Bez Googlu by bol náš život komplikovanejší a faktom je, že mnohé činnosti nám táto firma uľahčuje.

Ako je to však s ochranou osobných dát, kto všetko k nim má prístup a čo sa s týmito dátami deje? Aspekty používania služieb Google, priniesol web Ghostery, ktorý má rovnomenný doplnok do internetového prehliadača. Jeho úlohou je chrániť vaše súkromie. Stiahnuť si ho môžete zadarmo na tejto stránke.

Ako nám Google pomáha?

Služby od Googlu sú navrhnuté tak, aby ste mali čo najjednoduchší život, a to napríklad aj v spojení s inými aplikáciami. Vďaka tomu, že je integrovaný na rôznych platformách a poskytuje API rozhranie pre iné aplikácie, je tu jednoduchší spôsob registrácie alebo prihlasovania do rôznych služieb.

To je však len vrchol ľadovca toho, čo všetko Google umožňuje. Tiež nie je tajomstvom, že vás musí do istej miery sledovať a je to z dôvodu ďalšieho poskytovania služieb na vyššej úrovni. Ide o takzvanú personalizáciu a nie je určená len na cielenie reklám. Pomôže vám ľahšie nájsť odpovedajúce výsledky vo vyhľadávači alebo vás jednoduchšie navigovať, prípadne vám poskytnúť sumár toho, kde všade ste počas roka boli a akým spôsobom ste cestovali. Zaujímavé štatistiky, ktoré však do istej miery vyžadujú zásah do vášho súkromia.

Vyhľadávanie a YouTube

Vyhľadávač používa vašu históriu hľadania, ako aj polohu a ďalšie faktory. Na základe toho dokáže najlepšie zacieliť to, čo ste zamýšľali vyhľadať. Výnimkou nie je ani YouTube, ktorý používa vašu históriu na to, aby vám vedel v budúcnosti navrhnúť zaujímavé videá práve pre vás. Tu by sa dalo polemizovať o tom, či je tento algoritmus najvhodnejším riešením.

Je to riešenie, ktoré vás môže udržovať vo vašom okruhu záujmu a ak bude vaším okruhom záujmu konšpirácia, budete dostávať viac takýchto videí. Tým si môžete mylne interpretovať, že ide o závažnú tému alebo sú informácie pravdivé, keďže ich dostávate čoraz viac. Faktom ale je, že ide len o obyčajný algoritmus, ktorý vám navrhuje to, čo vás baví, na to, aby vás čo najdlhšie udržal na tejto sieti. Platí to aj pre opačné skupiny, ktoré nepodliehajú konšpiračným tvrdeniam.

Automatické dokončovanie

Toto je jedna z funkcií, ktorá v posledných rokoch pribudla v službe Gmail a ponúka automatické dokončovanie v rámci inteligentného písania. Takisto môžete využívať prepojenie služieb emailu a kalendára a automatické vytváranie úloh. Ide o veľmi účinné služby, ktoré mnohí oceníme. Faktom je, že dostať email s plánovaným termínom o udalosti, ktorý sa automaticky po rozpoznaní presunie aj skopíruje do kalendára, je nadmieru užitočné. Ak hovoríme o súkromí, nemáte sa čoho obávať. Ak už vám email prišiel do schránky Googlu, nezáleží na tom, či ho budete zdieľať ešte aj s kalendárom rovnakej firmy.

Cloudové úložisko

Toto úložisko je štandardne dostupné bez poplatku, no používatelia majú možnosť si navýšiť kapacitu na minimálnu hodnotu 100 GB prostredníctvom služby Google One. Dáta sú v bezpečí pred inými používateľmi, avšak treba zdôrazniť, že Google dokáže dešifrovať aj uložené dáta na týchto diskoch. Iný prípad sú firemné účty ako napríklad Google Workspace. Tie používajú iný systém a bezpečnosť je vyššia.

Vaše údaje sú v bezpečí pred inými používateľmi, keďže sú bezpečne uložené na chránených serveroch Googlu, no v prípade potreby ukázať dáta štátnym inštitúciám, budú bez problémov odhalené. Šifrovacie kľúče sú totiž uložené na serveroch Googlu. To je rozdiel oproti iným úložiskám, ako sú napríklad Proton Drive alebo Sync.com či pCloud.

V čom teda spočívajú riziká?

Podľa vyššie uvedeného zdroja prišlo v januári minulého roka u spoločnosti T-Mobile k narušeniu osobných údajov. Týkalo sa celkovo 37 miliónov zákazníkov a predplatiteľov služby Google Fi. Ostatné služby neboli napadnuté a ide len o ukážku toho, že zdieľané služby Google s tretími stranami, majú isté riziká. Útok navyše nebol priamo vedený na spoločnosť Google, ale na T-Mobile.

Zaspomínať si môžeme aj na rok 2018, kedy nastal únik údajov zo sociálnej siete Google Plus. Obsahovala totiž softvérovú chybu, ktorá mala za následok odhalenie osobných údajov viac ako pol milióna používateľov.

Reklamné riziko

Keďže Google je jedna z najväčších a najziskovejších spoločností na svete v tejto oblasti, aj tu sú riziká. Zisky tejto spoločnosti predstavovali v roku 2023 až 58,14 miliardy dolárov. Priamo na tomto by nebolo rizikové nič, no Google používa personalizované reklamy a je tu riziko zneužitia a prekročenia istých právomocí. Spoločnosť bola obvinená z nadmerného zhromažďovania používateľských údajov. Európska komisia udelila pokutu spoločnosti už v roku 2017, a to vo výške 2,42 miliardy eur. Išlo o porušenie pravidiel Európskej únie tým, že zneužila svoje dominantné postavenie vyhľadávača.

Google však nie je jediný, kto má vlastné kauzy. Spomenúť si môžeme aj na prípad Facebooku, o ktorom sa hovorilo, že zhromažďuje dáta, aj keď nie ste prihlásený v mobilnej aplikácii. Aj na základe článku, ktorý sme uverejnili v minulosti, je vidieť, že ochrana osobných údajov bude mať svoje miesto v legislatíve a nariadeniach Európskej únie, nech si o nich myslíme čokoľvek. Spoločnosti sú totiž čoraz väčšie a postupom času im odovzdávame čoraz väčšie množstvo dát.

Ako znížiť riziko?

Dnešné spoločnosti musia minimálne v Európskej únii, ale aj v Spojených štátoch poskytnúť používateľovi údaje, ktoré do nich zadal. Inak povedané, údaje, ktoré používate v daných službách, ako napríklad fotografie, kalendáre, alebo napríklad súhrn četových správ, sú vašimi údajmi, aj keď sú uložené na serveroch Googlu alebo inej webovej služby. Vy k nim máte prístup a spoločnosť vám ich musí poskytnúť a prípadne umožniť odstrániť účet.

Google toto všetko umožňuje, a tak máte napríklad jednoduchý spôsob, ako prevziať svoje dáta. Môžete to urobiť na adrese Google Takeout. Takto sa dajú jednoducho dáta skopírovať z online priestoru na váš disk. Firmy bývajú veľmi dobre zabezpečené a riziko predstavuje v častých prípadoch najmä používateľ. Je teda dôležité, aby ste použili dvojfaktorovú autorizáciu alebo prihlasovanie prostredníctvom tokenu. Týmto záležitostiam sme sa venovali v samostatných článkoch.

Mať vlastnú zálohu nie je na škodu. Mnohí sa totiž až príliš spoliehame na cloudové služby, pričom stačí, aby sme porušili podmienky používania, možno z nevedomosti, a budeme sankcionovaní. Svoje o tom vedia používatelia nahrávajúci video obsah do služby YouTube. Neopatrným manažovaním alebo tvorbou, ktorá nespĺňa adekvátne podmienky, môže dôjsť k odstráneniu videí alebo zakázaniu konkrétneho kanála.

Zdroj: Ghostery

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.