Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Môže sa zdať, že umelá inteligencia je novodobý trend, ktorý nás postupne pohlcuje až v ostatnom desaťročí.

Pravdou však je, že daný pojem použil už v roku 1956 americký informatik John McCarthy a jedným z mnohých priekopníkov bol ešte o šesť rokov skôr aj Alan Turing. Históriu však odložme a poďme sa pozrieť na súčasnosť, keď sa tento odbor rýchlo rozvíja – a to najmä vďaka kombinácii dostupnosti výkonného hardvéru, nových algoritmov a veľkého množstva dát. Umelou inteligenciou, špecificky strojovým učením, sa budú zaoberať aj účastníci októbrového Atos Hackathonu v Brne. Na podujatie sa môžu prihlásiť i záujemcovia zo Slovenska.

Umelej inteligencii (AI) sa dnes v podstate nedá vyhnúť. Možno ju využiť pri každej ľudskej opakujúcej sa činnosti. Veľmi dobre sa dá uplatniť trebárs na diagnostiku v zdravotníctve, kde napríklad na základe strojového učenia (ML) dokáže na röntgene určiť nález. Užitočná môže byť i právnikom na prechádzanie rozsiahlych a opakujúcich sa materiálov. Možností využitia ML je veľké množstvo,“ uvádza niekoľko príkladov David Šlechtický, odborník na AI a ML zo spoločnosti Atos, ktorá umelú inteligenciu zaradila ako jednu z tém nadchádzajúceho Hackathonu.

Práve Atos Hackathon, ktorý sa bude konať 23. – 24. októbra 2021, prinesie zaujímavú príležitosť ako viac preniknúť do sveta AI a spolupracovať na niečom naozaj užitočnom. „Hackathon je rozdelený na niekoľko trackov, z ktorých sa jeden zaoberá práve praktickou aplikáciou strojového učenia. Pripravili sme pre účastníkov tracku zadanie tak, aby dávalo zmysel a aby bol výsledok prakticky využiteľný. Zároveň však nejde o príliš komplexný problém, s ktorým by si neporadili účastníci, ktorí s touto oblasťou zatiaľ nemajú príliš skúsenosti,“ popisuje pripravenú výzvu David Šlechtický z Atosu, vedúci tracku Zlepši Česko.

Zlepši Česko – nebuď ľahostajný voči vandalizmu

Výsledkom je téma grafitov a vandalizmu. „Samozrejme, nemáme nič proti grafitom ako takým, ktoré sú v mnohých prípadoch umením. Problém však nastáva vo chvíli, keď dochádza k poškodzovaniu cudzieho majetku. Často sa tak deje sprejovaním takzvaných tagov, čiže značiek alebo podpisov vandalov na miesta, kde je to nežiaduce, čiže na fasády súkromných alebo verejných budov, na ploty, dopravné prostriedky a podobne. Občas sa polícii podarí autora chytiť, ale býva potrestaný len za konkrétny výtvor, pri ktorom je pristihnutý. Pritom svojich tagov má po meste desiatky a ich spočítaním môže vznikať škoda omnoho väčšieho rozsahu,“ popisuje východiskovú situáciu David Šlechtický s tým, že len Dopravný podnik hl. m. Prahy zaznamenáva v súvislosti s nelegálnymi grafitmi škody vo výške v prepočte takmer pol milióna eur.

V rámci Atos Hackathonu sa zadanie bude týkať práve tagov. Výsledkom dvojdňovej práce tímov bude nástroj, respektíve mobilná aplikácia či webová stránka, kam budú môcť ľudia nahrávať fotografie nelegálnych tagov vo svojom okolí. Nástroj potom na základe strojového učenia vyhodnotí, s ktorými ďalšími tagmi v okolí sa fotografia na základe spoločných znakov zhoduje a bude tak monitorovať činnosť konkrétnych vandalov vo väčšom rozsahu. Samospráva a polícia môžu k jednotlivým tagom v aplikácii pridávať ďalšie informácie o výške škody či riešení. Práve polícii prinesie aplikácia lepší prehľad o jednotlivých vandaloch a ich činnosti. Súčasťou tracku bude tréning strojového učenia na základe dostupných fotografií, príprava používateľského rozhrania a tvorba názvu novej služby.

Prihlásiť sa môžu tímy troch až piatich ľudí. Aspoň jeden človek v tíme by mal mať znalosti programovania, ale určite to nie je podmienka pre všetkých členov. Cieľom je rozmanitosť tímu, ktorá zaručí, že sa jednotlivé znalosti a schopnosti budú dobre dopĺňať. Programátor je kľúčový pre tvorbu používateľského rozhrania, no tréning strojového učenia môže vykonávať aj človek bez IT skúseností. Pri tvorbe názvu sa môže hodiť hoci aj človek s presahom do marketingu,“ hovorí vedúci tracku David Šlechtický.

Príležitosť vzdelávať sa a nadväzovať kontakty

Hackathon, čiže hack marathon, je zaujímavou možnosťou pre IT nadšencov, hoci i s nižšou úrovňou znalostí, rozvíjať sa v tomto odbore. Účastníci si vyskúšajú prácu pod tlakom, počas necelých dvoch dní totiž bude treba vytvoriť ucelený produkt. Okrem získaných znalostí a praktických skúseností si účastníci odnesú aj množstvo zaujímavých kontaktov či nadviazaných priateľstiev.

Neoddeliteľnou súčasťou hackathonu je aj zaujímavý sprievodný program koncipovaný formou prednášok a zrelaxovať sa bude dať na lekciách jogy. Tí najúspešnejší zároveň odídu so zaujímavými cenami. Okrem umelej inteligencie pripravil Atos aj tracky zamerané na internet vecí, DevOps a tzv. Tenderton, hackathon, zaoberajúci sa súťažením a spracovaním štátnych IT zákaziek.

Viac informácií o Atos Hackathone nájdete na hackathon.atoscz.net. Spustené sú už i registrácie na jednotlivé tracky. Prihlásiť sa, samozrejme, môžu i účastníci zo Slovenska.

Značky: