Výhodou mobilov je v tomto prípade kompaktnosť, nevýhodou výdrž či vstavaný mikrofón.
Mobilné telefóny sa stali pre veľkú väčšinu ľudí plne dostačujúcou náhradou kompaktných digitálnych fotoaparátov a nájdu sa aj takí, ktorí ich využívajú na profesionálnejšie účely. Objavili sa pokusy natočiť „na mobil“ prvé filmy, či už šlo o iPhone, alebo Android telefón.
Smartfóny ako záznamové zariadenia však už roky postupne prenikajú aj do spravodajstva. Mnohí novinári ich využívajú ako diktafóny a pre veľkú časť žurnalistov slúžia aj ako fotoaparáty (aj keď profesionálni fotoreportéri stále používajú zrkadlovky).
Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) zaviedla pred niekoľkými rokmi takzvaný Easy foto servis, čo je vlastne fotobanka so snímkami z telefónov, ktoré tvoria jej redaktori a regionálni spravodajcovia. Tieto fotografie sa úplne bežne objavujú na všetkých najčítanejších slovenských portáloch a obdobná situácia je, samozrejme, i v zahraničí.
Fotografovanie je však jedna vec a natáčanie videa druhá. Tam sú nároky na kvalitu výstupu vyššie. Smartfóny začali byť preto najprv využívané pri rôznych tlačových konferenciách, pretože umožňujú jednoduché streamovanie na sociálne siete. Postupne si však začali nachádzať cestu do reálneho televízneho spravodajstva.
Najprv to bolo zväčša núdzové využitie v prípade, ak reportér napríklad vo voľnom čase videl nejakú nehodu či inú mimoriadnu udalosť a okrem telefónu pri sebe inú kameru nemal. Postupne však smartfóny začínajú zastupovať profesionálne kamery aj pri bežnej výrobe reportáži.
Výhodou je malá veľkosť
Platí to pritom o spravodajstve vo verejnoprávnych i komerčných televíziách a viacerí kolegovia mi potvrdili, že už niekedy natáčali celú reportáž výhradne len pomocou smartfónu.
„Nevýhodou telefónu je výdrž batérie, ak nemáte pri sebe powerbanku. Pri používaní kamery v telefóne sa mobil rýchlejšie vybije. Na druhej strane, hlavná výhoda je jasná – mobil strčíte do vrecka a idete,“ uviedol pre Touchit.sk Peter Ehn, kameraman televízie JOJ, ktorý na tejto pozícii pracuje 16 rokov.
Druhou nevýhodou je podľa neho absencia kontinuálneho zoomu, ktorý umožňuje plynulé preostrovanie. Ten je pri kamerách samozrejmosť, ale u mobilných telefónov ide stále o zriedkavosť, majú ho napríklad niektoré telefóny Sony. Čoraz viac sa však hovorí, že túto funkciu dostanú aj nové iPhony či Samsungy.
Naopak, čo sa týka kvality záznamu, pri ideálnych svetelných podmienkach sú podľa Ehna telefóny ešte lepšie ako kamery. „Napríklad niektoré spravodajské kamery ani nemajú 4K rozlíšenie a sú väčšinou len Full HD. Keď si teda v telefóne nastavíte 4K, tak dosiahnete ďaleko vyššiu kvalitu ako pri kamere,“ porovnal Ehn. Aj pri večerných výrobách podľa neho stačí obyčajné LEDkové svetlo a záznam sa hneď stane porovnateľným s kamerou.
Telefón má oproti kamere ešte jednu zásadnú výhodu, ktorá hrá rolu hlavne pri citlivých situáciách, akými sú napríklad už spomínané nehody. Ich účastníci neraz na prítomnosť televíznej kamery reagujú s hnevom, v krajných prípadoch až agresívne. Naopak, smartfón je oveľa bežnejšia vec a ľudí až tak nedráždi. Napokon, mnohé nehody si náhodní okoloidúci vo veľkom natáčajú a fotia, takže aj vďaka tomu je smartfón v takýchto prípadoch nenápadnejší.
Nahradí aj prenosový batoh
Pri svojej práci často využíva telefón i kameraman RTVS Martin Majling.
„Zatiaľ som nerobil reportáž, ktorá by bola vyslovene celá nahraná iPhonom, ale telefóny do veľkej miery využívame na natáčanie, pretože dnes sú už tak vyspelé a s takou kvalitou obrazu, že sa na tento účel dajú v plne miere využiť,“ povedal pre Touchit.sk.
V praxi to znamená, že časť záberov v reportáži je natočená mobilom a ďalšia časť profesionálnou kamerou. „Bežný laik si tam nevšimne rozdiel. Čo sa týka stabilizácie a ostrosti, tak telefón je ešte lepší ako kamera,“ tvrdí Majling.
Pre televízne spravodajstvo je kompaktnosť telefónov výhodou aj v prípade živého prenosu do vysielania. Na tieto účely sú často využívané tzv. prenosové batohy. Zjednodušene povedané, ide vlastne o počítač s modemom integrovaný do klasicky vyzerajúceho batoha, na ktorý sa pripojí videokamera a cez mobilné siete sa signál prenáša do živého vysielania.
Tieto batohy začali v minulosti nahrádzať prenosové vozy, ktorých využitie bolo náročné a drahé, a teraz sú batohy nahrádzané práve smartfónmi. Kvalita je pritom opäť porovnateľná, ak je, samozrejme, dostupný dobrý mobilný signál.
„Bol som v roku 2019 v Srbsku na školení , kde boli zástupcovia viacerých verejnoprávnych televízií. Tam som sa dozvedel, že napríklad v Holandsku či Fínsku sú prípady, keď nakrúcajú reportáže už iba na telefóny,“ doplnil Majling.
Podobných príkladov by sa dalo uviesť viac. Mám kolegu – novinára, ktorý bol na púti v Santiago de Compostela a robil reportáže do hlavného spravodajstva i publicistickej relácie a kvalita záberov bola výborná. Ďalší kameraman z komerčnej televízie už natáča reportáže hlavne na iPhone a kameru používa podstatne menej.
Bohužiaľ, slabinou telefónov zostáva stále zvuk, teda kvalita vstavaných mikrofónov. Pri použití v spravodajstve či na iné serióznejšie účely je tak nevyhnutný externý mikrofón. Našťastie, existuje dosť vhodných riešení, napríklad od DJI, Sennheiser, Røde a iných výrobcov.
Zdroj: vlastné
Prečítajte si tiež: