Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Rekordnému záujmu pracujúcich o júnovú cestu vlakom pomohli zľavy v medzinárodnej preprave i problémy v Hlohovci
  • Celkovo dosiahla preprava v júni 2022 nárast o 6,99 % oproti júnu 2019 
  • Nové vlaky v Tatrách oživili záujem cestujúcich o ekologické cestovanie v národnom parku

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v júni tohto roku prepravila najviac platiacich cestujúcich od zavedenia bezplatnej prepravy detí, mládeže a dôchodcov v roku 2014. Rekordným hodnotám pomohli návrat ZSSK na trať Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, výrazné obmedzenia pre automobilovú dopravu v Hlohovci, či zľavy Interrail v medzinárodnej preprave. Nárast platiacich cestujúcich zaznamenala ZSSK aj na traťovom úseku Štrbské Pleso – Štrba. Komerčne vedené IC vlaky ZSSK minulý mesiac dosiahli 82,5 % z objemu prepravených cestujúcich z júna 2019.

Cestujúci sa nám do vlakov viditeľne vracajú, hoci napríklad pri starších cestujúcich v bezplatnej preprave ešte vidíme veľkú opatrnosť súvisiacu zrejme s (po)pandemickými obavami,” hovorí generálny riaditeľ ZSSK Roman Koreň a dodáva: „Hoci nám posledné dva roky uštedrili nesmiernu ranu a inflácia spolu s nedostatkom výrobných či opravárenských kapacít extrémne sťažujú čerpanie eurofondov a modernizáciu vozového parku, úspešne bojujeme. V rámci posledných dvoch rokov sa nám podarilo dodať v pôvodných cenách a harmonograme 25 nových elektrických jednotiek, ktoré sú nasadzované v Žilinskom, Trenčianskom a Prešovskom kraji. Taktiež začiatkom roka 2022 sa nám v rovnakom duchu podarilo úspešne ukončiť dodávku 5 kusov nových ozubnicových elektrických jednotiek pre potreby prevádzky na tratiach ozubnicovej železnice a tatranských elektrických železníc v regióne Vysokých Tatier. Aktuálne nám beží 5 modernizačných projektov týkajúcich sa nášho vozového parku. Zároveň sa v tejto neľahkej situácii pripravujeme na nový grafikon 2022/2023, ktorý by mal priniesť približne 5 % nárast počtu vypravených vlakov a vlakokilometrov v porovnaní s dneškom. Áno, na niektorých tratiach príde k podstatným zmenám. Samozrejme, ako každý grafikon, ani tento nebude vyhovovať úplne každému cestujúcemu, či samospráve, no na budúci rok opäť plánujeme, ak koronavírus a stav infraštruktúry dovolia, ďalší nárast cestujúcich a tržieb.“

Tabuľka prepravy cestujúcich a tržieb (vrátane vlakov IC) za obdobie jún 2019/2022:

preprava vlakmi ZSSKjún 2019jún 2022MRP: 2022/2019
MRP počet prepravných osôb – celkom6 441 7616 444 5600,04 %
    z toho platiaci cestujúci3 966 1354 243 2736,99 %
    z toho cestujúci, ktorí využili bezplatnú prepravu2 475 6262 201 286-11,08 %

Pripravované investície do vozidlového parku ZSSK:

 35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt (Bdteer)

  • celkový objem: 31,8 milióna eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický, Prešovský, Žilinský a Banskobystrický kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč)
  • podpis zmluvy: 15. 1. 2021
  • doteraz dodaných: 8 ks
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

17 ks nových osobných vozňov (klimatizované vozne druhej triedy s možnosťou prepravy bicyklov pre regionálnu dopravu)

  • celkový objem: 32,98 milióna eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický, Prešovský, Žilinský a Banskobystrický kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Košice – Lipany – Plaveč)
  • podpis zmluvy: 15. 1. 2021, dodatok č. 1 zverejnený 26. 2. 2021
  • predpokladané dodanie prvých vozňov: 8/2022
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 9/2023

15 ks modernizovaných elektrických jednotiek 425  

  • celkový objem: 3,495  milióna eur
  • oblasť nasadenia: Vysoké Tatry
  • podpis ZoD: 4. 10. 2021, účinná od 5. 10. 2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023

9 ks elektrických jednotiek à projekt EÚ + vlastné zdroje

  • hodnota zákazky: 76 284 000 eur
  • oblasť nasadenia: Košický a Prešovský kraj (Košice – Lipany – Plaveč, Košice – Trebišov, resp. po elektrifikácii až po Humenné, Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou)
  • podpis zmluvy: 9. 9. 2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023


4 ks elektrických jednotiek pre regionálnu dopravu (Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 7. časť)

  • hodnota zákazky: 76 950 000 eur
  • oblasť nasadenia: Nové Zámky, Bratislava, Žilina (Bratislava – Žilina, Bratislava – Nové Zámky, Bratislava – Kúty, Kúty – Břeclav, Trnava – Galanta, dočasne Palárikovo – Zvolen – Banská Bystrica)
  • podpis zmluvy: 16. 12. 2021
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: 11/2023


Tabuľka prepravy a tržieb ZSSK za roky 2014 – 2022:

 20142015201620172018201920202021*2022
Tržby z prepravy (tis. €)89 61570 21869 29980 73384 33089 42945 89246 52477 645
Tržby z prepravy/vlakokilometre2,912,22,22,472,512,591,411,372,12
Celkový počet prepravených cestujúcich47 287 89457 274 91065 605 73272 473 07773 807 85477 356 52446 656 05945 671 94968  178 739
Platiaci cestujúci44 573 55332 657 83338 923 73145 720 76246 514 94747 798 224  30  985 5831  703 25042  245 325
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu2  714 34124 617 07726 682 00126 752 31527 292 90729 558 300  15 670 0113  968 70025  933 414

*očakávaná skutočnosť prepravných ukazovateľov

Značky: