Počty zásielok, ktoré dopravné spoločnosti dovezú zákazníkom z e-shopov, neustále rastú. Podľa šéfa nákupného poradcu Heuréka Tomáša Bravermana minuli Slováci na internetových obchodoch za celý rok 2017 takmer 937 miliónov eur. „Obrat e-shopov ďalej narastal, medziročne to bolo o 15%. Tradične najsilnejším obdobím je vianočná sezóna, ktorá tvorí asi tretinu obratu, čiže približne 300 miliónov eur,“ spresnil šéf nákupného poradcu Heuréka Tomáš Braverman.

„Predvianočné obdobie ukázalo, že najväčším problémom, ktorý so sebou nárast on-line nakupovanie nesie, je doprava. Teda dostať tovar v požadovanom termíne a v perfektnom stave ku koncovému zákazníkovi,“ hovorí Petra Člupná, vedúci oddelenia obalov prepravnej spoločnosti Geis. To potvrdzuje aj Slovenská asociácia pre elektronický obchod, podľa ktorej je najväčšou slabinou internetových obchodov logistika a služby zákazníkom.
„Pre bezpečnú dopravu je veľmi dôležité zabalenie tovaru. Pre tieto účely máme špeciálne oddelenie, ktoré sa zameriava na obalové materiály a technológie a na ich optimálne použitie, „vysvetľuje Petra Člupná s tým, že Geis pre svojich klientov niektoré obalové materiály sám vyvíja a vyrába. 

Obal na skúšku

„Ak má náš potenciálny klient problém s tým, že sa mu pri preprave rozbíja tovar, môže sa na nás obrátiť. Dodá nám vzorku tovaru a ukáže súčasný spôsob zabalenia. My mu navrhneme zodpovedajúci spôsob balenia, vytvoríme vzorku obalu, ktorý bude zahŕňať nielen kartonáž, ale aj preložky a výplne. Bezpečnosť obalu vzhľadom k typu tovaru a náročnosti prepravy je totiž to najdôležitejšie a zároveň najkomplikovanejšie,“ opisuje Petra Člupná a dodáva: „Na niektoré druhy tovaru užívame štandardný obal, napríklad na knihy máme kartón, ktorý má flexibilný rozmer a je tak možné do neho zabaliť rôzne množstvo kníh. Na balenie vína zase slúžia špeciálne polystyrénové obaly. “
Geis podľa nej dokáže zabaliť všetko od kozmetiky cez motory až po technologické celky rafinérií a veľkých priemyselných koncernov. „Zabalíme všetko od jedného kusu a bez obmedzenia veľkosti a tvaru. Vďaka tomu, že máme vlastnú drevovýrobu, sme schopní rýchlo reagovať na individuálne požiadavky zákazníkov. Prepravovali sme potrebné klapky na uzatváranie potrubných systémov pre rafinériu, čo je niekoľkotonový kovový dielec v tvare kruhu, kosačky na trávu, motorové píly, ale aj vzácne obrazy,“ uvádza niekoľko príkladov Petra Člupná.

Zákazníci Geis najčastejšie dopytujú kartóny, palety, strečové fólie, výplňový materiál a transportné debny pre zámorie. „Tovar nielen dôkladne zabalíme, ale samozrejme tiež oštítkujeme, a keď si to zákazník želá, tak zaistíme tiež reklamné potlače,“ zdôrazňuje manažérka a pripomína, že všetko realizujú v najkratších možných termínoch. „Termíny sa odvíjajú od typu tovaru a jeho množstva a tiež od zvoleného spôsobu balenia. Máme termíny dodania od 24 hodiny až do niekoľkých týždňov,“ dodáva Člupná a pridáva príklad.

Značky: