Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa novú kampaň, v ktorej prosí ľudí, aby boli pri ceste vlakom navzájom ohľaduplní a rešpektovali svojich spolucestujúcich
Odľahčená forma komunikácie nenásilne upozorňuje na existujúce problémy. V kampani sa spoločnosť spoľahla na overenú spoluprácu s hudobníkmi zo skupiny S Hudbou Vesmírnou. Tí v štyroch krátkych videách pripomínajú najčastejšie nedostatky nerešpektovania pravidiel slušného správania, a to hluk vo vlaku, neopatrnosť, neohľaduplnosť pri konzumácii potravín, ale tiež fakt, že mnohí cestujúci používajú vozňové toalety na celkom inej hygienickej úrovni, ako to robia u seba doma.
„Čistote vo vlakoch venujeme veľkú pozornosť. Ročne umiestnime v našich vlakoch až 3 milióny kotúčikov toaletného papiera, viac ako pol milióna papierových utierok a použijeme asi 20 ton čistiacich prostriedkov. Za rok vyčistíme v prepočte viac ako 550-tisíc vozňov,“ uviedol Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. „Pri prepravení 72 miliónov cestujúcich ročne je udržanie kultúrneho štandardu našich vlakov ťažká úloha, ktorú bez ohľaduplnosti našich zákazníkov nemôžeme zvládnuť,“ dodal F. Hlubocký.
Spoločnosť sa popri stálom raste počtu cestujúcich snaží zvýšeným obehom svojich vozňov a súprav, ako aj redukovaným čistením v priebehu prevádzky, zvýšiť úroveň vonkajšej a najmä vnútornej čistoty vlakov. Na pokrytie budúcich požiadaviek a na kontinuálne skvalitňovanie úrovne čistoty vo vlakoch bude ZSSK potrebovať nové strediská technicko-hygienickej údržby. Tie budú prevádzkované v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom.
K rastúcim požiadavkám na objem čistiacich prác narastajú aj potreby zvyšovania bezpečnosti vo vlakoch. „Bezpečnosť našich cestujúcich je našou absolútnou prioritou. Nie len v otázke technického stavu našich vozidiel a úrovne vlakovej dopravy, ale priamo aj v našich vozňoch. Úzko spolupracujeme s Policajným zborom SR,“ priblížil Roman Kusý, riaditeľ odboru inšpekcie a kontroly ZSSK. „Za rok 2017 evidujeme v našich vlakoch 550 rôznych incidentov. Dominujú prípady čiernych pasažierov, no bohužiaľ ide aj o vandalizmus, krádeže a niekoľko ublížení na zdraví, pri ktorých často asistovalo nadmerné užitie alkoholu. Upozornenie vlakvedúcich či sprievodcov na nebezpečné, agresívne či podozrivé konanie je najlepším spôsobom, ako môžu naši cestujúci v prípade problémov reagovať. Dôležitá je aj opatrnosť a prevencia, nakoľko stále platí, že príležitosť robí zlodeja,“ doplnil R. Kusý.