Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Viac ako polovica Slovákov si za posledný rok zdokonalila svoje kulinárske umenie a takmer dve tretiny opýtaných začalo experimentovať s novými receptami. Vyplýva to z posledného prieskumu spoločnosti Mastercard.

Spoločné večere s blízkymi podľa 60 percent respondentov rodinu či domácnosť zblížili, a preto ich až 78 percent opýtaných bude pre rodinu organizovať aj po skončení pandémie. Nákupy ingrediencií sa presunuli na internet, kde vlani začala nakupovať takmer štvrtina Slovákov. Aj podľa transakčných dát Mastercard sa celkový obrat e-commerce na Slovensku za uplynulý rok zvýšil takmer o polovicu, hlavne v kategórii potravín, ktorá zaznamenala rast dokonca o 135 percent. Celkovo 19 percent opýtaných uviedlo, že bude nakupovať na internete aj po skončení mimoriadnych opatrení.

 Na Slovensku sa hovorí, že núdza do roboty zobúdza, čo súčasný zvýšený záujem o domáce kulinárske umenie nepochybne potvrdzuje. Popri hotových jedlách so sebou či nachystaných polotovarov sa v popredí záujmu drží aj domáce varenie. Podľa nedávneho prieskumu si za posledný rok osvojilo 58 percent obyvateľov Európy a 56 percent Slovákov nové zručnosti v kuchyni. Priemerná domácnosť teraz venuje príprave domácej stravy takmer dvadsať hodín týždenne. To je o 39 percent viac ako minulý rok.

„Bolo to veľmi náročných dvanásť mesiacov, ale je dobré vidieť, že z nich vzišlo aj niečo pozitívne. Príkladom môže byť práve celoeurópsky kulinársky boom. Základným poslaním našej spoločnosti je dopriať ľuďom pôžitok z toho, čo im robí radosť, či už prostredníctvom partnerstiev, ktoré uzatvárame, jedinečných zážitkov, ktoré ľuďom sprostredkúvame alebo práve pohodlnými a bezpečnými spôsobmi platby za predmety každodennej potreby,” hovorí Michal Čarný, generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

Podľa poslednej štúdie spoločnosti Mastercard[1]si obľúbené rodinné jedlá v jednotlivých regiónoch, ako je u nás kapustnica či u susedov v Česku tradičný guláš, stále zachovávajú svoju popularitu. Napriek tomu takmer dve tretiny Slovákov uviedli, že v kuchyni teraz častejšie experimentujú s novými a nevyskúšanými postupmi a receptami. Zároveň dve tretiny opýtaných na skúšanie nových vecí v kuchyni inšpirovali televízne programy, streamovacie služby alebo sociálne siete.

Popri praktickej stránke priniesol zvýšený záujem o domáce varenie aj záujem o zdravý životný štýl (54 percent Slovákov), nové zručnosti (50 percent) a viac času stráveného s blízkymi (49 percent). Viac ako 60 percent Slovákov uviedlo, že sa pri stole začali opäť schádzať s ostatnými členmi domácnosti a až 78 percent z nich verí, že si rituál spoločných jedál udrží aj v budúcnosti.

Posledný rok sme boli tiež svedkami znovuzrodenia „domácej párty s večerou“, kedy viac ako polovica (51 percent) respondentov tam, kde to bolo možné a bezpečné, pozývala na večeru členov rodiny, priateľov alebo členov rovnakej sociálnej bubliny. Ďalších 16 percent respondentov usporadúvalo spoločné virtuálne večere a viac ako polovica (58 percent) uviedla, že sa spoločné večere stanú pevnou súčasťou ich spoločenského kalendára, hneď ako to situácia dovolí.

Obmedzenia spojené s pandemickou situáciou zmenili aj spôsob, ako a kde slovenskí spotrebitelia nakupujú. Takmer štvrtina respondentov (24 percent) v uplynulom roku prvýkrát nakupovala potraviny online a rovnako 24 percent respondentov uviedlo, že pri nákupe potravín online minú viac, pretože impulzívne pridávajú nové potraviny a prísady. Tento fakt potvrdzujú aj transakčné dáta spoločnosti Mastercard – za minulý rok sa celkový obrat e-commerce na Slovensku zvýšil takmer o polovicu. Veľký podiel na tom mal najmä strmý nárast nákupov potravín na internete, ktoré sa zvýšili dokonca o 135 percent. Pätina respondentov (19 percent) uviedla, že potraviny bude nakupovať online aj po skončení súčasných obmedzení.

V skúmanom období vzrástli aj ďalšie výdavky Slovákov spojené so stravovaním. Nárast popularity zaznamenali kuchynské potreby, riad, poháre, ale napríklad aj nábytok. Záujem však vzrástol aj o ďalšie doplnky užitočné na posedenie pri večeri: 11 percent opýtaných zmienilo nákup smart reproduktorov na účely hudobného sprievodu a ďalších 39 percent atmosféru večerí vylepšilo nákupom nových sviečok.

Najobľúbenejšie domáce jedlá v jednotlivých európskych krajinách:

  • Česká republika – guláš
  • Slovensko – hustá kapustová polievka s klobásou a hubami (kapustnica)
  • Veľká Británia a Írsko – pečené mäso
  • Francúzsko – palacinky (crêpes)
  • Taliansko – špagety s vajíčkom, syrom a bravčovým mäsom (spaghetti alla carbonara)
  • Nemecko – španielsky vtáčik
  • Španielsko – tortilla
  • Poľsko – palacinky (naleśniki)
  • Rusko – fašírky (kotleti)
  • Ukrajina – boršč
  • Turecko – fašírky (köfte)
  • Maďarsko – palacinky (palacsinta)
  • Rumunsko – kukuričná kaša (mămăligă)
  • Holandsko – kaša so zemiakov a zeleniny (stamppot)
  • Portugalsko – nasolená treska so zemiakmi a vajíčkom (bacalhau à brás)
  • Švédsko – mäsové guľky (kottbullar)
  • Belgicko – hranolky
  • Rakúsko – viedenský rezeň

[1]Prieskum uskutočnila nezávislá agentúra Fly Research na vzorke 19 000 dospelých respondentov v devätnástich krajinách v období január/február 2021.

Značky: