Ku cloudovému hraniu nebudete potrebovať konzolu či počítač.
Takzvané cloudové hranie je stále v plienkach, avšak toto odvetvie už existuje a mnohé spoločnosti mu predpovedajú veľkú budúcnosť. Okrem Sony aj NVIDIA a najnovšie tiež Microsoft, ktorý práve ohlásil vytvorenie novej divízie, ktorá bude zameraná práve na cloudové hranie. Pokiaľ tento pojem počujete prvýkrát, vedzte, že označuje podobnú streamovaciu službu, ako je Netflix alebo Spotify. Namiesto filmov, seriálov a hudby sa však streamujú hry.
Cloudové hranie má veľký potenciál v tom zmysle, že sprístupní herné zážitky prakticky každému, kto má televízor, mobilné zariadenie alebo obyčajný kancelársky počítač. Nie je potrebné vlastniť hernú konzolu alebo iné výkonné zariadenie, keďže výpočty a vykresľovanie grafiky prebieha v dátových centrách poskytovateľa služby a k používateľovi sa streamuje iba obraz. Opačným smerom následne putujú príkazy, ktoré používateľ zadáva na hernom ovládači alebo na klávesnici a myši. A práve táto interaktivita je pre cloudové hranie najväčšou výzvou – ako dosiahnuť, aby bol zážitok z hrania bezchybný, keď závisí na spoľahlivosti internetového pripojenia a nízkej odozve?
Existujúce technológie ako PlayStation Now či GeForce NOW sú síce dôkazom toho, že cloudové hranie má potenciál, druhou výzvou však zostáva vytvorenie vhodného platobného modelu a spolupráca s hernými vydavateľmi. Nejde o ľahkú úlohu a niekoľko firiem, ktoré chceli byť priekopníkmi cloudového hrania, už skrachovalo. Aj preto sú veľké spoločnosti zatiaľ obozretné a s cloudovým hraním skôr experimentujú v testovacej alebo obmedzenej prevádzke.
S týmito problémami sa bude najnovšie pasovať aj Microsoft. Ten okrem oznámenia novej divízie cloudového hrania zatiaľ neprezradil prakticky žiadne ďalšie detaily. Známe je len to, že nová divízia má, okrem iného, presvedčiť herných vydavateľov, aby používali cloudové služby Microsoftu. Neznamená to automaticky vytvorenie „herného Netflixu„, avšak aj niečo takéto má Microsoft určite v pláne.
Spoločnosť v minulých rokoch uskutočnila viacero akvizícií (Havok, Simplygon, PlayFab) a má tiež výhodu aj v tom, že prevádzkuje už spomenuté cloudové služby na platforme Microsoft Azure. Zabudnúť nemožno ani na službu Xbox Game Pass, ktorá funguje na princípe predplatného a poskytuje prístup ku knižnici hier. Na rozdiel od cloudového hrania sa však hry zo služby Xbox Game Pass nestreamujú, ale stiahnu sa a bežia priamo na vašom Xboxe.
Nová divízia Microsoftu funguje od konca minulého roka. Je možné, že prvé konkrétne informácie a jej plány spoznáme už v júni na výstave E3.
Prečítajte si aj:
CES 2018: S GeForce NOW si teraz môžete vyskúšať cloudové hranie zadarmo