Na začiatku minulého roka sa zdalo, že televízory OLED prišli trochu skoro a svetový trh na to nie je pripravený. Podľa správy analytikov však už teraz čas dozrel.

Analytická skupina IHS Market vydala 17. júna 2018 správu o celosvetových predajoch prémiových televízorov s najmodernejšou technológiou. Názvy technológií OLED a QLED sú síce hlavne v písanej forme veľmi podobné, ale v skutočnosti je to úplne iný spôsob zobrazenia obrazu. Obe majú, samozrejme, svoje výhody a nevýhody.

Podľa tejto správy predaj televízorov s organickou svetelnou diódou (OLED) prekonal počet predaných televízorov s digitálnym vyžarovaním svetla (QLED) za posledné dva za sebou idúce štvrťroky. Podľa analytikov je to dané hlavne tým, že počet výrobcov, ktorí už pri návrhu prémiových modelov priklonili k OLED technológii výrazne prevyšuje počet firiem, vyrábajúcich QLED.

Celosvetové predaje OLED TV napr. v prvom štvrťroku tohto roka predstavovali 470 000 kusov zatiaľ čo QLEDu sa predalo 366 000 kusov. Rok predtým, teda v 2017, bol ešte pomer opačný – QLED TV sa predalo 679 000 kusov a OLED vtedy len 218 000.

Ako sme spomínali, za týmto pomerom je počet výrobcov s OLED technológiou. Ťahúňom je v tomto prípade firma LG, ktorá je aj dominantným výrobcom OLED panelov do televízorov a dodáva ich aj svojej konkurencii – napr. firme Panasonic, Sony či Philips, ktoré sa predávajú svoje zariadenia aj na Slovensku. Na iných trhoch je to napr. firma Grundig alebo Toshiba, ktoré takisto preberajú OLED panely od LG. Najviac pritom rastie predaj OLED televízorov značky LG .

Za QLED stojí hlavne firma Samsung, ktorá je zároveň absolútne najväčším výrobcom televízorov na svete. Okrem televízorov predáva Samsung aj produkty z oblasti Digital Signature, kde by bola technológia OLED z dôvodu trvalého zobrazenia prevažne statického obrazu obťažne použiteľná (image retention).

Výrobcov QLED technológie dopĺňajú ešte značky TCL a Hisense. Do ďalšieho obdobia bude rozhodujúce, na ktorú stranu sa pripojí práve Hisense, čo je značka veľmi populárna na čínskom trhu. Hisense pritom už ohlásil uvedenie svojho prvého televízoru s technológiou OLED a uvidíme ako to bude ďalej.

Samsung má ešte ďalšie eso v rukáve a to je technológia microLED. Je to výrazné vylepšenie, ktoré okrem iného umožňuje vyrábať displeje s modulárnou veľkosťou obrazovky a rovnako je tu vyriešený problém so zobrazením čiernej farby.

Samsung na CES 2018 ukázal microLED televízory

V každom prípade, treba vedieť o akom pomerne hovoríme v prípade televízorov OLED a QLED. Celosvetovo tvoria napr. predaja všetkých prémiových OLED televízorov okolo pol percenta zo všetkých predaných televízorov. Väčšina ľudí si totiž zatiaľ kupuje lacnejšie LED televízory. O prémiových modeloch televízorov sa však najviac hovorí a im patrí aj budúcnosť. Tejto problematike sa budeme venovať aj na výstave IFA v Berlíne, ktorá sa uskutoční na prelome augusta a septembra. Z predstavenia nových modelov prinesieme podrobnú správu.

Doplnené 22.8. 

Spoločnosti LG a Samsung sme požiadali o počet predaných kusov televízorov z oblasti vlajkových lodí. Od firmy LG sme dostali predajné čísla tak ako ich zverejnila agentúra GfK. „Predané OLED TV (v skusoch) dosiahli v minulom roku (január až december 2017) pre Českú republiku 5472 kusov a pre Slovensko celkom 1885 kusov. Veľkou výhodou je, že predajná cena OLED TV od LG sa už dostala na veľmi príjemné hodnoty a predaj sa zrýchľuje„. Odpoveď poskytol Marketing Manager pre Home Entertainment Marek Soják z firmy LG Electronics.

Dostali sme aj odpoveď od spoločnosti Samsung: „Na slovenskom trhu sme v prvom polroku tohto roka zaznamenali veľmi slušný dopyt po Samsung QLED televízoroch. QLED je navyše stále najpredávanejšou technológiou prémiových TV na Slovensku. Podľa našich analýz sa za prvý polrok 2018 predalo na Slovensku 1759 kusov QLED televízorov (oproti 1008 kusom OLED) a to najmä vďaka kombinácii obrazovej kvality (schopnosť zobraziť 100% objem farieb) a ďalších vlastností (napr. Ambient mode).“ Libor Bauer, manažér produktového marketingu, Samsung Electronics Czech and Slovak

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.