Minulý týždeň nám nový riaditeľ logistiky spoločnosti Alza.cz, Jan Klička, ukázal, ako funguje ich najmodernejší sklad

Riaditeľ logistiky – Jan Klička

Ten sa nachádza neďaleko Senca, v priemyselnom parku a je celkom rozmerný. Samotný sklad má rozlohu približne 23 000 m2 s možnosťou rozšírenia na 31 000 m2 úžitkovej plochy. Ku skladu prislúcha aj prenajatá plocha s rozlohou 6 000 m2. Na tomto mieste sa skladujú ťažšie a väčšie položky, ako napr. veľké americké chladničky, resp. najpredávanejšia biela a čierna technika (práčky, televízory a pod.).

Sklad sme navštívili za jeho plného chodu, čiže sme presne videli, čo a ako sa robí na jednotlivých pozíciách. Z jednej časti boli skladové priestory prázdne, tak to však musí byť. Tento priestor je vyhradený na predvianočnú sezónu, tzv. Peak (špičku), kedy sa sklad takmer úplne zaplní. Toto obdobie je pre každý obchod najrušnejšie a najlepšie, výnimkou nie je ani Alza. Prezradíme vám, že minulý rok mala Alza rekordné obraty v sume 17,4 miliardy českých korún bez DPH. To je pravdepodobne dané aj tým, že Alza poskytuje predaj a doručovanie produktov aj počas víkendov a sviatkov.

Sezónne návaly sú všade a aj v Alze evidujú najvyšší počet objednávok napr. na začiatku školského roka, počas vysvedčení, Vianoc, ale aj počas horúcich letných dní. V minulom roku ich zaskočil neuveriteľný dopyt po ventilátoroch, ktoré sa počas sezóny úplne vypredali, pričom neboli dostupné ani u výrobcov, ktorí ich nestíhali dodávať. Zaujímavosťou je aj to, že Alza (ako celok: ČR/SR/EÚ) vybaví na dennej báze 30 až 40 tisíc objednávok

Počas prezentácie sme prechádzali jednotlivé stanovištia podľa postupnosti, teda sme začali na príjme tovaru, pozreli sme si proces uskladnenia, pickovanie, a tiež prípravu jednotlivých objednávok, až po ich vyskladnenie dopravným spoločnostiam. Vo veľkej hale je množstvo zariadení, ktoré sa postarali o to, že je väčšina stanovíšť zautomatizovaná, avšak ľudia sú neustále potrební, aby išlo všetko podľa plánu. V aktuálnom období je na tomto sklade približne 60 000 položiek. Nachádzajú sa tu najmä menšie produkty, ktoré nepresahujú určitú hmotnosť a veľkosť.

Ide o rôzne IT zariadenia, ako napr. notebooky, smartfóny, pamäťové karty, príslušenstvo, tlačiarne a mnoho iného. Samozrejme, nechýbajú ani hračky, drogéria a rôzne doplnky do domácnosti. Nachádzajú sa tu produkty rôzneho druhu a ani vo sne by nás nenapadlo, čo všetko si ľudia objednávajú cez internet. Dodajme, že väčšie a ťažšie položky sa nachádzajú vo vedľajšom, resp. v iných skladoch, kde je potrebné iné usporiadanie kvôli jednoduchšej manipulácii. Ak by ste náhodou nevedeli, tak Alza ponúka v e-shope aj elektromobily a elektromotocykle (tie v Senci nie sú). Medzi najťažšie položky v tomto sklade patrili napr. aj činky.

Ako funguje proces objednávky z interného pohľadu

Cez e-shop si vyberiete tovar, spôsob doručenia a platby – toto je objednávka. Všetky tieto dáta sa odošlú do centrálneho informačného systému (ERP system), ktorý ich v rámci niekoľkých sekúnd spracuje. V tomto okamihu sú dané položky zarezervované a začína samotný proces prípravy. V sklade vznikajú tzv. joby, ktoré reprezentujú produkty a počty kusov, tie sa musia spracovať (vypickovať), zabaliť, naložiť do vozidla a doručiť zákazníkovi. Doručenie je najčastejšie na druhý deň, resp. záleží od toho o aký tovar ide, či je na sklade a aký spôsob doručenia objednávateľ zadal.

Aké technológie stoja za najmodernejším skladom?

V prvom rade nás zaujala informácia, že spoločnosť Alza si všetky systémy a softvér vyvíja samostatne, bez výrazných zásahov spoločností tretích strán. To platí aj o implementácii a  rozostavení strojov, ako aj o vnútornej stavbe celého skladu, ktorú navrhujú interní ľudia. To kvôli tomu, aby bola optimalizácia a celý chod skladu čo najefektívnejší. Vidieť to aj na integrácii valcových a pásových dopravníkov, ktoré sú vyvýšené pod strop, aby bol priestor na zemi voľný, čím sa zväčšuje manipulačná plocha skladu.

Maximum pohybu v sklade tak zabezpečujú valčekové alebo pásové dopravníky. Tovar príde do tzv. pickovacej (potvrdzovacej) stanice, kde dochádza k uloženiu novo prijatých produktov do regálov alebo priamo k vychystaniu tovaru do zákazníckej prepravky, ktorá pokračuje po páse na ďalšie stanice – až k expedícii. Alza hovorí, že má v sklade klenot. Je ním plne automatizovaný sklad – SMC (schaefer miniload crane). Ide o pickovaciu vežu, ktorá sa bežne pohybuje rýchlosťou až 3,5 m/s a zvláda až 450 pickov za hodinu. Videli sme to na vlastné oči, tento stroj je skutočne rýchly.

Je vidieť, že sa v tomto sklade snažia maximálne využívať potenciál dopravníkových tratí, ručných čítačiek EAN a iných kódov, ale aj jednotlivých logistických modulov v internom informačnom a skladovom systéme (ERP/WMS), s dôrazom na rýchlosť a efektivitu. Aj samotné dopravníky sú vybavené čítačkami EAN kódov, podľa ktorých presne vedia, či je zákaznícka prepravka, ktorá po dopravníku prechádza kompletná alebo má zmeniť smer, resp. stanovište, kde budú doplnené ostatné položky.

Niekoľko zaujímavostí

  • Optimalizácia procesov prebieha permanentne, pričom upgrade je aj niekoľkokrát mesačne
  • Inventúry sa robia na dennej báze, čiže ide o tzv. priebežnú inventúru
  • Distribučné sklady sú kompletne zinventarizované približne 1 x za 3 – 4 týždne
  • Peak (špička) je na Vianoce, zhruba 14 dní pred štedrým večerom
  • Tohtoročný odhad je vybaviť až štvornásobok objednávok, čo je približne 120 000 objednávok za jeden deň

Aké sú možnosti dopravy

Zákazník si môže zvoliť doručenie balíku na adresu kuriérom alebo vyzdvihnutie priamo na pobočke Alzy, resp. Alzaboxu, kde sa dováža tovar internou dopravou. V ponuke je aj AlzaExpres, čo je štandardné spracovanie objednávky v sklade, ale s vyššou prioritou, ktorá zohľadňuje čas odjazdu vozidla AlzaExpres. Ďalšia možnosť je Kuriér Expres, čo je doručenie tovaru (v rámci zadaného okruhu) do 90 minút, pričom je celé spracovanie objednávky ručné a max. do 30 minút je nutné tovar dostať zo skladu. Samozrejmosťou je aj expresné osobné vyzdvihnutie v nonstop výdaji. Spoločnosť Alza.cz plánuje do budúcnosti aj ďalšie varianty dopravy tovaru.

Ako to celé vidí nový riaditeľ logistiky – Jan Klička

„Automatizácia prešla za poslednú dekádu obrovský kus cesty. Pre ďalšie logistické centrum plánujeme ešte väčšie využitie automatizácie, a to predovšetkým na procesy spojené s pickovaním a balením produktov (miniloady v spojení s carouselmi pre malé produkty, automatický zakladač paliet a automatizované balenie produktov do ochranných obalov).“  K ďalšej vízii do budúcna dodal – „Zdieľaná ekonomika dáva možnosť voziť zákazníkov, ale aj balíky expresne na vopred dohodnutý čas a bola by škoda ju nevyužiť, resp. využívať efektívnejšie vozidlá do nej zapojené. Ak vezie taxikár zákazníka do centra mesta, prečo by popri tom nemohol rozviesť aj 2 – 3 balíky, pričom si privyrobí a nečaká zbytočne dlho na ďalšieho klienta. Je to o zmene uvažovania a vymanenia sa z konvenčných prístupov k službám.“

Za pozvanie na prezentáciu ďakujeme spoločnosti Alza.cz

Značky:

Miroslav Illéš

Miroslav Illéš
OUTDOOR | PRÍRODA | AUTOMOBILY | TECHNOLÓGIE