Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že volant patrí už od čias zrodu prvých automobilov k tým mechanickým zariadeniam, ktoré sa – z hľadiska tvaru a aj funkcie – menili v priebehu dekád len minimálne. Napriek tomu sa vyvíjal, aj keď jeho kruhový tvar sa prakticky nemenil.

Pôvodne bol skutočne veľmi jednoduchý a jeho jedinou funkciou bolo smerové riadenie vozidla. Postupne  však pribúdali aj ďalšie funkcie a volant sa stával komplexnejším.

Najprv sa objavil klaksón, potom tlačidlá pre rádio, ovládače tempomatu a obmedzovača rýchlosti, sekvenčné radenie a v neposlednom rade zabudovaný airbag. V priebehu času sa výrazne zmenili aj používané materiály. Jeho veniec, pôvodne drevený, sa začal vyrábať najprv z ocele, neskôr z hliníku a napokon z horčíku.

V roku 2012 prišla, spolu s uvedením modelu PEUGEOT 208, významná zmena, týkajúca sa priestoru pre vodiča – na scéne sa objavil PEUGEOT i-Cockpit®.Trojicu zásadných inovácií tvoril dotykový displej, zvýšený prístrojový štít a nový kompaktnejší volant. Jeho tvar sa zmenil preto, aby vodičovi umožnil komfortnejší úchop, poskytol mu  lepší výhľad a v neposlednom rade aj viac priestoru pre nohy.  Odvtedy sa prirodzene ďalej vyvíjal a stával komplexnejším aj samotný PEUGEOT i-Cockpit®. Dnes toto unikátne vylepšenie, ktoré v automobilovom svete momentálne nemá obdobu, využíva vyše šesť miliónov zákazníkov.

Niečo z histórie

Úplne prvý volant sa objavil v júli 1894 na Panharde 4 HP Alfreda Vacherona počas pretekov Paris-Rouen. Tie organizoval Pierre Giffard, novinár z Le Petit Journal, čo bol parížsky denník, vychádzajúci medzi rokmi 1863 až 1944. Skôr než o závod išlo v tom čase o niečo iné  – bola to skvelá príležitosť pre predstavenie nového vynálezu: auta.  Na 100 km dlhej trase z Paríža do Rouen mali vozidlá s motorom s vnútorným spaľovaním preukázať  svoju spoľahlivosť.

S kľukovým riadidlom v úlohe volantu, dvomi rýchlosťami a štyrmi valcami vyzerali prvé autá PEUGEOT skôr ako motorizované dvojmiestne bričky. Vo väčšine ostatných sedeli cestujúci oproti sebe, podobne ako v dovtedy používaných klasických veľkých kočoch. Postupne sa ale začal presadzovať trend odklonu od dizajnu, vychádzajúceho z koňmi poháňaných modelov.

Tohto závodu sa zúčastnilo vyše sto automobilov s rôznymi druhmi pohonu (para, olej, benzín, elektrina, stlačený vzduch, pedále…). Aj vďaka skutočnej technologickej inovácii v podobe volantu Alfred Vacheron a jeho Panhard 4 HP skončili na 4. mieste a na zdieľanom prvom mieste skončili Panhard a Levassor spolu s modelom spoločnosti Les fils de Peugeot frères, čo boli vozidlá vybavené tyčovými, resp. kľukovými riadidlami.

Kľukový riadiaci mechanizmus bol postupne nahrádzaný klasickým okrúhlym volantom. Po technologickej stránke to znamenalo definitívny rozchod s dizajnom, odvodeným od koňmi ťahaných kočov. V roku 1901 PEUGEOT Type 36 s konečnou platnosťou definitívne ukončil éru motorizovaných kočov. Prišiel s dvomi zásadnými novinkami: s motorom umiestneným vpredu a okrúhlym volantom namiesto tyčových riadidiel.

Volant ako odrazový mostík pre inovácie spoločnosti PEUGEOT

Volant je mechanické zariadenie, navrhnuté pre ovládanie kolies vozidla. Je súčasťou riadiaceho systému vozidla, ovládaného vodičom. Priekopníci, stojaci pri zrode automobilu, si uvedomili, že pre vodiča bude jednoduchšie riadiť auto pomocou kruhového volantu, než pomocou tyčových resp. kľukových riadidiel.

Tento tvar totiž umožňuje ľahšie ovládanie auta pri zatáčaní a zároveň efektívnejší prenos sily, potrebnej na otáčanie kolies. Navyše takto možno jednoduchšie na volant napojiť aj posilňovač riadenia, ktorý umožňuje  natáčanie kolies s použitím menšej sily aj pri nízkej rýchlosti.

Keďže volant sa stal výrazným konštrukčným  prvkom, ktorého dizajn má priamy vplyv na viditeľnosť ďalších prístrojov, čitateľnosť piktogramov na ovládacích prvkoch pod ním a za ním, na rovnomernú distribúciu vzduchu v kabíne cez ventilátorové mriežky a je zároveň dôležitým prvkom pre celkovú ergonómiu, stal sa aj prirodzeným odrazovým mostíkom pre ďalšie inovácie a experimenty.

Začiatkom deväťdesiatych rokov sa masívnejšie rozšírilo používanie airbagov a posilňovača riadenia, čo zásadným spôsob zmenilo aj uhol pohľadu, akým sa konštruktéri dívali na volant. Z jednoúčelového zariadenia sa postupne stalo multifunkčné, ktoré okrem svojej základnej funkcie riadenia kolies postupne začalo plniť aj ďalšie, najmä tie, súvisiace s pasívnou bezpečnosťou.

Tieto inovácie sa zákonite premietli aj do zmeny v materiáloch, používaných pri výrobe volantov. Mäkké výplne jeho venca a brúsená koža  sa stali významnými znakmi zamerania  značky PEUGEOT na zvýšenie komfortu.

V základných modeloch sa naďalej využíva volant z polyuretánovej peny, zatiaľ čo brúsená koža je vyhradená pre vyššie modely.  Volant však umožňuje aj pridanie ďalších luxus umocňujúcich prvkov: komfort sa zvyšuje napríklad využitím ergonomicky tvarovaných opierok na palce, sploštením jeho kruhového tvaru, použitím perforovanej kože, oveľa príjemnejšej na dotyk, pridaním radiacich páčok, umožňujúcich zmenu prevodových stupňov (GTi, GT-Line)  alebo farebného prešívania, čo sú typického znaky, prevzaté zo sveta výkonných športových áut.

Motoršport je veľmi často hybnou silou technologických inovácií a vylepšení. Volanty využívané v sériových vozidlách napríklad prevzali rovnaký systém, aký využíva závodný špeciál PEUGEOT 908, ktorý mal všetky ovládacie prvky priamo na volante. V závislosti od úrovne výbavy sa na ramenách volantu nachádza ovládanie rádia, telefónu a aj tempomatu.

PEUGEOT však inovácie posunul do ešte vyššieho levelu revolučnou zmenou interiéru, ktorá prišla so systémom PEUGEOT i-CockpitÒ , ktorého základnými súčasťami sú kompaktnejší a tým pádom menší volant, dotykový displej a zvýšený prístrojový štít v zornom poli vodiča. Ako kľúčový element umožňuje kompaktnejší volant nielen jednoduchšie manévrovanie, ale zároveň zvyšuje aj pozitívny pocit z celkovej ovládateľnosti vozidla.

Užší úchop znamená menší rozsah pohybov rúk pri manévrovaní, čo umožňuje nielen aktívnejšie a rýchlejšie riadenie, ale zároveň aj zaujatie pohodlnejšej pozície za volantom. PEUGEOT i-CockpitÒ sa neustále zdokonaľuje a rozšíril sa do celého modelového radu (aktuálne je súčasťou výbavy modelov PEUGEOT 208, 2008, 308, 3008, 5008, 508, Rifter a Partner).

Napríklad v roku 2016 sa volant, zároveň s uvedením nového SUV PEUGEOT 3008, ešte viac zmenšil. Jeho veniec, sploštený na dvoch stranách, umožňuje nielen lepší úchop, ale zlepšuje aj výhľad vodiča a poskytuje viac priestoru pre nohy. PEUGEOT naďalej pokračuje v jeho vylepšovaní, najnovšie uvedením verzie i-CockpitÒ 3D, ktorá prišla na trh v roku 2019, zároveň s novými modelmi PEUGEOT 208 a 2008 . Toto revolučné a jedinečné usporiadanie miesta vodiča využíva ku dnešnému dňu už viac, než 6 miliónov zákazníkov. PEUGEOT i-CockpitÒ a jeho legendárny kompaktný volant sú základnými piliermi, na ktorých stojí DNA značky.

Tieto zmeny sa stali dôležitou súčasťou hlavnej ambície značky: poskytnúť technologické riešenie, dovoľujúce do budúcna navrhovať originálny dizajn interiérov a zároveň umožniť maximálnu možnú úroveň pasívnej bezpečnosti pri využití pokročilých technológií, navrhnutých tak, aby boli využiteľné kdekoľvek na svete.

Znamená príchod autonómnych vozidiel koniec éry používania volantu?

V roku 2014 bolo predstavené “Google-auto” a spolu s ním aj nový trend plne autonómnych vozidiel bez takých kľúčových ovládacích prvkov, akými sú volant, akcelerátor, alebo brzdový pedál. Malo iba jediné ovládacie tlačidlo, slúžiace na jeho vynútené zastavenie.

Od júla 2015 pracuje skupina PSA na projekte AVA “Autonomous Vehicle for All”, čiže autonómne vozidlá pre všetkých. Tým sa stala prvým automobilovým výrobcom, testujúcim vo Francúzsku autonómne vozidlá na verejných komunikáciách.  Tento jednoduchý a intuitívny program zahŕňa široké spektrum funkcií, umožňujúcich na základe priania vodiča čiastočne alebo plne autonómnu jazdu.

Bude zahŕňať niekoľko jazdných režimov, nastavených tak, aby zodpovedali päťstupňovému programu automatizácie riadenia autonómnych vozidiel podľa OICA (Medzinárodná organizácia výrobcov motorových vozidiel). Takto vyzerajú jeho jednotlivé úrovne:

  • Úroveň 1 “Hands on” (Ruky na volante): vodič musí ponechať ruky na volante,
  • Úroveň 2 “Hands off” (Bez rúk): vodič môže vykonávať inú činnosť, musí však sledovať premávku a byť pripravený kedykoľvek spätne prevziať nad riadením plnú kontrolu,
  • Úroveň 3 “Eyes off” (bez priamej vizuálnej kontroly): vodič nemusí neustále sledovať premávku, avšak stále musí byť pripravený prevziať and riadením kontrolu,
  • Úroveň 4 “Mind Off” (bez potreby ľudského zásahu): vodič nemusí sledovať premávku ani kontrolovať vozidlo,
  • Úroveň 5 “Driverless”(bez vodiča): 100% autonómna jazda, vodič nie je potrebný.

V súčasnosti už sú v rámci programu AVA dostupné v niektorých vozidlách z modelového radu PEUGEOT funkcie a asistenčné systémy, umožňujúce autonómnu jazdu úrovne 1 a 2. Patria k nim napríklad:

  • Aktívny systém varovania pred neúmyselným vybočením z jazdného pruhu (ALDW), umožňujúci upravenie jazdnej dráhy vozidla automatickým protipohybom volantu tak, aby auto naďalej išlo v pôvodnom jazdnom pruhu,
  • Plnohodnotný parkovací asistent, ktorý v novom modeli PEUGEOT 208 aktívne pomáha pri parkovaní tým, že pri vchádzaní a vychádzaní z parkovacieho miesta automaticky kontroluje riadenie, pohyb a aj brzdenie,
  • Monitoring únavy vodiča, ktorý vyhodnocuje úroveň pozornosti vodiča tým, že na základe cestného značenia sleduje, nakoľko sa vozidlo odchyľuje od optimálnej jazdnej dráhy vo zvolenom jazdnom pruhu a zároveň aj to, či má vodič neustále ruky na volante.

V roku 2018 predviedol PEUGEOT na parížskom autosalóne koncept e-LEGEND, ktorý je technologickou víziou, stelesňujúcou predstavu, ako by mal vyzerať jazdný a cestovný zážitok na palube  plne autonómneho vozidla. Technologicky vyspelý, dokonale prepojený, inteligentný a atraktívny PEUGEOT e-LEGEND ponúka aj nový “responzívny i-Cockpit”, ešte viac umocňujúci všetky benefity aktuálneho systému PEUGEOT i-Cockpit. Konkrétne to znamená prítomnosť zvýšeného prístrojového štítu s tromi ukazovateľmi priamo v zornom poli vodiča a ultrakompaktného volantu, ktorý sa môže zasunúť pod soundbar a uvoľní tak priestor pre veľký 49-palcový displej. Posádka sa tak môže venovať svojej obľúbenej zábave: pred nahraným videohrám alebo sledovaniu filmov

Autonómne riadenie zmení náš prístup k automobilom. Dnes je už celkom samozrejmá predstava, že v autách budeme mať volant, schopná na naše prianie sa zasunúť do prístrojovej dosky tak, aby sme mali viac priestoru pre iné aktivity, no piata úroveň autonómnej jazdy, pri ktorej už volant nebude potrebný vôbec, je ešte stále veľmi vzdialená.

Tak, ako dnes spoznáte hudobných fajnšmekrov podľa toho, že preferujú vinylové gramoplatne,  v budúcnosti spoznáte automobilových nadšencov podľa toho, že budú chcieť mať vo svojich autách stále aj volant. Stanú sa tými “osamelými rytiermi a hrdinami modernej doby” – presne tak ako David Hasselhoff, riadiaci legendárny automobil “KITT” v televíznom seriáli Knight Rider

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.