V priebehu 14 rokov sa česko-kanadská firma Ataccama nenápadným tempom rozrástla a dnes v nej pracuje 500 pracovníkov v desiatich svetových pobočkách, vrátane Slovenska.

Jej platformu na správu firemných dát Ataccama ONE pritom používajú stovky firiem: od stredných podnikov až po globálnych lídrov, ako sú napríklad T-Mobile, Avast, Raiffeisenbank, či Heineken. Jej CEO Michal Klaus však vidí zásadne väčší potenciál v pomoci tým najväčším firmám a to cez zlepšenie práce so svojimi dátovými vstupmi. Preto plánuje niekoľkonásobný rast firmy po biznisovej aj personálnej stránke. Pre dosiahnutie tejto vízie Ataccama po prvýkrát vo svojej histórii využije externé financovanie. V prvom investičnom kole series A získala od globálneho fondu Bain Capital Tech Opportunities viac ako 144,3 milióna eur (150 miliónov dolárov) za minoritný podiel. Financie využije na globálnu expanziu, rozvoj dátovej platformy a nábor českej a slovenskej vývojárskej špičky.

„Veľké organizácie sa snažia škálovať a decentralizovať svoje dátové iniciatívy a umožniť demokratizáciu dát a zároveň udržať svoje dáta pod kontrolou z hľadiska kvality, správy, ochrany súkromia a bezpečnosti. Ataccama ONE Gen2 poskytuje bezproblémový spôsob, ako umožniť technickým aj menej technickým , dátovým ľuďom‘ naprieč organizáciami vytvárať vysoko kvalitné, riadené, bezpečné a opakovane použiteľné dátové produkty. To podporilo rast ročných opakovaných príjmov spoločnosti Ataccama a udržanie klientov,“ vysvetľuje Martin Záhumenský, produktový a technologický riaditeľ  spoločnosti Ataccama, ktorý aj šéfuje slovenskej pobočke. „Spoločnosť Bain Capital Tech Opportunities zdieľa našu obchodnú víziu, poslanie a tento dodatočný kapitál nám umožní uspokojiť rastúci dopyt, rozšíriť naše operácie a zároveň urýchliť inovácie,“ dodáva Záhumenský.

Investíciu vo výške 144,3 milióna eur (150 miliónov dolárov) získala Ataccama od Bain Capital Tech Opportunities v júni tohto roka. Okrem najvyššej českej investície v rámci kola Series A sa táto suma zaradila hneď za najvyššiu investíciu v českej histórii, rekordných 190 miliónov eur pre Rohlík z marca minulého roka a 220 miliónov eur z júna tohto roka. Pri výbere partnerov boli jedným z najdôležitejších kritérií skúsenosti s rastom a škálovaním technologických spoločností. Ataccama ráta s rozširovaním svojho produktu na mieru aj enterprise klientom a jej cieľom je stať sa plnohodnotnou konkurenciou pre najväčších hráčov na globálnom trhu. 

Český vývoj cez Bratislavu do celého sveta

So zrýchľujúcim sa tempom rastu spoločnosť aktívne rozširuje aj centrálny vývojový tím sídliaci v Prahe, ktorý tvorí viac ako 260 IT špecialistov. Tí spoločne s ďalšími 120 ľuďmi z ostatných divízií predstavujú najpočetnejšiu skupinu z desiatich svetových pobočiek, v ktorých dokopy pracuje 500 zamestnancov.  Po akvizícii sa k nim pridali slovenskí vývojoví  experti na dátovú vizualizáciu zo spoločnosti Tellstory, sídliaci v bratislavskej Jurkovičovej Teplárni. V nasledujúcich 2 rokoch plánuje Ataccama nabrať ďalších pracovníkov zo Slovenska, ktorí by sa špecializovali na oblasti product and engineering a dátovú vizualizáciu. Pre škálovanie tímu dokonca na začiatku roku spoločnosť vytvorila vlastnú inovatívnu metodiku riadenia tímu SpaceUP, medzi ktorej tvorcov patrí aj Martin Záhumenský. Inšpiráciu pre túto metódu našla u technologických špičiek ako Spotify, Pipedrive či Basecamp, ktoré sú  postavené na ľudsky orientovanej agilnej metóde vývoja. Táto zmena doplňuje firemnú kultúru, dlhodobo nastavenú v duchu Unlimited Playground, ktorá zamestnancom umožňuje prispôsobiť ich kariérny rozvoj ich silným stránkam a záujmom. 

„Ataccama v posledných dvoch rokoch prešla strategickou transformáciou spolu so spustením platformy Ataccama ONE Gen2  a prechodom na model mesačného predplatného pre všetkých nových zákazníkov. Vďaka tomu sa nám za rok 2021 podarilo zdvojnásobiť ročné opakované tržby (ARR)  a posunúť medzi špičku v našom odbore. Vízia budúceho rozvoja súznie s myslením Bain Capital, čo nás prirodzene spája. Dodatočný kapitál nám pomôže nielen expandovať a vyjsť v ústrety rastúcemu dopytu, ale tiež škálovať náš produkt a urýchliť inovácie, doplňuje CEO Michal Klaus. Za detekciu anomálií a samoštúdia ocenila minulý rok nástroj prestížna spoločnosť Gartner v ich rebríčku Magic Quadrant. 

Medzikontinentálna symbióza

Bain Capital Tech Opportunities je jedným z najväčších investičných fondov na svete so sídlom v Bostone v USA. Spravuje aktíva v hodnote viac ako 150 miliárd eur v piatich hlavných oblastiach: aplikačný softvér, infraštruktúra a bezpečnosť, fintech a platby, IT v zdravotníctve a internetové digitálne médiá. Spoločnosti potrebujú dátovo dospieť, aby si udržali konkurencieschopnosť, čo sa nezaobíde bez užšej spolupráce medzi IT a biznis analytikmi. Ataccama buduje najlepšiu cloudovú platformu vo svojej triede, ktorá uľahčuje spoluprácu technických a netechnických profesií zameranú na kvalitu dát, a trh ju nasleduje. Dopyt po tejto platforme spôsobil výrazný nárast priemernej veľkosti transakcií a vďaka tejto dynamike vidíme v tejto investícii obrovský potenciál,“ hovorí Dewey Awad, výkonný riaditeľ spoločnosti Bain Capital Tech Opportunities.

Koncom minulého roka spoločnosť Ataccama odhalila obrysy svojho plánu stať sa ďalším českým jednorožcom, spoločnosťou s hodnotou presahujúcou jednu miliardu dolárov (vyše 930 miliónov eur). Za rok 2021 zdvojnásobila svoje ARR a presiahla v ňom 36 miliónov eur. Tempo dvojnásobného rastu sa spoločnosti darí držať i tento rok, a preto Michal Klaus verí, že míľnik v podobe miliardovej valuácie bude na dosah do konca roka, najneskôr v roku 2024. CEO firmy na ceste k tomuto cieľu nezavrhuje ani menšiu technologickú akvizíciu, ktorá by doplnila alebo posilnila jednotný ekosystém dátovej platformy Ataccama ONE.

V ďalšom výhľade firma plánuje začať spoločne s Bain Capital Tech Opportunities pracovať na verejnom úpise akcií a vstupe na americkú technologickú burzu NASDAQ, ktorý by sa mal realizovať v rokoch 2025 až 2026. „IPO však nie je naším konečným cieľom. Tým zostáva vybudovanie etablovanej globálnej technologickej spoločnosti, ktorá poskytuje pokročilé nástroje na správu dát zákazníkom všetkých veľkostí po celom svete,“ dodáva Michal Klaus. Ataccama aktuálne pôsobí v 10 pobočkách po celom svete, nedávno otvorila svoje najnovšie sídlo v austrálskom Melbourne.

Značky: