- ENTER Programiáda sa zamerala na žiakov základných škôl a osemročných gymnázií (prima – kvarta)
- Projekty sa zamerali na riešenie celospoločenských problémov
Tretí ročník súťaže ENTER Programiáda 2023/2024, v ktorej žiaci základných škôl a osemročných gymnázií (prima – kvarta) vytvárajú za pomoci mikropočítača micro:bit výnimočné projekty, pozná trojicu víťazov.
Pätica finalistov z celého Slovenska, ktorí postúpili do záverečného kola ENTER Programiády, odprezentovali 6. júna 2024 v priestoroch Slovak Telekom v Bratislave osobne pred odbornou porotou svoje výnimočné projekty, ktoré riešili celospoločenské témy.
Súťažiaci sa mohli zamerať na oblasti ako zdravotníctvo, životné prostredie, vzdušný priestor, prírodné vedy a pomoc znevýhodneným.
Najúspešnejšie tímy súťažili po prvýkrát v jedinej kategórií, ktorá bola zameraná na mladších žiakov: „Micro:bity sú vynikajúca učebná pomôcka pre deti vo veku od 8 do 14 rokov. Preto sme sa v tomto ročníku Enter Programiády zamerali na žiakov základných škôl a osemročných gymnázií. Žiaci môžu vďaka nim zostavovať zaujímavé projekty a hravou formou sa zoznamujú so základmi programovania, ktoré sa dajú využiť aj v bežnom živote. Vďaka svojim projektom vytvárajú funkčné a použiteľné modely, ktoré môžu v budúcnosti slúžiť v prospech spoločnosti,“ vysvetľuje manažérka spoločenskej zodpovednosti Telekomu, Tatiana Švrčková
Počas finálového dňa a Slávnostného vyhlásenia víťazov bol pre žiakov pripravený aj zaujímavý program, ktorý zahŕňal workshop s influencerom Radoslavom Hoppejom, viac známym ako Nie je túra bez Štúra a prednášku od predstaviteľov obľúbenej webovej stránky pre mladých refresher.sk.
Študentské projekty, ktoré sa umiestnili na stupni víťazov
Prvé miesto si vyslúžil tím Dansa z Gymnázia, Alejová 1, Košice s projektom MicroEnigma, Ide o šifrovacie zariadenie, ktoré učí užívateľov pochopiť kódovanie znakov a šifrovanie slov prostredníctvom hry a výziev. Toto zariadenie zabezpečuje, že iba osoby so správnym dešifrovacím kľúčom môžu čítať pôvodný text, čím chráni dôležité informácie a súkromie pred neoprávneným prístupom. Komisiu zaujal svojim nápadom, inovatívnosťou, podrobným návodom na realizáciu a najmä programovacími schopnosťami členov tímu.
„Sme príjemne prekvapení, že sme získali prvé miesto, pretože sme súťažili v silnej konkurencii. Predpokladám, že komisia mala náročnú úlohu vybrať ten najlepší. Je to skvelý výsledok. Chlapci sa tešia a ja s nimi, lebo na projekte pracovali mnohé hodiny a týždne,“ povedala pani učiteľka Jana Plichtová z Gymnázia, Alejová 1, Košice.
Druhé miesto si odnáša tím Machery zo ZŠ sv. Cyrila a Metoda, Bernolákova 18, Košice s projektom Aquamoss. Aquamoss je biologická a ekologická čistička vzduchu, ktorá funguje na princípe čistenia ovzdušia pomocou machu. Znečistený vzduch prechádza cez ventilátory s filtrom, kde sa zachytávajú najväčšie nečistoty. Machy fungujú ako špongia, ktorá nasáva vlhkosť a pomaly ju uvoľňuje do ovzdušia, čím zvlhčuje vzduch. Aquamoss obsahuje aj senzory kvality ovzdušia, ktoré pri vysokom znečistení upozornia používateľa pípaním, čím mu môžu zachrániť život.
Tretie miesto si vybojoval tím Bobekovci z Gymnázia Ľudovíta Štúra vo Zvolene s projektom automatický dávkovač krmiva. Tento projekt je navrhnutý pre zaneprázdnených majiteľov zajacov a iných drobných zvierat. Dávkovač umožňuje kŕmiť zvieratá iba raz-dvakrát za týždeň, čo uľahčuje starostlivosť o ne. Testovanie na živom zajacovi ukázalo, že táto inovatívna vychytávka skutočne funguje.
Tímy mladých, šikovných ľudí boli ocenené nielen za svoje programátorské schopnosti, ale aj za kreativitu, inováciu a praktické využitie mikropočítača micro:bit. Títo nadaní programátori ukázali, ako môžu technológie meniť svet k lepšiemu.
Komu sa podarilo obsadiť prvé priečky?
Základné školy a osemročné gymnáziá (prima – kvarta):
- 1. miesto: Gymnázium, Alejová 1, Košice, Tím: AMAVET971 GALEJE, Projekt: bezpečné šifrovanie správ
- 2. miesto: ZŠ sv. Cyrila a Metoda, Bernolákova 18, Košice, Tím: Machery, Projekt: AQUAMOSS
- 3. miesto: Gymnázium Ľudovíta Štúra vo Zvolene, Tím: Bobekovci, Projekt: automatický dávkovač krmiva
„Výber prvého a druhého miesta bol náročný. Bodový rozdiel bol iba v desatinych miestach, ani nie v celých bodoch. V komisii sme si to museli vyargumentovať. Pri finálnom hlasovaní sme sa zhodli bez rozdielu. V rámci komisie sme používali presne určené kritériá hodnotenia a tieto kritéria boli prezentácia, vystupovanie a imidž, diskusia s komisiou. Hodnotili sme aj funkčnosť a spoľahlivosť daných projektov. Som presvedčená o tom, že všetky projekty majú priestor na rozvoj,“ povedala členka komisie Lenka Krajčíková z Aj Ty v IT.
Cieľom ENTER-u je viesť deti k tvoreniu a hľadaniu riešení problémov v ich okolí. Aby deti nevyužívali technológie iba pasívne, ale učili sa programovať, aj rozvíjať svoju kreativitu, logicky uvažovať či pracovať v tíme.
Viac informácií o projekte ENTER nájdete na webe enter.study alebo na Facebook stránke ENTER, Digitálne vzdelávanie.