Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Na verejné cesty v Texase vyrazila flotila autonómnych minivanov Toyota Sienna. Autá testuje spoločnosť Aurora, ktorá ich vybavila vlastným automatickým systémom riadenia Aurora Driver. Toyota a Aurora sa spojili vo februári 2021 s cieľom postupne komercializovať technológiu autonómnych automobilov.

Spoločnosť Aurora Innovation, americký vývojár systému automatického riadenia Aurora Driver, spolu s Toyotou začali testovať autonómne autá postavené na základe modelu Toyota Sienna. Minivany testujú v Texase a v každom aute budú na bezpečnosť dohliadať dvaja ľudia, zodpovední za kontrolu správania auta. Plán testov zahŕňa jazdu v mestách Dallas a Fort Worth a ich okolí vrátane dojazdov na letisko. Autá sa budú pohybovať po diaľniciach aj v uliciach miest.

Spoluzakladateľom a generálnym riaditeľom spoločnosti Aurora je Chris Urmson, bývalý manažér divízie autonómnych áut v spoločnosti Google, ktorá sa neskôr transformovala na Waymo. Urmson uviedol, že v ďalšom kroku plánuje rozšíriť flotilu autonómnych áut  spoločnosti Aurora, aby sa neskôr zapojili do prevádzky v spoločnostiach poskytujúcich jazdné služby, ako je napríklad Uber. Aurora pred časom kúpila oddelenie vývoja autonómnych áut od Uberu a Uber zase vlastní 26 % podiel v Aurore.

Výhody spolupráce

Spolupráca americkej technologickej spoločnosti s Toyotou a s dodávateľom automobilových komponentov skupiny Toyota Denso, trvá od februára 2021. Vďaka nej Aurora získava prístup k vozidlám Toyota a k vzorovým štandardom kvality, za ktorými stojí systém riadenia známy ako Toyota Way a Toyota Production System. Spoločnosť bude ťažiť aj z rozsiahleho know-how spoločnosti Denso v oblasti strojárstva. V budúcnosti, vo fáze komercializácie automobilov vybavených systémom Driver, bude mať Aurora tiež otvorenú cestu k financovaniu, poisteniu a servisu Toyota. Ako poznamenal Chris Urmson, Toyota je značka, ktorú si vybrali pre robustnosť a odolnosť ich áut.

Aurora vyvíja automatický systém riadenia na 4. a 5. úrovni autonómie na päťbodovej škále. Autá na úrovni 4 sa môžu pohybovať nezávisle v takmer každej situácii, no stále vyžadujú dohľad vodiča, zatiaľ čo autá na úrovni 5 sú plne autonómne. Keď budú tieto technológie plne vyspelé a spoľahlivé, Aurora ich začne ponúkať dopravným spoločnostiam na komerčnom trhu.

Automatické jazdné systémy Toyota

Toyota okrem spolupráce s inými spoločnosťami realizuje aj vlastný výskum technológií autonómnych áut. Americké výskumné a vývojové centrum Toyota Research Institute pracuje na systéme semi-autonómneho riadenia Guardian, ktorý podporuje vodiča v náročných a nebezpečných situáciách na ceste, ako aj na plne autonómnom systéme Chauffeur. Oba systémy testuje na vozovom parku vozidiel platformy 4 (TRI P4) vyvinutých výskumným inštitútom Toyota a založených na piatej generácii modelu Lexus LS. Model Platform 4 prvýkrát predstavili na veľtrhu CES 2019 a v lete 2020 prešiel sériou testov na verejných komunikáciách v Tokiu aj v rámci služby ride-hailing.

Technológie autonómnej jazdy vrátane senzorov, systémov na interpretáciu obrazu a umelej inteligencie môžu nájsť uplatnenie aj v iných oblastiach ako v automobilovom priemysle. Toyota tieto riešenia využíva aj v robotike. Vďaka nim sa domáce roboty zo série Human Support Robot učia efektívne orientovať v nesystematickom a premenlivom prostredí súkromného bytu. Autonómna mobilita je založená aj na nezvyčajnom výrobnom postupe športového GR Yaris v závode Motomachi v Japonsku. Namiesto tradičnej montážnej linky je každé auto v procese výroby umiestnené na autonómnej platforme, ktorá ho prepravuje z jedného montážneho bodu do druhého.

Značky: