Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Počet cestujúcich vlakom od roku 2014 stúpa, tento rok ich bolo až 77 miliónov. Hoci do moderných vlakov sa mnohí ťažko zdravotne postihnutí už neregistrujú, preprava cestujúcich, ktorí si vyžadujú asistenciu pracovníkov ZSSK a ŽSR, stúpa. Kapacita železnice naráža na najfrekventovanejších trasách na svoje limity, ZSSK bojuje za zlepšenie infraštruktúry pre všetkých dopravcov. Hlubocký: Keby sme si mali vybrať medzi novými vlakmi a lepšími traťami, hlasujeme za lepšie trate- Najviac psov cestuje v lete na Štrbské pleso; bicykle dominujú tiež v lete – na trati Bratislava – Trnava.

Nová séria DMJ 861 na Zvolensku je prvou, ktorú ZSSK vysúťažilo po roku 2016 a časť dodávky už je v prevádzke

Nová séria DMJ 861 na Zvolensku je prvou, ktorú ZSSK vysúťažilo po roku 2016 a časť dodávky už je v prevádzke

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prepravila za rok 2019 celkom 77 356 524 cestujúcich, čo znamená v porovnaní s rokom 2018 nárast +4,8 % (rok 2018: 73 807 854 prepravených cestujúcich). Z celkového počtu prepravených tvoria 47 798 224 platiaci cestujúci (rok 2018: 46 514 947 platiacich cestujúcich), čo predstavuje medziročný nárast +2,8 %, a číslo 29 558 300 predstavujú cestujúci, ktorí využívajú bezplatnú prepravu (rok 2018: 27 292 907 bezplatných cestujúcich), čo predstavuje medziročný nárast +8,3 %.

Slovenské vlaky sú bezpochyby stále populárnejšie,“ uviedol Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. „Samozrejme, že vlaky i železnice majú stále mnoho, aj veľmi vážnych, problémov z minulosti, no čísla neklamú – máme stále viac cestujúcich, ktorí sú ochotní za svoju cestu zaplatiť. Najlepšie je to vidno pri IC vlakoch, ktoré predávame za plnú komerčnú cenu a ktorých frekvencia sa od roku 2017 nezmenila – rastú nám každým rokom spolu s ostatnými trasami,“ dodal Hlubocký.

Národný dopravca momentálne realizuje historicky najväčšiu obnovu vozidlového parku, o čom jasne svedčí aj fakt, že v rokoch 2016 – 2022 postupne ZSSK pribudlo a pribudne celkom 255 nových alebo modernizovaných vozidiel, z čoho 80 ks tvoria hnacie koľajové vozidlá (napríklad 10 rušňov Siemens Vectron, 25 elektrických a 21 dieselmotorových jednotiek, 6 tatranských ozubnicových elektrických vozidiel) a 175 ks osobné vozne (napríklad 86 vozňov s čičmianskym vzorom). Ďalšou dôležitou investíciou ZSSK je výstavba troch stredísk technicko-hygienickej údržby (THÚ), ktoré do konca roka 2021 vyrastú v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom. Národný dopravca si od projektu sľubuje zvýšenie kvality vykonávania čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav za lepších podmienok ako v súčasnosti, keďže v strediskách THÚ bude možné umývať vozidlá aj pri mínusových teplotách.

Vizuál nového strediska technicko-hygienickej údržby

Vizuál nového strediska technicko-hygienickej údržby

Je jasné, že tento rast bez ďalších investícií nie je možný donekonečna. So zvýšeným záujmom cestujúcich už nestíha držať dych ani naša obnova vozidlového parku, hoci jej tempo je na historických maximách. Aby sme prepravili viac cestujúcich v komforte 21. storočia, potrebujeme buď oveľa rýchlejšie, priepustnejšie, modernejšie trate, aby sme vedeli rýchlo „točiť“ naše vlaky – v takom prípade vieme vyradiť až do 30 % našich najstarších rušňov a vozňov –, alebo musíme razantne zvýšiť investície do nákupov moderných vlakov aj mimo eurofondov. Úprimne povedané, som za výrazné navýšenie investícií do infraštruktúry, ktoré pomôžu všetkým dopravcom, nielen nám. Je potrebné, aby tu bol dlhodobý plán rozvoja železničnej infraštruktúry, minimálne na 10 rokov,“ upozornil Hlubocký.

V rámci medzištátnej prepravy cestovalo do a zo štátov susediacich so Slovenskom celkom 4,85 mil. cestujúcich, čo v porovnaní s rokom 2018 predstavuje nárast +12,80 % (rok 2018: 4,30 mil. cestujúcich). Najčastejšie sa cestujúci prepravujú do/z Rakúska (2,01 mil. cestujúcich – medziročný nárast +9,48 %) a do/z Českej republiky (1,8 mil. cestujúcich – medziročný nárast +4,34 %). V rámci vnútroštátnej prepravy sa medzi jednotlivými samosprávnymi krajmi prepravilo spolu 21 mil. cestujúcich. Najviac železničnú dopravu využívajú v Bratislavskom samosprávnom kraji (16,2 mil. cestujúcich), Žilinskom samosprávnom kraji (6,7 mil. cestujúcich) a Prešovskom samosprávnom kraji (6,3 mil. cestujúcich). Na tratiach tatranskej elektrickej železnice a ozubnicovej železnice sa vlakmi ZSSK v roku 2019 prepravilo spolu 3,5 mil. cestujúcich (rok 2018: 2,9 mil. – medziročný nárast +19,5 %).

Hoci vlaky národného dopravcu najčastejšie využívajú cestujúci na bežnú dopravu, napríklad do školy, do práce alebo na výlety, ZSSK ponúka aj možnosť, aby vlakom prepravili spolu so sebou aj zvieratá, bicykle, autá, motorky, trojkolky či štvorkolky, prípadne využili možnosť kuriérskej zásielky. V roku 2019 odviezla ZSSK svojimi vlakmi:

  • 178 080 bicyklov (rok 2018: 164 320 bicyklov – medziročný nárast +8,4 %);
    • najvyšší počet bicyklov bol prepravený vlakmi ZSSK v mesiacoch júl – august,
    • najviac predaných dokladov na prepravu bicyklov bolo na relácii Bratislava – Trnava,
  • 58 650 psov (rok 2018: 56 699 psov – medziročný nárast +3,4 %);
    • najviac prepravených psov vlakmi ZSSK bolo v mesiacoch júl – august,
    • najviac prepravených psov bolo na relácii Štrba – Štrbské Pleso,
  • 20 717 vozidiel (rok 2018: 20 422 vozidiel – medziročný nárast +1,4 %), z čoho bolo:
    • 18 618 áut (rok 2018: 18 415 áut – medziročný nárast +1,1 %),
    • 2 099 ostatných motorových vozidiel (rok 2018: 2 007 vozidiel – medziročný nárast +4,6 %).

Pokiaľ ide o vnútroštátnu diaľkovú dopravu, najviac využívanou je linka Bratislava – Košice. V rámci prímestskej a regionálnej dopravy sa cestujúci najčastejšie prepravujú na linkách Bratislava hl. st. – Leopoldov, Bratislava hl. st. – Nové Zámky a Košice – Lipany. Z platiacich cestujúcich, ktorí disponujú zákazníckym kontom ZSSK, je cestujúcim s najvyšším počtom zrealizovaných ciest muž, ktorý za rok 2019 uskutočnil spolu 427 ciest. Za ním nasledovala žena, ktorá za rok 2019 zrealizovala 400 ciest.

Porovnanie vývoja ZSSK za obdobie 2014 – 2019

 201420152016201720182019
Celkový počet prepravených cestujúcich47 287 89457 274 91065 605 73272 473 07773 807 85477 356 524
Platiaci cestujúci44 573 55332 657 83338 923 73145 720 76246 514 94747 798 224
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu2 714 34124 617 07726 682 00126 752 31527 292 90729 558 300
Cestujúci vlakmi InterCity647 294314 63424 709705 684791 695817 958
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu1 1471 8082 0362 4722 7023 189
Bicykle83 048105 667132 993149 726164 320178 080
Vozidlá (autá, motorky…)16 38615 68417 29019 69320 42220 717
Psy47 70450 46251 93553 99456 69958 650
Celkový počet vypravených vlakov516 279524 343529 550526 944544 364555 124
Vlakokilometre30 791 18131 855 98431 477 06632 640 95033 649 14934 503 178
Osobokilometre2 503 987 9023 081 246 8343 193 721 6883 759 923 8483 815 146 5604 003 730 560
Zamestnanci5 8415 9495 9245 9525 8775 831
Priemerná mzda912,58956,25990,51 038,221 117,641 232,74
Medziročný nárast mzdy2,92 %4,79 %3,58 %4,82 %7,65 %10,30 %

 

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.