Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Slovensko sa cez leto rozcestovalo. Letné vlaky využilo o 16 % cestujúcich viac ako minulý rok
  • Najobľúbenejšou bola trať Košice/Prešov – Banská Bystrica, potom linka Košice – Stará Ľubovňa a tretie miesto pripadlo linke Zvolen – Mlynky
  • Ponuku SLOVAK využilo o 7 % cestujúcich viac ako v roku 2022. Najviac predaných lístkov z danej ponuky bolo v júli
  • Obrovský nárast zaznamenalo aj stále aktuálne spojenie autovlakom z Bratislavy do Splitu

Aj toto leto sa nieslo v znamení ekologického cestovania. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) previezla v roku 2023 v letných/turistických vlakoch 39 885 cestujúcich. Oproti roku 2022 ide o nárast v počte cestujúcich prevezených na porovnateľných linkách (34 345 cestujúcich) približne o 16 % percent. Letné vlaky tento rok premávali od soboty 17. júna až do nedele 17. septembra.

Najobľúbenejšou sa stala Košice/Prešov – Banská Bystrica, na ktorej sme prepravili až 13 040 cestujúcich, po nej nasledovala linka Košice – Stará Ľubovňa, ktorou sa previezlo až 11 965 osôb a najúspešnejšiu trojicu uzatvára linka Zvolen – Mlynky, ktorú si tento rok vyskúšalo 9 488 ľudí.

Letné spoje po Slovensku obohatilo aj 8 medzištátnych sezónnych vlakov do Poľska a pravidelný autovlak do Splitu. Čo sa týka sezónneho spojenia Poprad – Tatry – Muszyna, tento rok sme prepravili 3 815 cestujúcich, čo je o cca 35 % cestujúcich viac ako za minulý rok, keď sme prepravili 2 815 cestujúcich. Druhé sezónne spojenie do Poľska, teda Medzilaborce – Lupkow – Sanok/Rzeszow stúplo v porovnaní s minulým rokom počte prepravených cestujúcich o 8 %, z 1 601  na 1 735 cestujúcich.  Vlaky do Poľska tento rok premávali do 3. septembra.

Výrazne obľúbenou sa tento rok stala aj dovolenková destinácia do chorvátského Splitu aj vďaka predĺženému obdobiu vypravovania – od 3. mája do 7. októbra 2023. Na vlak Euronight je v súčasnosti vypredaných viac ako 18 736 lístkov pre osoby, pričom 20,38 % cestujúcich je z Bratislavy. Čo sa týka vozidiel, zatiaľ je predaných 2 425 lístkov (z toho 636 pre autá a 1 789 pre motorky). Pre porovnanie – minulý rok sa autovlakom do a zo Splitu odviezlo celkovo 8 796 cestujúcich a spolu sa do a z Chorvátska naším vlakom prepravilo 557 motoriek a 444 áut.

Viac podrobností o ponuke letných vlakov:

V sezóne 2023 premávalo 18 letných vlakov na 7 linkách:

  • Košice – Prešov – Plaveč – Stará Ľubovňa (4 vlaky),
  • Košice – Bardejov (2 vlaky),
  • Košice – Červená Skala – Banská Bystrica (1 vlak),
  • Prešov – Červená Skala – Banská Bystrica (3 vlaky),
  • Prešov – Stakčín (4 vlaky),
  • Banská Bystrica – Červená Skala – Mlynky (2 vlaky),
  • Zvolen – Štúrovo (2 vlaky).

Ďalšie podrobnosti nájdete aj v tlačovej správe na našom webe à Letné vlaky prichádzajú: zaujímavé a výhodné dovolenkové spojenia môžu cestujúci využívať od 17. júna do 17. septembra | ZSSK

V rámci letnej sezóny sa cestujúci mohli previezť vlakom aj do zahraničných destinácií, konkrétne:

S ponukou SLOVAK sa cestovalo dostupnejšie, a preto aj častejšie

Aj ponuka SLOVAK, ktorá platí v letných mesiacoch (tento rok od 1. 7. do 31. 8. 2023), bola medzi cestujúcimi obľúbená. Oproti predkoronovému roku 2019 sme síce zaznamenali pokles predaja lístkov z tejto ponuky o 23 %, no aj tak môžeme konštatovať, že cestujúci sa nám do vlakov postupne vracajú. V porovnaní s rokom 2022 sme tento rok z ponuky SLOVAK predali o 7 % viac cestovných dokladov, pričom najväčší predaj cestovných dokladov evidujeme v mesiaci júl.

Najviac cestujúcich si zakúpilo lístky v osobných pokladniciach (78,6 %), a to najmä v staniciach Bratislava hl. st., Prešov, Košice, Humenné a Nové Zámky, ďalej cez e-shop ZSSK (21 %) a na záver aj vo vlaku u vlakvedúcich (0,5 %).

Počet predaných dokladov ponuky SLOVAK za roky 2015 – 2023
201520162017201820192020202120222023
1 4891 2602 1724 2544 0092 8073 0942 8923 097

Celkovo za mesiace júl a august 2023 cestujúci využili lístky z ponuky SLOVAK vo vlakoch ZSSK takmer v 30-tisíc prípadoch (analýza vychádza z načítania 2D kódov vlakovým personálom vo vlakoch), z nich bolo:

  • SLOVAK JUNIOR 19 %,                    
  • SLOVAK KLASIK 43 %,                    
  • SLOVAK TÝŽDEŇ 38 %.

Lístky SLOVAK boli v najväčšej miere využívané v expresoch Ex 6xx na linke Bratislava/Košice a späť. Išlo o 6-tisíc načítaných lístkov naším vlakovým personálom vo vlakoch ZSSK (21 %) z danej ponuky.

Ďalšie využívané linky:

  • Bratislava – Žilina (cca 2-tisíc ciest),
  • Štúrovo št. hr. – Kúty št. hr. (1,5-tisíc ciest),
  • Bratislava – Trenčín (cca 1,4-tisíc ciest),
  • Bratislava – Banská Bystrica (cca 1,2-tisíc ciest),
  • Košice – Lipany (cca 1,2-tisíc ciest),
  • Čadca – Žilina – Vrútky (cca 1,1-tisíc ciest),
  • Košice – Poprad Tatry (cca 1-tisíc ciest).

Cestujúci s ponukou SLOVAK mohli precestovať za 2 mesiace cca 3,6 mil. osobokilometrov. Rekordérom je zákazník, ktorý využil ponuku SLOVAK KLASIK (zakúpený cez internet), pričom náš vlakový personál mu ju vo vlakoch načítal v júli 105-krát a v auguste 120-krát na tridsiatich linkách, z toho cca 30 % bolo na linke Bratislava hl. st. – Nové Zámky.

Viac podrobností o ponuke SLOVAK:

Zvýhodnenú ponuku SLOVAK mohli cestujúci využívať od 1. 7. do 31. 8. 2023 na celom Slovensku v 2. vozňovej triede vo všetkých vlakoch ZSSK. Čím viac ciest vlakmi ZSSK počas leta cestujúci uskutočnili, tým viac peňazí ušetrili (napr.: lístok Bratislava – Košice – Bratislava v 2. vozňovej triede = 37,36 €, SLOVAK TÝŽDEŇ = 29 € – 8,36 €). Pritom s preukazmi SLOVAK KLASIK a SLOVAK JUNIOR mohli získať zľavy cca 25 % z obyčajného cestovného. Zároveň okrem výhodného cestovania mohli cestujúci využiť aj zľavy na vstupnom, ubytovaní a službách u zmluvných partnerov ZSSK.

Turizmus po Slovensku podporila aj kampaň ZSSK

Ekologické cestovanie taktiež podporuje nová kampaň ZSSK s názvom #vlakomnavylet. Prostredníctvom internetového portálu na webe ZSSK cestujúci nájdu nielen počas leta tipy na výlet v podobe zaujímavých cieľových destinácií rozdelených do niekoľkých kategórií v rámci celého Slovenska. ZSSK tak motivuje k objavovaniu prírodných krás, kultúrneho dedičstva, technických pamiatok a celkovo pasívny i aktívny oddych priamo v jednotlivých regiónoch našej krajiny.

Navyše toto leto ZSSK priniesla cestujúcim aj tzv. miestenky pre zážitky, ktoré sa stali offline súčasťou tejto prevažne internetovej kampane a priamo cez QR kód odkazujú na stránku vlakom na výlet. Miestenky pre zážitky naši zákazníci mohli objaviť na už nevyužívaných nosičoch na miestenky vo veľkopriestorových vozňoch aj kupé.

ZSSK za túto kampaň získala aj prestížne ocenenia na 29. ročníku Zlatého klinca – najvýznamnejšej súťaži o najkreatívnejšiu reklamu na Slovensku.

Značky: