Spoločnosť DJI predstavila tento týždeň nového drona, ktorý je v subjektívnom ponímaní hybridom, nakoľko je spojením množstva funkcií z dvoch zariadení – DJI Mavic Pro a DJI Spark
Treba však povedať, že ide o strednú triedu a nie vylepšeného Mavica Pro. Ten stále zostáva na vrchole reťazca. Mavic Air zaujme hlavne pokročilejších používateľov, ktorí už majú nejaké skúsenosti s lietaním a natáčaním videa za pomoci dronu, ale nechcú kupovať veľmi drahé zariadenie. Novinka pôsobí skutočne zaujímavo, minimálne z pohľadu dizajnu, ktorý je špecifický a nie konzervatívny, ako sme boli u zariadení DJI doposiaľ zvyknutí.
Konštrukcia je navrhnutá s dôrazom na aerodynamiku a funkčnosť každej časti a otvoru. Konzola z horčíkovej zliatiny ukrýva celkom 7 kamier, pričom tá hlavná je zapustená do konštrukcie, aby bola chránená. Vetracie otvory v zadnej časti účinne odvádzajú kumulované teplo. Konštrukcia je síce pevná, ale ramená s vrtuľami sú skladacie. Tento mechanizmus je podobný tomu, ktorý je v použitý v DJI Mavic Pro. Zaujímavé spracovanie dostali predné ramená, ktoré majú výsuvné nohy s predĺžením, aby mohol dron bezpečne pristávať. V týchto častiach sa nachádzajú aj antény, čo prispieva k stabilnejšej komunikácii s ovládačom.
Kamera
V prednej časti je ukrytá 12 Mpx kamera (1/2,3“-palcový CMOS snímač so svetelnosťou f/2.8), ktorá je zavesená na trojosom stabilizátore s novou technológiou uchytenia, čo má vo výsledku znamenať ešte lepšie, resp. stabilnejšie zábery, bez akýchkoľvek vibrácií. Kamera dosahuje podľa reklamných videí a obrázkov veľmi dobré výsledky, ale až samotný test ukáže, ako to v skutočnosti je.
Záznam videa je v max. rozlíšení 4K s 30 snímkami za sekundu (fps). Max. dátový tok videa je 100 Mb/s. Na takýto rýchly zápis treba aj dostatočne rýchlu pamäťovú kartu. Máte radi spomalené zábery (slow-motion)? Novinka ich dokáže robiť vo Full HD rozlíšení so 120 fps. Samozrejmosťou sú rôzne letové režimy, ktoré už dobre poznáme, ale aj niekoľko nových, ako napr. boomerang a asteroid. Vylepšením prešiel aj režim ActiveTrack, ktorý dokáže sledovať presnejšie a hlavne viac objektov súčasne, aby nestratil kontakt. Air si zo Sparka zobral aj možnosť ovládania gestami, ktoré vyzerajú byť vylepšené. Spark tak presne nereagoval.
Skvelou novinkou je interná pamäť s kapacitou 8 GB, čo znamená, že pri krátkych záznamoch videa nebude potrebná externá pamäťová karta. Slot na microSD kartu, samozrejme, nechýba. Mavic Air disponuje aj USB-C portom, vďaka čomu sa dá pohodlne prepojiť s počítačom.
Ovládač
Fyzický ovládač je už na prvý pohľad dobre známy, ale aj on dostal do vienka nejaké vylepšenia. Páči sa nám, že zostal zachovaný pevný držiak pre smartfón a prepojenie za pomoci kábla, nie bezdrôtovo, ako to má DJI Spark. Chýba však informačný displej, ktorý má iba ovládač Mavica Pro. Zmenené sú aj joysticky, ktorých páčky sa dajú odnímať a uložiť do vnútra ovládača, aby bol pri prenášaní čo najskladnejší. Mavic Air je totiž prezentovaný ako „ultra prenosný dron“.
Komunikácia medzi ovládačom a dronom prebieha v dvoch frekvenčných pásmach – 2,4 a 5,8 GHz. Vďaka tomu by mala byť dosiahnutá max. vzdialenosť doletu až 4 km. Samozrejme, aj so živým prenosom HD videa. Uvidíme však, ako to bude vo výsledku, nakoľko európske normy sú v tomto prísne.
Bezpečnosť
Pri lietaní s dronom je veľmi dôležitá bezpečnosť. Mavic Air dostal nové prvky a systémy, vďaka ktorým s ním bude takmer nemožné spadnúť, havarovať, niekoho zraniť alebo ho stratiť. O bezpečnosť sa stará celkovo 7 kamier, z toho jedna hlavná. Dve malé sú vpredu, dve v spodnej časti a dve v zadnej časti, čo je novinkou. Aj pri lietaní dozadu sa vyvarujete akejkoľvek kolízii. V spodnej časti sú okrem kamier aj dva ultrazvukové senzory.
Celá zostava kamier a senzorov dostala množstvo softvérových úprav, ktoré spracováva výkonný procesor. Vďaka tomu je schopný DJI Mavic Air lietať takmer autonómne, neustále mapovať okolie, aktívne sa vyhýbať prekážkam a pri strate signálu sa inteligentne vrátiť presne po trase tak, aby opätovne nadviazal spojenie s ovládačom. Takéto možnosti boli v bežnej prevádzke prednedávnom iba snom, teraz sú realitou.
Batéria
Mavic Air má 2375 mAh odnímateľnú batériu, ktorá je umiestnená v spodnej časti. Táto kapacita by mala podľa výrobcu udržať zariadenie vo vzduchu približne 21 minút, čo je slušný výkon. Predpokladáme, že v reálnej prevádzke to bude o 3 až 5 minút menej, v závislosti od poveternostných podmienok. Zaujímavým údajom je max. rýchlosť letu, ktorá dosahuje v režime šport až 68,4 km/h!
Vyhotovenia, cena a dostupnosť
DJI Mavic Air bude dostupný v troch farebných prevedeniach (biela, čierna, červená) a v dvoch dobre známych zostavách – Classic (849 eur) a Fly More Combo (1049 eur). Dostupnosť je okamžitá, ale nie na našom území. Na Slovensku by mal byť Mavic Air dostupný začiatkom februára. Veríme, že sa časom dostaneme aj k reálnemu testu, v ktorom vám o tomto zariadení povieme viac.
Zdroj: www.dji.com
Prečítajte si aj:
CES 2018: DJI Osmo Mobile 2 je podstatne lepší a lacnejší ako predchodca