Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slováci majú jeden zlozvyk – nechávajú si veci na poslednú chvíľu. A rovnako je to aj s nákupmi vianočných darčekov. Mnoho ľudí si myslí, že akonáhle dokončí on-line nákup, je to vyriešené. Nie je to celkom tak, pretože kým vybraný tovar príde z e-shopu až k vám domov, musí prejsť mnohými procesmi, ktoré mnohokrát netrvajú minúty ani hodiny, ale aj dni.

„Hovorí sa o tom každý rok, ale ľudia sú nepoučiteľní a stále si myslia, že keď na internete nakúpia 22. alebo dokonca 23. decembra, budú mať balík pod stromčekom. Tento rok navyše Štedrý deň pripadá na pondelok, takže mu predchádzajú dva voľné dni, čo dopravu ešte viac skomplikuje,“ pripomína Naďa Bohinská, projektová manažérka a marketingová špecialistka spoločnosti Geis SK.

Predaje e-shopov spravidla kontinuálne rastú od začiatku októbra. Aj tento rok sa dá podľa Jana Vetyšky, výkonného riaditeľa Asociácie pre elektronickú komerciu, ktorá sleduje aj slovenský trh, očakávať niekoľko hlavných míľnikov, v ktorých vianočná nákupná horúčka dosiahne vrchol. Prvým bude iste Black Friday, nákupný „sviatok“ prevzatý z USA. Ten tento rok pripadne na 23. novembra. „Black Friday všeobecne považujeme za štart najintenzívnejšieho obdobia vianočných predajov. Vrcholom potom bude týždeň od 10. decembra,“ hovorí Jan Vetyška. Keď k tomu pripočítame fakt, že Slováci nakupujú na internete stále častejšie a predaje rastú, možno pred Vianocami očakávať naozaj veľký nápor na prepravné spoločnosti.

Cesta balíčka

Než sa balíček dostane z e-shopu k vám domov, prejde minimálne siedmimi pármi rúk. Najprv musí niekto v sklade internetového obchodu tovar nájsť v regáli, zabaliť a označiť štítkom s čiarovým kódom a adresou zákazníka. „V ten istý okamih prichádza k nám, do prepravnej spoločnosti, objednávka dopravy. Náš vodič zásielku vyzdvihne a prevezie ju na našu pobočku,“ opisuje začiatok cesty Naďa Bohinská. Vo chvíli, keď prepravná firma prevezme balík do prepravy, dostáva jeho adresát na mobilný telefón či do e-mailu správu s kódom, ktorý mu umožní zásielku sledovať. „Z pobočky potom všetky balíčky jedenkrát, v niektorých prípadoch dvakrát za deň putujú kamiónom do nášho centrálneho prekladiska vo Zvolene a tam začína tá pravá show. Máme tu totiž poloautomatický triediaci sorter, cez ktorý prúdia zásielky z celej republiky,“ hovorí Naďa Bohinská s tým, že táto triediaca linka zvládne za hodinu roztriediť až 6 tisíc zásielok.

Zásielky sa triedi podľa PSČ a ďalších údajov uvedených na štítku a smerujú na jednotlivé rampy, pri ktorých už stoja pripravené kamióny. „Tie odvezú zásielky na tú z našich pobočiek, ktorá je najbližšie k miestu určenia. Tam si balíčky prevezmú vodiči-kuriéri, ktorí ich potom rozvážajú konečným zákazníkom. Naši vodiči sú vybavení aplikáciou pre plánované doručenie, ktoré využíva geocoding adries. Tým, že získajú už pred samotným rozvozom optimálnu trasu, stihnú doručiť viac zásielok. Zásielky si ukladajú do auta tak, aby ich nemuseli zbytočne prekladať a premiestňovať. O trase, ktorou pôjdu sú dobre informovaní,“ opisuje ďalšie prepravné kroky Naďa Bohinská.

V deň, keď vodič-kuriér v ranných hodinách nakladá balíčky do dodávky, príde adresátovi SMS správa aj s časovým oknom doručenia. „Ak sa zásielka prepravuje v režime B2C, teda na súkromnú adresu, možno ju kedykoľvek počas prepravy presmerovať na iné miesto, napríklad do práce alebo do najbližšieho Geis Pointu. Tam si ju príjemca môže v nasledujúcich siedmych dňoch vyzdvihnúť, kedykoľvek sa mu to bude hodiť,“ dodáva Naďa Bohinská.

Foto: Geis SK s.r.o.

Viac informácií na: www.geis-group.sk

Značky: