Ľudia sa po koronakríze pravdepodobne odklonia od verejnej dopravy a budú ochotní minúť viac peňazí, aby sa cítili bezpečne. Pri riešení svojej mobility sa budú rozhodovať na základe celkových nákladov na vlastníctvo vozidla, bezproblémového zážitku z jazdy aj celkovej bezpečnosti.
Viac ako 40 % respondentov si dokáže predstaviť, že si auto strednej triedy kúpi v budúcnosti online. Rozhodujúcim parametrom bude cena. Tieto zistenia vyplynuli z aktuálneho vydania prieskumu KPMG Global Automotive Executive Survey 2020.
Väčšina respondentov z radov manažérov v tradičnom automobilovom prieskume KPMG uviedla, že koronakríza bude mať priamy vplyv na ich výnosy v tomto roku. Mnoho firiem nemá dostatok zamestnancov na to, aby spustili všetky výrobné linky alebo musia prispôsobiť výrobu z dôvodu menšieho dopytu. Odborníci sú presvedčení, že podniky v automobilovom priemysle nebudú schopné prežiť druhú vlnu COVID-19, ak bude nutné urobiť podobne striktné reštrikcie ako v prvom polroku 2020.
Podľa odborníkov možno reštart autopriemyslu po pandémii COVID-19 očakávať najskôr v treťom štvrťroku 2020. Experti z KPMG Automotive Institute predpokladajú, že časové oneskorenie v dodávateľskom a odberateľskom reťazci spustí dve približne 5 – mesačné vlny, počas ktorých bude kolísať vyťaženie výrobných kapacít.
„Pre slovenské automobilky bude kľúčové, aby dokázali zabezpečiť stabilitu a spoľahlivosť dodávok, a tiež dostupnosť a bezpečnosť pre svojich zamestnancov, ako aj dodávateľov,“ hovorí Peter Nemečkay, líder pre automobilový priemysel, KPMG na Slovensku. „Skutočné dopady pandémie na sektor uvidíme vtedy, keď sa dočerpá pomoc od štátu. Ak však budú automobilky zvažovať zatvorenie tovární v dôsledku koronakrízy, prežijú tie modernejšie. Závody u nás v rámci portfólia jednotlivých výrobcov k takým patria,” dodáva Nemečkay.
Z výsledkov prieskumu KPMG vyplynulo, že viac ako 60 % lídrov v autopriemysle je presvedčených, že počet maloobchodných predajní automobilov sa v nasledujúcich 5 rokoch globálne zníži o 20 až 30 %.
V tejto súvislosti je zaujímavým zistením, že v priemere viac ako 40 % spotrebiteľov si dokáže predstaviť, že si auto strednej triedy kúpi online. Pre pätinu z 2 000 opýtaných je však možnosť kúpiť si auto na internete nepredstaviteľná. Zákazníci z regiónu východnej Európy, ktorí by boli ochotní kupovať auto online, by sa primárne rozhodovali podľa ceny auta, možnosti vrátiť auto v prípade nespokojnosti do 3 mesiacov s plnou kompenzáciou ceny, a tiež podľa dôvery v danú značku výrobcu.
Po prvýkrát v 21-ročnej histórii prieskumu KPMG Global Automotive Executive Survey si lídri automobilového priemyslu nemyslia, že vozidlá so spaľovacím motorom budú mať v budúcnosti najväčší podiel na trhu. Väčšina predpokladá, že do roku 2030 budú rôzne typy pohonných jednotiek zastúpené na trhu viac-menej rovnomerne.
Respondenti z regiónu východnej Európy pokladajú za hlavný trend do roku 2030 elektrické vozidlá s batériami. Zo slovenských automobiliek už zaradili elektromobily do výroby Peugeot Citroën aj Volkswagen. Podľa zverejnených informácií momentálne žiaden iný koncernový závod Nemcov nemá v portfóliu taký vysoký podiel elektrických vozidiel ako bratislavský. V žilinskej Kii sa pripravujú na elektromobil segmentu C, nitriansky Jaguar Land Rover chystá výrobu nových hybridov.
„Niektoré projekty síce kríza pribrzdila, ale investície do vozidiel s alternatívnym pohonom sú nevyhnutné, keďže automobilky musia splniť reguláciu Európskej únie ohľadne limitov CO2,“ objasňuje Nemečkay.
V súvislosti s pandémiou sa tiež začalo diskutovať o verejnej doprave. V posledných rokoch sa tento spôsob mobility dostal vo svete pod tlak kvôli bezpečnosti, po vypuknutí koronakrízy sa nej pridružil aj strach z vyššieho rizika nákazy. Aj ľudia s menším rozpočtom majú preto dnes väčšiu tendenciu prejsť na osobnú mobilitu prostredníctvom ponuky zdieľaných vozidiel (u nás napríklad zelené kolobežky alebo žlté bicykle) alebo využitím mobility na požiadanie (napríklad portály na spolujazdu). V Číne sa strach z nového koronavírusu prejavil zvýšeným dopytom po autách vyššej aj najnižšej cenovej kategórie.