Pandémia koronavírusu spôsobila prudký ekonomický pokles a mala výrazný dopad na slovenskú ekonomiku. Zároveň však pomohla urýchliť využívanie technológií a zmenila návyky ľudí, ktorí sa v oveľa väčšej miere presunuli do online prostredia. Technológie a online nástroje ponúkajú našej krajine, firmám a spotrebiteľom veľký potenciál rastu a digitalizácia by mohla oživenie ekonomiky urýchliť. Avšak nie každý disponuje digitálnymi zručnosťami. A práve tu vidí Google možnosť, ako slovenskú spoločnosť podporiť. 

Do konca roka 2021 sa spoločnosť Google zaväzuje pomôcť ďalším 50-tisíc slovenským firmám a jednotlivcom lepšie využívať internet na rast svojho podnikania, nájdenie práce či na rozvoj kariéry.

Pod záštitou Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR a v spolupráci so Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou a jej platformou Inovujme.sk, Slovenskou agentúrou pre rozvoj investícií a obchodu, Slovak Business Agency a Slovenskou alianciou pre inovatívnu ekonomiku chce Google v prvej fáze pomôcť malým a stredným podnikom oživiť svoj biznis pomocou online nástrojov a podporiť tak ekonomiku v rámci dlhodobej iniciatívy Grow with Google – Pomáhame Slovensku rásť. 

„Vítam tento projekt, ktorého cieľom je pomôcť malým a stredným podnikateľom zvýšiť potenciál ich podnikania. Koronavírus zmenil mnohé veci, ktoré fungovali ešte pred pár mesiacmi. Dnes si už aj menšie podnikateľské subjekty naplno uvedomili potrebu svojej prítomnosti v online priestore. Pandémia Covid-19 okrem mnohých ťažkých výziev priniesla tiež veľkú príležitosť spraviť zásadný posun v digitalizácii a informatizácii Slovenska. Som rada, že pri tejto celospoločenskej zmene podáva pomocnú ruku aj spoločnosť Google,“ uviedla vicepremiérka a ministerka informatizácie Veronika Remišová.

„Mnohí z nás počas pandémie zistili, že internet môže byť skutočným záchranným kolesom. Firmy, ktoré dokázali reagovať na zmenu nielen vďaka kvalitnej infraštruktúre, ale aj potrebným digitálnym zručnostiam dokázali krízovú situáciu zvládnuť lepšie. No mnoho firiem stále netuší, ako na to, a preto im chceme pomôcť prostredníctvom užitočných nástrojov a bezplatným vzdelávaním,“ hovorí Rasťo Kulich, šéf slovenského Googlu a dodáva: „Spustenie vzdelávacieho programu zameraného na firmy za podpory našich partnerov je len prirodzeným pokračovaním nášho úsilia.“

Programy pre malé a stredné podniky

Nový vzdelávací program reaguje na potreby firiem v súvislosti s pandémiou. Cieľom je poskytnúť firmám praktické návody, ako využiť internet pre rast svojho biznisu. Samotná osnova programu vychádza z kvalitatívnej štúdie spoločnosti Ipsos zameranej na vplyv pandémie na malé a stredné podniky v regióne strednej a východnej Európy. Ľudia pôsobiaci v malých a stredných firmách sú často odborníkmi v oblasti svojho podnikania, ale chýbajú im odborné znalosti v iných oblastiach.

Firmy, ktoré pôsobia len v offline prostredí, mali najčastejšie obavy z toho, že to jednotlivec nezvládne, prípadne, že na to nemá dostatočné znalosti. Ďalšou je obava z vysokých nákladov. A v neposlednom rade si myslia, že to pre nich nie je relevantné, v zmysle „Som príliš malý, firma nie je vhodná pre online“. Firmy len s čiastočnou online prítomnosťou zas očakávajú perfekcionizmus v zmysle najlepšieho výsledku, pričom neveria, že by ho vôbec bolo možné dosiahnuť. Druhou obavou sú aj v prípade týchto firiem nedostatočné znalosti. Na jednej strane majú vytvorenú jednoduchú webovú stránku, prípadne len nejaké skúsenosti s predajom, no chýbajú im znalosti, ako by na tom mohli budovať.

Bezplatný 10-týždenný program SMB Academy bude prebiehať od začiatku októbra do decembra 2020. V rámci programu sa firmy naučia ako byť dohľadateľný online, získajú praktické návody, ako predávať online, expandovať do zahraničia a efektívne spolupracovať. Jednotlivé lekcie budú na firmy distribuovať samotní partneri programu a v upravenej forme budú publikované na portáli Podnikajte.sk. Ďalší záujemcovia sa môžu prihlásiť prostredníctvom registračného formulára alebo môžu navštíviť nový web Google pre malé a stredné firmy, ktorý im poskytne všetky praktické návody na jednom mieste, vrátane ponúk od externých partnerov.

„Koronakríza nás zasiahla všetkých nepripravených. Malé a stredné podniky postavila do situácie, s ktorou sa predtým nestretli. Preto vítam iniciatívu globálnych hráčov, ako Google. Spoločne im môžeme pomôcť rásť, vysporiadať sa s následkami krízy a znova naštartovať slovenskú ekonomiku,“ hovorí Peter Blaškovitš, generálny riaditeľ Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry.

Ďalším nosným projektom pomoci slovenským firmám je spustenie programu, ktorý je určený pre pokročilejších podnikateľov so zameraním na akceleráciu ich biznisu pod názvom Business Academy. Okrem vzdelávania získajú zapojené firmy aj individuálne biznis konzultácie s odborníkmi a po jeho ukončení obdržia certifikát o absolvovaní. Tento bezplatný 8-týždenný program pre 30 vybraných firiem z Česka a Slovenska bude prebiehať od 1. októbra do 19. novembra 2020 a firmy sa do programu môžu prihlásiť do 26. septembra 2020.

Cieľom spoločnosti Google je nadviazať na dlhodobé aktivity a pokračovať v podpore ekonomiky a firiem pomocou digitálnej transformácie a exportu. Do inovačného prostredia a digitálnych zručností spoločnosť dlhodobo investuje, pričom firmám, používateľom a inštitúciám pomáha vzdelávať sa v oblasti využívania technológií už od roku 2016 v rámci iniciatívy Grow with Google – Pomáhame Slovensku rásť. V spolupráci s partnermi sa spoločnosti podarilo preškoliť viac ako 100-tisíc ľudí, firiem, startupov a vývojárov.

Podpora partnerov vzdelávacieho programu 

„SARIO počas mimoriadnej situácie úspešne prenieslo svoje aktivity podporujúce internacionalizáciu MSP ako aj export technológií a inovácií zo Slovenska do online priestoru. Vďaka spolupráci so spoločnosťou Google budeme vedieť ešte viac a účinnejšie pomáhať našim firmám s potenciálom exportu,“ povedal Róbert Šimončič, generálny riaditeľ Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO).

„V Slovak Business Agency (SBA) sme veľmi radi, že môžeme ako partner podporiť vzdelávací program spoločnosti Google, keďže naším cieľom je rovnako podpora malých a stredných podnikateľov. Práve oni tvoria až 99,9 percenta všetkých podnikov na celom Slovensku, dopadmi koronakrízy sú však najviac ohrození a tak potrebujú intenzívnu podporu nás všetkých. Verím, že aj tento program im dobre poslúži na to, aby si svoje firmy dokázali udržať a zabezpečiť ich rozvoj,“  hovorí Marián Letovanec, riaditeľ sekcie národných a medzinárodných programov Slovak Business Agency.

„Mnohé firmy pôsobiace na Slovensku prešli a stále prechádzajú veľmi náročným obdobím. Súčasná doba však prináša aj mnohé príležitosti a tí, ktorí na ňu boli trochu viac pripravení, dokázali pretaviť obmedzenia a zmeny vo svoj prospech. Ide najmä o tých jednotlivcov a firmy, ktorí dokázali flexibilne zareagovať na prechod svojho fungovania do online priestoru, či zintenzívniť svoje fungovanie v ňom. Sme nadšení, že existuje vzdelávací projekt Grow with Google, ktorý je absolútne unikátny svojim obsahom a rozsahom. Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku je hrdým partnerom tohto projektu a veríme v jej silný zásah a zásadný vplyv na digitálne vzdelávanie na Slovensku,“ uviedol Michal Kardoš, výkonný riaditeľ Slovenskej aliancie pre inovatívnu ekonomiku (SAPIE).

Príklady firiem, ktoré dokázali z krízy vyťažiť

Juraj Kováčik, digitálny marketing, kníhkupectvo Artforum, hovorí:

  • „Opatrenia, ktoré boli v čase pandémie na Slovensku zavedené, vrátane zatvorenia obchodov, neobišli ani naše predajne. Všetok predaj tak bol realizovaný výlučne cez internet. Do onlinu sa presunuli aj všetky organizované akcie, besedy či uvádzania kníh. Na týždennej báze sme pripravovali video s prehliadkou noviniek na našich pultoch, štvrtok bol určený na streamovanie besied venovaných knihám a rozbehli sme aj podcasty uvádzané pod hlavičkou Stanica Kozia 20. V týchto aktivitách pokračujeme dodnes.“

Michal Mužík, Performance manažér spoločnosti Dedoles, hovorí:

  • „Produkty Google predstavujú stabilnú súčasť nášho online marketingu. Dlhodobo využívame takmer všetky možnosti propagácie cez Google Ads a za najvydarenejší formát, vzhľadom k našim cieľom, považujeme Google Nákupy. Počas prvej vlny pandémie COVID-19 sme na podporu TV kampane začali intenzívnejšie investovať aj do online videa prostredníctvom platformy YouTube, kde sme vzhľadom na stanovené ciele dosiahli veľmi vysoký zásah za rozumnú cenu. Počas tejto “Covid kampane“ sa nám podarilo úspešne odprezentovať značku, vrátane nového loga či škrečkov, ktoré sa stali našimi maskotmi a výrazne tak zvýšiť povedomie značky Dedoles.“

Dušan Plichta, zakladateľ a CEO spoločnosti Powerlogy, hovorí:

  • „Ako mnohé firmy, aj nás ovplyvnila pandémia Covid-19. Napriek presahu do offline sveta podnikáme predovšetkým v oblasti e-commerce. Počas obmedzenia pohybu, keď ľudia viac pracovali z domu, sme sa zamerali na nové zmeny v spotrebiteľskom správaní, keďže viac nakupovali online a viac času trávili v online prostredí. Aby sme dokázali osloviť nové publikum v novej situácii, prispôsobili sme tomu naše procesy a ponuku produktov, ako aj celkové nastavenie firmy. Cítili sme potrebu zareagovať na náladu spoločnosti. Napríklad aj tým, že sme pripravili nakoniec veľmi úspešnú kampaň Daruj silu, kde sme motivovali našich zákazníkov, aby šírili vo svojom okolí skúsenosti s našimi produktami a našou filozofiou, ktorá je založená na životospráve a produktoch, ktoré posilňujú telo a myseľ.“

Dávid Kováč, CEO & Collaboration Engineer spoločnosti Adante Systems, hovorí:

  • „Akonáhle sme na trhu zaznamenali vyšší dopyt po kancelárii v cloude, pripravili sme a spustili online kampaň prostredníctvom platformy Google Ads. Cieľom bolo osloviť potenciálnych zákazníkov, ktorí si chceli vyskúšať, ako by ideálna cloudová kancelária mohla vyzerať v podaní Google. Práve vďaka platforme Google Ads sme získali množstvo kontaktov či klientov, s ktorými sme otvorili komunikáciu, spolupracujeme alebo vylaďujeme ich nové online G Suite prostredie, ktoré im pomohlo prejsť touto pandémiou.“

Trendy vo vyhľadávaní na slovenskom Googli počas prvej vlny pandémie koronavírusu

Trendy vo vyhľadávaní Google naznačujú zmeny správania ľudí a ich záujem o vybrané služby. Najviac utrpeli odvetvia ako cestovný ruch (letenky, hotely), ale aj gastro prevádzky ako reštaurácie. Na druhej strane významne vzrástol vo vyhľadávaní záujem o záhradné či športové vybavenie (bicykle).

Napríklad v apríli rekordne vzrástol záujem vo vyhľadávaní po donáške potravín – o 248 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka, medziročne zaznamenali výrazný nárast aj fitness doplnky a športové vybavenie (121 %) a takisto aj donáška jedla (99 %).

V auguste boli vo vyhľadávaní stále populárne výrazy z kategórie „záhrada, terasa“, vyhľadávanie vzrástlo o 46 % v medziročnom porovnaní, rast si udržali aj vyhľadávania v kategórii „fitness“ (o 29 %). V auguste pretrvával významný pokles v kategórii „last minute cestovanie“ (87 % pokles) a tiež „letecká doprava“ (44 % pokles).

Značky: