Na tratiach Prievidza – Horná Štubňa, Horná Štubňa – Vrútky, Zvolen – Kremnica – Horná Štubňa, Zvolen – Jesenské – Tisovec a Zvolen – Banská Bystrica – Brezno už jazdí všetkých 21 dieselmotorových jednotiek financovaných z OPII. Séria DMJ zo ŽOS Vrútky jazdí na 97 % bezporuchovo.
Na regionálnych, najmä neelektrifikovaných tratiach Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v okolí Zvolena už jazdí všetkých 21 ks dieselmotorových jednotiek radu 861 (DMJ 861). Vďaka novým DMJ 861 poskytuje železničná doprava cestujúcim moderné, komfortné, kultúrne, bezpečné, spoľahlivé a environmentálne ohľaduplné cestovanie.
„Teší nás, že sa tento projekt podarilo dotiahnuť do úspešného konca, pretože bol trochu problematický. Keď sme ho zdedili po predchádzajúcom vedení, súťaž bolo treba dodatočne prehodnocovať a konzultovať s Európskou komisiou. Tento fakt sa spolu s pandémiou koronavírusu podpísali pod mierne omeškanie dodávky vozidiel, čo nás mrzí. Podstatné je však to, že v tejto chvíli je už cestujúcim troch krajov k dispozícii všetkých 21 moderných vozidiel. Sme presvedčení, že výrazne prispejú k zlepšeniu komfortu cestovania a železničná doprava získa opäť o niečo väčšiu popularitu,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
Prvá DMJ 861 bola do ostrej prevádzky nasadená v júni 2019, posledný 21. kus pribudol na koľaje včera. Dodanie vozidiel, ktoré premávajú v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji, teda bolo skompletizované za necelé dva roky.
DMJ 861:
- sú klimatizované;
- majú wi-fi pripojenie na internet;
- disponujú informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich;
- sú vybavené kamerovým systémom;
- obsahujú systém na počítanie cestujúcich (systém umožňuje počítanie nastupujúcich a vystupujúcich na každej zastávke, evidenciu počtu cestujúcich medzi stanicami a počítanie osôb zo všetkých vstupných dverí – anonymne);
- sú prispôsobené pre osoby so zdravotným znevýhodnením a s obmedzenou schopnosťou pohybu – sú nízkopodlažné a majú toalety, ktoré vyhovujú osobám na invalidnom vozíku;
- majú nástupné dvere s elektrickým pohonom s integrovaným výsuvným schodíkom pre pohodlné nastupovanie a vystupovanie cestujúcich;
- disponujú priestorom pre prepravu bicyklov a priestorom pre prepravu imobilných cestujúcich;
- spĺňajú požiadavky technických špecifikácií interoperability pre železničné koľajové vozidlá (TSI) s protipožiarnou bezpečnosťou.
DMJ 861 boli dodané v 2 verziách:
- 7 ks 861.0 – kapacita 171 miest na sedenie a 120 miest na státie (vozidlo tvoria 2 krajné hnacie vozne a 1 vložený vozeň);
- 14 ks 861.1 – kapacita 115 miest na sedenie a 80 miest na státie (vozidlo tvoria 2 krajné hnacie vozne).
Dodanie DMJ 861 je výsledkom projektu „Modernizácia vozového parku ŽKV 1. časť“ v rámci OPII. Celková hodnota projektu predstavuje 76 999 000 € (bez DPH), je spolufinancovaný z eurofondov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra v hodnote 74 835 328,10 € a sumou 2 163 671,90 € prispela ZSSK z vlastných zdrojov.
Dodávateľom DMJ 861 je slovenská spoločnosť ŽOS Vrútky. F. Hlubocký upozorňuje, že pri prevádzkyschopnosti vozidiel nenechal národný dopravca nič na náhodu: „ZSSK si zmluvne zabezpečila, aby bola pri nových vozidlách dosiahnutá čo najvyššia prevádzkyschopnosť, t. j. minimálne na 95 %. V opačnom prípade nastupujú dohodnuté sankcie. Sme veľmi radi, že tieto nové jednotky dnes dosahujú prevádzkyschopnosť 97 %“.
Realita preukázala, že poruchy DMJ sú v rozsahu a počte, kedy neprichádza ku zníženiu prevádzkyschopnosti týchto DMJ voči zmluvným podmienkam. Základné informácie o nových DMJ 861:
Typ vozidla | DMJ 861.0 | DMJ 861.1 |
Počet miest na sedenie | 171 | 115 |
Počet miest na státie | 120 | 80 |
Max. prevádzková rýchlosť | 140 km/h | 140 km/h |
Počet obstaraných kusov | 7 | 14 |
Nasadenie | Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj | Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj |
Dodávateľ | ŽOS Vrútky, a.s. (SR) | ŽOS Vrútky, a.s. (SR) |
Ďalšie podrobnosti o tomto europrojekte nájdete tu à https://www.zssk.sk/o-spolocnosti/projekty-eu/opii/.
Kvalita nových DMJ sa ukázala aj pri vážnej nehode v marci tohto roka, ku ktorej došlo v Banskej Bystrici – Iliaši, medzi stanicami Radvaň a Vlkanová. Autobus MHD nerešpektoval signalizáciu na priecestí a vošiel do cesty prichádzajúcemu osobnému vlaku, ktorý viedla nová jednotka DMJ 861.104. Aj vďaka robustnej konštrukcii čela DMJ v zmysle bezpečnostných noriem TSI nedošlo k vážnemu poraneniu rušňovodiča, čo by nemuselo byť samozrejmosťou v prípade starej dieselovej jednotky ľahkej konštrukcie, napr. typu 812.