Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Snaha o ekologickejšiu automobilovú dopravu je výraznou témou posledných rokov. Emisie CO2 spaľovacích motorov sa musia do roku 2020 zredukovať zo 130 na 90 gramov na kilometer. Jedným z riešení je znížiť hmotnosť automobilov a tým obmedziť spotrebu paliva a teda aj množstvo škodlivého CO2. Dosiahnutie nižšej hmotnosti automobilov je aj výsledkom inovácií technologickej spoločnosti 3M.

Nadväzujeme na svetový megatrend znižovania hmotnosti dopravných prostriedkov, ktorý súvisí s dlhodobou snahou o redukciu CO2 v ovzduší. K slovu sa tak dostáva téma odľahčovania materiálov pri konštrukcii dopravných prostriedkov,“ hovorí Petr Raboch z 3M. Tieto materiály zatiaľ najviac využíva letecký priemysel, automobilový priemysel a takisto sú používané pri výrobe koľajových vozidiel. Ostatné odvetvia výroby dopravných prostriedkov však nadväzujú na tento trend.

Celkovo môžu výrobcovia automobilov vďaka použitiu všetkých riešení od spoločnosti 3M znížiť hmotnosť priemerného vozidla strednej triedy až o 194 kilogramov. To znamená zníženie emisií CO2 z výfukových plynov o 17 % – takmer 23 gramov na kilometer z pôvodných 130 gramov. Aj keď to na prvý pohľad nevyzerá veľa, pri celkovej dĺžke času používania vozidla je to úspora niekoľko ton CO2.

AKO ZHODIŤ AŽ 140 KILOGRAMOV? PRI AUTOMOBILOCH LEPENÍM

Skrutky, nity a svorky sú tradičnou technológiou spájania. Pri spájaní ľahkých konštrukčných materiálov sa čoraz častejšie využívajú obojstranné lepiace pásky a lepidlá.  Lepia sa napríklad spojlery, opláštenie konštrukcie vozidla, rozšírenie podbehov, tesnenia, bočné ochranné lišty alebo antény. Ale nie je to nič nové. Viac ako 30 rokov používajú výrobcovia automobilov na pripevňovanie konštrukčných dielov vozidiel akrylové penové lepiace pásky 3M. Najskôr to boli hlavne spomínané spojlery alebo antény, ale v posledných rokoch je lepenie stále viac využívanou technikou aj pre iné časti vozu.

O ŠTVRTINU ĽAHŠÍ NÁRAZNÍK

V 3M vedia výrazne odľahčiť aj plastové komponenty. Pri ich výrobe sa používajú mikroskopické sklenené guľôčky z odolného borosilikátového skla. Tie majú nižšiu hustotu a sú až o 80 % ľahšie ako minerálne náplne, pričom plnia aj funkciu tepelnej izolácie. Nájsť ich môžeme napríklad v plastových výliskoch svetlometov alebo v kryte podvozku. Odľahčený konštrukčný materiál vyvinula 3M v spolupráci s dvomi partnerskými spoločnosťami, použil sa napríklad pri výrobe zadných nárazníkov pre jedno prestížne športové auto. A výsledok? Takmer o štvrtinu ľahší nárazník.

Sklenené guľôčky sa používajú ako komponent pri výrobe najrôznejších plastových výrobkov, kde je ich hlavnou funkciou odľahčenie materiálu pri zachovaní pevnosti a tuhosti. To je hlavne v doprave jedna z kľúčových vlastností,“ potvrdzuje Petr Raboch.

DIAMANTY POD KAPOTOU

Pätnásť kilogramov z automobilu dokáže ubrať aj využitie trecích podložiek osadených diamantmi. Podložky zvyšujú prenos krútiaceho momentu, čo umožňuje konštruovať menšie a ľahšie prevodovky. Jeden a pol kilogramu uberú zase akustické flisové materiály na absorpciu zvuku. Technológia od 3M prináša až o päťdesiat percent nižšiu hmotnosť, ako majú bežné bavlnené a filcové materiály. Používajú sa aj vo dverách, strechách, podbehoch a podvozku. Ich odolnosť proti vode navyše zaručuje, že neplesnivie. Vo dverách je tiež možnosť využiť samolepiace tesnenie, pri ktorom je úspora v hmotnosti v porovnaní s hliníkovým nosným profilom takmer až 40 %.

EKOLOGICKEJŠIA DOPRAVA AJ VĎAKA ELEKTROMOBILITE

Odľahčovanie materiálov je kľúčové aj pre elektromobilitu a jej ekologickú prevádzku. Nižšia váha elektromobilu totiž znamená nižšiu spotrebu, dlhšiu výdrž batérie a tým pádom aj dlhší dojazd. Na výdrž batérie však nevplýva len hmotnosť vozidla, ale pochopiteľne aj zvyšujúce sa používanie elektroniky v elektromobiloch. Teplo vytvorené prevádzkou všetkých súčastí takéhoto vozidla je nevyhnutné z automobilu odviesť, čo má veľký vplyv na spotrebu energie. Jedným zo zdrojov tepla v elektromobiloch sú aj displeje na palubných doskách. Kde sa tvorí obraz, tam sa tvorí aj teplo, ktoré je potrebné účinne odviesť, aby nepoškodilo kvalitu zobrazovania informácií na displeji.  Preto je spôsob, ako prehrievaniu vozidiel predchádzať, kľúčovou otázkou pre ich výrobcov.

3M ponúka riešenia aj pre výrobcov elektromobilov. Od tepelne vodivých a elektricky izolujúcich materiálov pre optimálne chladenie, vrátane riešenia pre uchytenie a chladenie lithium-iontových batérií, cez pomocné inteligentné snímače, až po materiály na ich výrobu.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.