Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Združenie Mobilné Slovensko oficiálne spúšťa svoju činnosť. Lídrov z oblasti alternatívnej mestskej mobility, spoločnosti Blinkee, Bolt, ED Assist, MINT a NRCAR, spojil spoločný cieľ: Využiť svoju expertízu a pomôcť mestám zefektívniť dopravu.

Uvedení členovia nového združenia veria, že vďaka novej generácii služieb pre mobilitu budú ľudia v mestách používať čoraz viac zdieľané služby a používanie vlastných áut, či vlastníctvo viacerých vozidiel, sa pomaly dostane do úzadia. A vďaka tomu vznikne viac priestoru pre život v mestách.

Združenie Mobilné Slovensko vidí v mestách budúcnosti viac parkov, cyklotrás, promenád či záhrad. A to hlavne vďaka tomu, že samotná doprava bude zaberať čoraz menej miesta. “Našou víziou je integrácia všetkých typov mestskej dopravy, ako je mestská hromadná doprava, taxi ale i mikromobilita, v nasledujúcich desiatich rokoch. Integrácia zaistí efektívne využívanie a kombinovanie rôznych dopravných prostriedkov, čo povedie k udržateľnej doprave v mestách,” podrobnejšie vysvetľuje zameranie združenia jeho prezident Eduard Suchánek. Vyzdvihuje fakt, že Slovensko bola jedna z prvých krajín, ktorá v legislatíve zohľadnila existenciu moderných digitálnych aplikácií na objednanie taxi. A verí, že krajina bude mať podobne pokrokový prístup bude aj k ďalším alternatívnym spôsobom prepravy.

Eduard Suchánek

Samotný Eduard Suchánek má so zavádzaním pokrokových dopravných riešení bohaté skúsenosti. Pôsobí ako manažér spoločnosti Bolt na Slovensku. ”Neudržateľná dopravná situácia či zlá kvalita ovzdušia trápia mestá naprieč Slovenskom. Rozprávame sa s nimi a vidíme ich snahu poskytnúť ľuďom ekologickejšiu a efektívnejšiu formu dopravy,” tvrdí Suchánek. Ako jeden príklad za všetky ukazuje na iniciatívu Trnavského kraja. Vďaka aktivite kraja začína vo viacerých jeho mestách fungovať verejné požičiavanie elektrických kolobežiek ako alternatíva k autám.

“Usilujeme o to, aby sa nové trendy na Slovensku ujali čo najskôr. Máme pre to najlepší predpoklad. Naša skupina firiem poskytuje dohromady mnoho moderných prostriedkov dopravy. Od taxi cez aplikáciu cez elektrické kolobežky, zdieľané skútre, zdieľané elektromobily až po  zdieľané bicykle. Dúfame, že pribudnú aj ďalšie,” hovorí viceprezident združenia Peter Mesarč

Posledných pár rokov tak Mesarč vníma pozitívne. Alternatívne spôsoby mobility začínajú ukrajovať čoraz väčší kus koláča v oblasti dopravy. Azda najväčší boom prežíva mestská mikromobilita. Zdieľané bicykle, skútre či elektrické kolobežky už nie sú zďaleka iba privilégiom veľkých miest, ale rozbehli sa aj do regiónov.

Základ pre ďalší rozvoj modernej mestskej dopravy tu tak podľa Mobilného Slovenska už je. “V niektorých oblastiach dopravy môžeme ísť ostatným príkladom. Vo využívaní technológie a umožnení existencie technologických platforiem. Ale rovnako ako všade inde na svete, i tu existuje priestor na zlepšenie,” podotkol ďalší člen združenia Mobilné Slovensko Norbert Tóth. CEO spoločnosti MINT, ktorá do miest prináša modernú mikromobilitu, si myslí, že krajina ešte stále príliš uprednostňuje automobilovú dopravu. Usudzuje tak podľa pomeru investícií, ktoré “tečú” do rozvoja automobilovej infraštruktúry a alternatívnej dopravy. “V alternatívnych spôsoboch prepravy na kratšie vzdialenosti v mestách už vidno progres, chýbajú však záchytné parkoviská, stav chodníkov a cyklotrás je horší ako stav ciest, chodníky sú bežne využívané na parkovanie, veľké sídliská v niektorých mestách nemajú vyriešený prístup pre peších a cyklistov,” vymenúva Tóth oblasti, v ktorých je ešte priestor pre zlepšenie.

Môže byť masívne investovanie do alternatívnej dopravy jednoduchou cestou ku krajším a zdravším mestám? Mobilné Slovensko upozorňuje, že tu nepomôže liečba “hurá” systémom. Jedným s cieľov združenia je preto podať pomocnú ruku pri skutočne efektívnom a systematickom budovaní modernej mobility.

“Pred nami stojí veľká výzva, pretože pandémia Covid-19 môže mať negatívny vplyv na využívanie hromadnej a preferenciu individuálnej dopravy. Je potrebné budovať stratégiu udržateľnej mobility, tak aby nikoho neznevýhodňovala a skutočne naplnila význam slova udržateľná,” upozorňuje člen Mobilného Slovenska Ján Keder. Kľúčové je podľa neho nastavenie legislatívy a prezieravé prispôsobenie systému tak, aby žiaden z prvkov zdieľanej mobility nebol zbytočne byrokraticky limitovaný, prípadne postavený absenciou noriem úplne mimo kontrolu. “V oboch prípadoch by to bolo z dlhodobého hľadiska voči zdieľanej mobilite kontraproduktívne,” dopĺňa Keder, ktorý má ako managing director spoločnosti ED Assist bohaté skúsenosti s rozvojom ekologickej dopravy v mestách. Práve táto spoločnosť stojí za platformou na zdieľanie elektrických áut SharenGo.

Združenie Mobilné Slovensko vstupuje do diskusie o budúcnosti mestskej dopravy “štartovacou” správou s názvom Aby boli mestá lepším miestom – poďme zmeniť ako sa ľudia pohybujú. V nej zazneli hlasy aj ďalších dvoch členov združenia.

Dušan Chrenko upozorňuje na chronicky známy, no prehliadaný jav: “Dopravné zápchy vznikajú, lebo cesty nezvládajú nápor áut, v ktorých sedí poväčšine len jeden človek. Súkromné autá ľudia využívajú aj z dôvodu nedostupnosti iných možností ako je zdieľaná mobilita. V mestskej hromadnej doprave je situácia podobná, keď v čase špičky jazdí MHD doslova preplnená”. Podľa konateľa spoločnosti NRCAR, ktorá má pod palcom platformu pre car-sharing a bike-sharing ShareCar, tu chýba integrovaný dopravný systém, ktorý by zahŕňal nielen prostriedky hromadnej prepravy, ale počítal aj s možnosťami, ktoré ponúka zdieľaná mobilita.

Spoločnosť Blinkee, člen združenia Mobilné Slovensko, ktorá je expertom na zdieľané e-skútre vidí budúcnosť pomerne jednoznačne: “V budúcnosti bude doprava založená na zdieľaných platformách s elektrickým pohonom, ktoré prispejú k zníženiu jej ceny aj emisií. Spotrebitelia časom prirodzene prídu na to, že nevlastniť auto je oveľa pohodlnejšie a lacnejšie”.

Značky: