Z pohľadu e-commerce schladil sľubne sa vyvíjajúce letné mesiace september. Skokanom kvartálu sa stali s rastom 215 % záhradné traktory, ktoré v susednom Česku výrazne rástli už v minulom roku. Naopak prepadákom je záhradný nábytok s poklesom o 56 %. Priemerná hodnota objednávky v e‑shopoch dosiahla v druhom štvrťroku 71 eur a miera spokojnosti zákazníkov s e‑shopmi (tzv. customer satisfaction) bola 94,2 %. Analýzu tretieho štvrťroka nákupov na internete prináša pravidelný Heureka eCommerce Insider.

V medziročnom porovnaní sa obrat e-commerce zastavil na konečných 4 % pod úrovňou minulého roka, aj keď priebežné odhady predznamenávali vývoj porovnateľný s minuloročným 3. štvrťrokom. V porovnaní s predchádzajúcim 2. kvartálom tohto roka však ide o zlepšenie až o 7 percentuálnych bodov.

„Ešte koncom augusta to vyzeralo, že sa v medziročnom porovnaní dotkneme čiernej nuly, ktorá by vrátila e-commerce na minuloročnú úroveň. V septembri ale mnohí ľudia v neistote z budúcich cien energií začali odkladať svoje nákupy,“ hovorí Tomáš Braverman, CEO Heureka Group a dodáva, “je to porovnateľný výsledok v porovnaní s Českom, kde sme zaznamenali 5 % pokles, pričom na rozdiel od Slovenska už mnohí Česi platia za energie od leta vyššie čiastky.”

Negatívny trend sa najviac odrazil na kategórii bieleho elektra, ako sú napríklad robotické vysávače, kuchynské roboty, umývačky, sušičky bielizne či kávovary. Naopak sa však darí iným kategóriám, medzi ktoré patrí kúrenie a v ňom sporákom na tuhé palivá, kachliam, bojlerom, ale aj mrazničkám či notebookom.

Priemerná hodnota objednávky v druhom štvrťroku je 71 eur

V porovnaní s predchádzajúcim 2. kvartálom, kde bola priemerná hodnota objednávky 70 eur, ide o zanedbateľný nárast. „V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky necelých 62 eur. Čím je e-commerce v krajine populárnejší, tým viac ho využívame aj na drobnejšie nákupy. Rovnako nárast možností doručenia cez výdajné miesta či automaty, spolu s rozvojom kuriérskych služieb počas pandémie, majú tendencie priemernú cenu objednávky znižovať. Preto za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” hovorí Tomáš Braverman.

E‑shopy si držia vysokú kvalitu, “customer satisfaction” je 94,2 %

V porovnaní s 2. kvartálom tohto roka nenastala žiadna výraznejšia zmena, keďže spokojnosť zákazníkov s kvalitou so službami e-shopov bola v minulom kvartáli 95,2 %. ”Miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov so službami e‑shopov. Výraznejšie poklesy nastávajú len vo vianočnom období, keďže vtedy dopyt predbieha ponuku a kapacita e-shopov či kuriérskych spoločností sa dostáva na hranu,“ hovorí Tomáš Braverman a dodáva, “slovenské aj české e‑shopy poskytujú skutočne špičkový servis a služby. Služby ako same day delivery, vynesenie tovaru na poschodie alebo možnosť vybrať si zo siete tisícov výdajných miest nie sú vo svete štandardom. Vďaka nim e-commerce v našom regióne určite porastie ešte rýchlejšie.“

Skokani 3Q 2022 vs. 3Q 2021

Kategória% nárast
záhradné traktory215 %
posteľná bielizeň111 %
matrace110 %
práčky43 %
chladničky40 %

Prepadáky 3Q 2022 vs. 3Q 2021

Kategória% nárast
záhradný nábytok-56 %
herné konzoly-44 %
hodinky-42 %
robotické vysávače-40 %
vírivé bazény-21 %

Ako sa mení priemerná cena v kľúčových kategóriách? Najviac si doprajeme pri pneumatikách a mobilných telefónoch

Kategórie pneumatík na osobné autá a mobilných telefónov sú z pohľadu objemu nákupov na internete jedným z kľúčových a obe zaznamenávajú zaujímavé trendy. V porovnaní s 3. kvartálom minulého roka vzrástla priemerná cena pri pneumatikách o 21 % a mobilných telefónoch o 17 %. “Zaujímavý vývoj sledujeme najmä pri mobilných telefónoch. Kým v posledných rokoch priemerná cena kúpeného telefónu mierne klesala, posledné dva roky naopak rastie. Oproti dlhodobej priemernej cene je za posledný 3. kvartál tohto roka až o 27 % vyššia. Znamená to, že spotrebitelia si doprajú telefóny vo vyššej triede a nešetria na nich,” hovorí Tomáš Braverman.

Jeden z najvyšších rastov priemernej ceny zaznamenal aj skokan kvartálu, ktorým sú záhradné traktory. Ich priemerná cena je až 2,7-násobná v porovnaní s minuloročným 3. kvartálom. Popularita drahších modelov v posledných 3 mesiacoch je teda hlavným ťahúňom tejto kategórie. Signifikantný rast priemernej ceny zaznamenali v porovnaní s minuloročným 3. kvartálom aj chladničky (+13 %) a práčky (+12 %).

Opačný trend vidíme v kategórii notebookov, kde oproti minuloročnému 3. kvartálu klesla priemerná cena o 6 %. Aj z dlhodobého hľadiska je priemerná cena za posledný kvartál len o 5 % vyššia ako je ich dlhodobá priemerná cena.

Čo nás v tomto roku ešte čaká? Samozrejme rast

“Vieme, že nákupy cez internet odteraz budú len rásť s blížiacimi sa Vianocami. Aj keď výsledok vianočnej sezóny bude závisieť predovšetkým od cien energií na rok 2023, ktoré sa Slováci dozvedia v najbližšom čase, nakupovať na Vianoce sa určite neprestane. Práve internet je totiž ideálnym miestom, kde sa dá nad nákupmi dobre popremýšľať aj preveriť najlepšiu cenu, vďaka čomu sa dá výrazne ušetriť,” dodáva na záver Tomáš Braverman.

Značky: