Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Osemvalce sú v nových autách minulosťou. Vo svete obmedzujúcich emisných noriem, downsizingu a elektrifikácie si len niekoľko značiek môže dovoliť vyrábať motory, ktoré majú dušu a vylepšia takmer každé auto. Do tejto elitnej skupiny patrí aj Lexus. Zoznámte sa s tajomstvami jeho motorov V8.

Pracujú zamatovo jemne, no pri vysokých otáčkach sú zasa divoké. I keď v nových autách sa vyskytujú čoraz zriedkavejšie, pod kapotami vozidiel Lexus ich stále nájdeme. Mnohí fanúšikovia automobilizmu milujú motory V8 a nemožno sa im čudovať. Majú celý rad predností a bude ťažké úplne sa ich vzdať.

Vlajková limuzína si zaslúži to najlepšie

Poďme sa obzrieť späť a zistiť, kde sa to všetko začalo. Počiatky motorov Lexus V8 sa spájajú so začiatkom histórie značky, pretože prvý model Lexus LS 400 bol vybavený 4-litrovým osemvalcom. Motor bol tak dokonale vyvážený, že marketéri vytvorili známy reklamný spot, v ktorom na kapotu umiestnili pyramídu pohárov a auto na dynamometri zrýchlilo na viac ako 235 km/h. Sklenená pyramída ostala nedotknutá a zvedavejší majitelia modelu tento kúsok úspešne opakovali aj po rokoch v ojazdených autách. Motor V8 radu UZ, ktorý bol umiestnený pod kapotou modelu LS 400, vyžíval hliník a mohol sa pochváliť výbornými parametrami aj v porovnaní s vtedajšou konkurenciou. Súperi však nezaspali na vavrínoch, preto sa aj Lexus ďalej vyvíjal, až sa začiatkom 90. rokov stal lídrom vo svojej triede.

Druhá generácia a elektrifikácia

Tak sa po dlhých rokoch zrodila V-osmička zo série UR. Hnacie jednotky, ktoré nahradili osvedčenú sériu UZ, využívali mnoho funkcií svojho predchodcu, pričom boli doplnené o rad moderných, špičkových technológií a dokázali spolupracovať s hybridným systémom, ktorý sa postupom času stal ďalším charakteristickým znakom Lexusu. Séria UR debutovala v roku 2006, pričom prvým modelom s týmto motorom sa stal Lexus LS 460. Priekopnícku úlohu opäť prevzala vlajková limuzína značky, ale k popularizácii 5-litrového motora s označením 2UR–GSE, ktorý sa používa dodnes a v priebehu rokov sa ukázal ako majstrovské dielo inžinierov, najviac prispel iný model.

Šport v génoch

Päťlitrový motor s výkonom 423 k sa po prvýkrát objavil pod kapotou modelu Lexus IS F. Ide o jedinečný model, ktorý odštartoval rad športových automobilov značky a položil základy divízie F, známej výrobou nekompromisných športových modelov. Bleskurýchly sedan strednej triedy s pohonom zadných kolies bol modelom, ktorým sa všetko začalo.

Hnacia jednotka 2UR-GSE vznikla v spolupráci so spoločnosťou Yamaha a motor bol v roku 2008 na svoju dobu neobyčajne pokrokový. Ďalšie modifikácie vznikli až v roku 2014, keď bol motor opäť prepracovaný pre potreby modelov GS F a RC F. Sedan vyššej triedy a športové kupé dostali motory V8 s výkonom dosahujúcim 477 k a jedným z najdôležitejších rozdielov oproti motorom predchádzajúcej generácie bola schopnosť pracovať ako v Ottovom, tak aj v Atkinsonovom cykle. Nepostrehnuteľná zmena, možná vďaka elektronicky riadenému časovaniu otvárania ventilov, spôsobila, že súčasné moderné jednotky jazdia ekonomicky tak, akoby bol pod kapotou omnoho slabší motor. Výkon a zvuk však ostali na nadpriemerne vysokej úrovni.

Japonská V8 je v ponuke dodnes

Motor V8 pracuje aj pod kapotou modelu LC 500. Futuristický grand tourer poháňa klasická pohonná jednotka. Motorom V8 možno len ťažko odoprieť charakter, a tak sa nemožno čudovať, že sú aj dnes žiadané. Osemvalcové vidlicové motory jeden za druhým miznú z ponuky výrobcov a dnes je ťažké ich nájsť dokonca aj v ponuke prémiových značiek.

Napriek tomu, že elektromobily jazdia bez emisií, zaručujú skvelý výkon a cestovanie v tichosti, mnohí priaznivci motorizmu budú na prepracované motory V8 nostalgicky spomínať.

Značky: