo napríklad Mulvad.

Zdroj: Bleeping Computer

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.