Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Black Friday už na Slovensku nespôsobuje taký ošiaľ, ako pred niekoľkými rokmi. Vyplýva to z údajov poskytovateľa platformy na prevádzkovanie e-shopov Upgates. Tržby síce násobne prevyšujú bežné dni, no predajcovia už hovoria skôr o „povinnej jazde“.

Black Friday sa na Slovensku stal synonymom obdobia zliav. Od nákupnej hystérie, akú poznáme z amerických videí, však má karpatská verzia sviatku konzumu na míle ďaleko. „Predajcovia priznávajú, že Black Friday je dnes už do veľkej miery povinnosť, pretože zákazníci zľavy jednoducho očakávajú. Napriek tomu však dokáže posledný novembrový piatok naplniť očakávania predajcov, keďže tržby prevyšujú obvyklý priemer o 300 a v niektorých prípadoch aj o 400%. Môžeme povedať, že tržby z Black Friday do veľkej miery odrážajú kondíciu e-shopov. Tie v dobrej kondícii majú aj vyššie tržby,“ približuje Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates, ktorá vytvára platformu pre prevádzkovanie e-shopov.

Zaujímavosťou je, že akcia Black Friday pri väčšine elektronických obchodov  začala už 4 dni pred najrušnejším retailovým dňom roka a na Black Friday plynulo na ňu nadviazal tzv. Cyber Monday, kedy mali spotrebitelia príležitosť nakúpiť zľavnený tovar ešte nasledujúci pondelok. Vrchol nákupnej horúčky teraz postupne splynie s vianočnou nákupnou mániou. Z tovarov dominovala tento rok elektronika (vzhľadom k súčasnej situácii bol veľký záujem o energeticky úsporné spotrebiče) a potreby do domácnosti, no nestratila sa ani kozmetika a starostlivosť o zdravie.

Ani tento rok sme však svedkami masívnych výpredajov neboli. Najčastejšia výška zliav sa pohybuje v rozpätí od 10 do 20 percent. Výnimkou ale nie sú ani iné typy zliav, ako napríklad doprava zadarmo, rôzne darčeky k produktu a podobne. Predajcovia sú v tomto smere kreatívni a vedia, čo na ich zákazníkov funguje,“ dopĺňa Martin Pech.

Slováci nakupovali viac ako Česi

„Tento rok sme v období Black Friday evidovali u našich klientov spomedzi e-shopov približne 4,5-krát vyšší celkový nárast objednávok oproti klasickému obdobiu. K zvýšenému počtu zásielok pritom neprispel len samotný Black Friday, ale aj celý predchádzajúci týždeň a nadväzujúci Cyber ​​Monday. Z našich dát zároveň vyplýva, že každý z e-shopov odoslal do Česka v priemere o 12 % objednávok menej ako v rovnakom období v minulom roku, čo sme však, vzhľadom na súčasnú ekonomickú situáciu, celkový pokles e-commerce, rastúce ceny aj vojnu na Ukrajine už vopred očakávali,“ komentuje súčasné dianie v e-commerce Max Kovář, riaditeľ logistiky v spoločnosti Skladon.

„Na slovenskom trhu bola tohtoročná predvianočná nákupná horúčka citeľne výraznejšia. Z čísel našich klientov spomedzi e-shopov totiž vyplýva, že práve ku slovenským zákazníkom odoslali v rámci Black Friday v priemere až o 37 % objednávok viac ako minulý rok. Oproti Česku ide o rozdiel desiatok percent, čo prekvapilo aj nás,“ dopĺňa Max Kovář.

Black Friday môže byť cestou k deformácii maloobchodu

Black Friday však poukazuje aj na rozdiely medzi elektronickými predajcami. Niektorí obchodníci si totiž zlacňovať dovoliť nemôžu. „Naplnilo sa to, čo som ešte pred Black Friday očakával na základe správania zákazníkov nami spravovaných e-shopov. Naprieč celým trhom dochádzalo k paradoxnej situácii, kedy predovšetkým slovenskí zákazníci, aj v dôsledku všadeprítomnej inflácie, čakali na zľavy vo väčšej miere ako v minulých rokoch. Nie všetky e-shopy ale kvôli rastúcim nákladom boli schopné tieto očakávania naplniť,“ uzatvára Martin Pech z Upgates.