Po kratšom období poklesu sa e-commerce dostáva opäť do fázy rastu.
Popularita nakupovania cez internet rastie a potvrdzujú to aj čísla spoločnosti Upgates, podľa ktorých zaznamenalo vo štvrtom kvartáli roku 2023 až 72 % e-shopov stagnáciu alebo medziročný rast tržieb. Napriek dlhodobému rastu odvetvia však stále platí, že väčšina podnikateľov má elektronický obchod skôr ako bočný príjem.
„Celkové tržby našich e-shopov na Slovensku dosiahli v roku 2023 hodnotu 44 miliónov eur, pričom priemerná ročná tržba na jeden elektronický obchod predstavuje približne 57 tisíc eur. Medián je však len 7 tisíc eur. V Českej republike dosiahli naše obchody celkové tržby takmer 160 miliónov eur, pričom priemerná tržba na jeden e-shop je takmer 100 tisíc eur. Medián je však len 8 tisíc eur,“ približuje Michal Bentazky zo spoločnosti Upgates, ktorá poskytuje riešenia pre elektronické obchody.
Hŕstka veľkých hráčov ovláda polovicu trhu
Nízky medián je v Českej republike spôsobený skutočnosťou, že TOP 30 najväčších e-shopov generuje polovicu obratu českého e-commerce. Druhá polovica potom tvorí zvyšok trhu. Celý český trh predstavuje takmer 8 miliárd eur, pričom po odrátaní gigantov hovoríme o 4 miliardách, čo znamená, že priemerné ročné tržby obchodov mimo TOP 30 sa pohybujú na úrovni 80 tisíc eur.
Spoločnosť Upgates odhaduje, že na Slovensku mal celý e-shopový trh tržby okolo dvoch miliárd eur, pričom rozloženie má byť podobné ako v Českej republike. „Polovicu tržieb tvoria e-commerce giganti. Hovoríme tu približne o dvoch desiatkach najväčších elektronických obchodov, pričom druhá polovica tržieb je generovaná zvyšnými 15 tisíc menšími predajcami. To potvrdzujú aj naše analýzy, podľa ktorých je síce priemerná ročná tržba slovenského e-shopu 57 tisíc eur, no medián (stredná hodnota) je len 7 tisíc eur. Demonštruje to výrazný nepomer medzi najväčšími hráčmi a zvyškom trhu a súčasne potvrdzuje, že väčšina majiteľov na Slovensku a v Českej republike má e-shop skôr ako doplnkový príjem,“ dopĺňa Michal Benatzky.