Prémiovejšie palivo = dlhšia životnosť motora, lepšie spaľovanie a menej emisií? V podstate áno, no počas dopracovania sa k tomuto výsledku pretečie Dunajom veľa vody a rovnako tak aj testovacie motory v DTC centre spália tisíce litrov paliva.
Začneme však pekne od začiatku. Slovnaft predstavil doteraz najlepšie prémiové palivá EVO Plus s vylepšenou aditiváciou a trojitým efektom, ktoré pred vypustením do obehu prešli detailným testovaním a my sme sa boli pozrieť na to, ako takéto testy prebiehajú, aby sme to mohli sprostredkovať aj vám. V praxi vám to uľahčí rozhodovanie, či tankovať prémiové palivá alebo zostať pri tých „obyčajných“. Obe majú svoje výhody i nevýhody, tak sa na to pozrime spoločne.
Zástupcovia spoločnosti Slovnaft nás zobrali do nezávislého testovacieho centra so sídlom v rakúskom Schwechate, (DTC – Drive Technology Center), ktoré sa špecializuje na palivá a podrobuje ich rôznym špecializovaným testom. Nepracuje sa tu iba v čistom laboratóriu s mikroskopom, ale s reálnymi motormi a autami, ktoré počas testu jednotlivých palív „najazdia“ desaťtisíce kilometrov a následne sa rozoberajú, aby sa zistil dopad jednotlivých druhov pohonných hmôt na palivový systém, teda oxidáciu, zanesenie vstrekovačov, znečistenie ventilov, valcov a pod. V praxi ide o veľmi detailný a zaujímavý proces, ktorý za pomoci rôznych technológií prihliada na mnohé faktory a rovnako tak ich po celý čas testu špeciálny systém kontroluje a priebežne vyhodnocuje.
Prečo sme tu boli? Hlavným dôvodom sú inovované palivá od Slovnaftu s označením EVO Plus, ktoré ponúkajú vylepšené zloženie aditív – EVOTECH formula. Tie majú priaznivý vplyv na životnosť a výkon motora + znižujú emisie jednotlivých motorov. Slovnaft inovuje svoje palivá kontinuálne už dlhé roky, pričom sú dôsledne vyberaní aj dodávatelia jednotlivých aditív, ktoré sa do paliva pri spracovaní primiešavajú. Aditíva prechádzajú samostatným testom ešte pred ich zaradením do procesu výroby a následne ide celok na ďalšie testy, napr. do DTC centra.
„Po dvoch rokoch kontinuálneho vývoja a dôsledného testovania s cieľom nájsť najlepšiu aditiváciu pre palivá, Slovnaft predstavuje svoje nové, doteraz najlepšie prémiové palivá EVO Plus s trojitým efektom – dlhšia životnosť motora, lepší výkon a nižšie emisie.“
Celý proces je nielen zdĺhavý, ale aj finančne náročný. Je dobré vedieť, že uvedeniu palív na trh predchádzala dlhá a detailná príprava, ako aj úzka spolupráca expertných technologických tímov Skupiny MOL. Skupina do výberu a testovania novej aditivácie investovala zhruba jeden milión eur. Dodajme, že palivá s vylepšenou aditiváciou sú dostupné v celej maloobchodnej sieti Skupiny MOL, teda v deviatich krajinách regiónu strednej a východnej Európy.
V DTC centre nám novinky a ich zapracovanie do praxe prezentoval, Miroslav Mrzula (vedúci výskumu a vývoja spoločnosti Slovnaft) a následne sme sa mali možnosť prejsť testovacím centrom a vidieť takmer všetky procesy v praxi. Tu nás sprevádzal, David Weissenberger, výkonný riaditeľ DTC. Prezentácia s možnosťou vidieť reálnu činnosť testovacieho centra je nielen zaujímavá, ale aj veľmi obohacujúca. V DTC majú rôzne sekcie, kde testujú palivá s rôznymi druhmi najpoužívanejších motorov, ktoré sú uložené na „stoliciach“ a počas procesu testu prejdú desaťtisíce kilometrov a spotrebujú 800 až 1800 litrov paliva – v závislosti od motora. Rovnako tak majú aj sálu s kompletným testovacím autom, ktoré má simulované podmienky reálnej prevádzky, ako napr. protivietor a pod. (v čase našej prítomnosti sa tam nachádzal Volkswagen Tiguan).
Všetky procesy sú do detailu nastavené a neustále monitorované. Pri pohľade na množstvo senzorov a čidiel, ktoré sa do motora pred testom zavádzajú, sa nám trošku zamotali hlavy :). Ide o veľmi precíznu a podrobnú prácu, ktorej výsledok musí byť čo najhodnovernejší. Aby sa tak stalo, tak najskôr sa testujú palivá bez prísad a následne s prísadami, aby bol zmeraný ich účinok a dopad na motor. Áno, majú tu relatívne vysokú spotrebu rôznych motorov, od základných koncernových až po rôzne individuálne agregáty.
„Evolúcia je súčasťou našich životov, spoločnosti aj energie pre mobilitu. Našim zákazníkom chceme prinášať najvyššiu kvalitu, preto sme opäť vylepšili naše palivá. Vylepšené zloženie aditív – EVOTECH formula – má výrazne silnejšie čistiace účinky pre staršie, ako aj najmodernejšie typy motorov. Zákazníkom tak poskytujeme dlhšiu životnosť motora, lepší výkon a nižšie emisie,“ približuje riaditeľka Maloobchodu spoločnosti Slovnaft Timea Reicher.
Avšak, nie je to iba o nových autách a motoroch, ale aj o tých starších, ktoré si na mušku zobrali rôzne iné nezávislé testovacie centrá s cieľom zistiť, ako budú na motor vplývať moderné palivá. Ak tipujete, že priaznivo, tak máte pravdu. Vylepšené zloženie aditív – EVOTECH formula má aj čistiaci účinok a po istom čase sa aj starší a relatívne špinavý motor (karbónové a uhľovodíkové usadeniny v palivovom systéme – na vstrekoch, ventiloch, valcoch, atď.) dostane do lepšej kondície, ktorá mu môže čiastočne prinavrátiť stratený výkon a zároveň bude produkovať menej emisií. Tento proces je bežne známy aj pod pojmom dekarbonizácia motora, ktorú v tomto prípade robí samotné palivo s aditívami. Externé lievanie aditív do takto upraveného paliva sa neodporúča, mohlo by to skôr uškodiť ako pomôcť.
„Najnovšie vylepšenie aditivácie sme testovali takmer dva roky v našich aj externých laboratóriách a motorových skúšobniach a len v Slovnafte sa ňom podieľalo asi 25 kolegov a kolegýň naprieč rôznymi útvarmi. Pri výbere nových aditív potrebujeme otestovať nielen ich účinky a vzájomné pôsobenie, ale aj ich vplyv na výrobné a logistické technológie,“ vysvetľuje manažér Vývoja a rozvoja produktov spoločnosti Slovnaft Miroslav Mrzula.
EVOTECH receptúru obsahujú všetky palivá SLOVNAFT EVO. Avšak, iba prémiové palivá EVO Plus majú vyšší podiel týchto aditív, čo zvyšuje ich účinok. EVO Plus palivá sa tak môžu pravidelne tankovať do všetkých druhov vozidiel, nielen do tých nových. Prémiový benzín EVO 100 Plus je vhodný aj pre staršie benzínové motory vďaka výrazne nižšiemu obsahu etanolu v porovnaní s benzínom označeným ako E10.
Podstatou predĺženia životnosti motora je dôkladné čistenie, čo v praxi znamená, že aditivácia je nakombinovaná tak, aby obsiahnuté molekuly dokázali identifikovať usadeniny vytvorené v motore, naviazať ich na seba a odstrániť ich z palivového systému. Takto upravené palivo čistí jednotlivé časti motora a zároveň ich chráni pred koróziou.
My sme mali možnosť na vlastné oči vidieť, ako vyzerá vstrekovač alebo ventil po určitom čase prevádzky motora, pričom je aj bez mikroskopu vidieť obrovský rozdiel v tom, aké palivo bolo v ktorom agregáte používané/testované. K dispozícii sme mali rôzne vzorky, no najlepšie to bolo vidieť na troch ventiloch, ktoré pochádzali z motorov, kde sa dlhodobo používalo dovezené „no-name“ palivo, následne klasické palivo s bežnou aditiváciou a nakoniec prémiové palivo EVO Plus. Rozdiel na fotke je zrejmý a jasný. Toto všetko sa skúma nielen „pohľadom“, ale aj pod mikroskopom, pričom sa zaznamenávajú všetky detaily a zmeny. Veľmi pôsobivý proces!
„Testovacie motory v DTC centre imitujú reálny chod motora. Testy sú časovo náročné, čím sa približujú reálnym podmienkam. V prípade najmodernejších naftových motorov testy zodpovedajú prejdeniu 10- až 30-tisíc kilometrov, pričom spotrebujú 800 až 1800 litrov paliva. Najskôr otestujeme palivo bez prísad a následne s prísadami, aby bol zmeraný ich účinok. Správne zvolené aditíva v palivách výrazne predlžujú životnosť a zvyšujú výkon motora, čím znižujú emisie,“ hovorí David Weissenberger, výkonný riaditeľ DTC.
Dôležité je aj to, že vďaka vylepšenej aditivácii sa zvýšilo aj cetánové číslo motorovej nafty. Vyššie cetánové číslo znamená rýchlejšie vznietenie paliva, ktoré je kľúčom k lepšiemu spaľovaniu, teda výkonu motora. V prípade benzínu zvýšený obsah aditív znižuje vnútorné trenie pohybujúcich sa častí motora, čím sa zlepšuje výkon a zabezpečí sa jeho plynulý chod. Čistejšie a efektívnejšie spaľovanie vedie k zníženiu spotreby, a tým aj k nižším emisiám. Vylepšená aditivácia má aj ďalšie benefity – palivá majú vyššiu oxidačnú stabilitu, čo znamená, že sú lepšie skladovateľné. V prípade nafty sa znižuje penivosť a benzín má vyšší obsah tzv. friction modifier pre nižšie trenie.
Skupina MOL testovala novú aditiváciu v dvoch z celkovo piatich testovacích centier, ktoré testujú palivá podľa európskych noriem – v Milbrooku v Spojenom Kráľovstve (UK), kde je vývojové centrum dodávateľa prísad, ako aj v nami navštívenom nezávislom centre DTC v rakúskom Schwechate.
A aké sú tie výhody a nevýhody? Výhody tankovania prémiových palív Slovnaft EVO Plus sú po prečítaní tejto reportáže asi každému jasné a nevýhoda je iba jedna – cena za liter. Ak chcete svoj motor chrániť, tak to niečo stojí, no z dlhodobého hľadiska sa to oplatí. Môže byť výhodnejšie tankovať prémiové palivo, ako časom stráviť hodiny v servise a investovať stovky eur do opráv.
Za pozvanie na prezentáciu v DTC centre ďakujeme spoločnosti: Slovnaft
Prečítajte si aj: