Videohry sú šport. Vieme, že toto tvrdenie mnohých prekvapí a nebudú s ním ani súhlasiť. Šport má byť predsa oslavou fyzických schopností človeka. To videohry nespĺňajú a väčšina ľudí si pod pojmom „hráč počítačových hier“ predstaví jedinca, ktorý má skôr problémy s nadváhou. My sme však majstrov sveta na počítačoch videli. Naozaj existujú a niektorí majú aj udržiavanú postavu.

Slová „majstrovstvá sveta v počítačových hrách“ vyvolávajú rôzne reakcie. Ľudia, ktorí tento fenomén nesledujú, si pravdepodobne predstavia menší kultúrny dom s niekoľkými počítačmi. Jedinci, ktorí v televízii počas prepínania náhodou zachytili reportáž z podobného podujatia vedia, že ide o celkom prepracovanú show. A my vám povieme, že tohtoročné podujatie Intel Extreme Masters 2015 lámalo rekordy. Multifunkčná športová hala v poľských Katowiciach, s kapacitou 11 500 ľudí, bola zaplnená do posledného miesta, lístky boli vypredané, pred halou sa tvorili niekoľkohodinové rady a finálové zápasy sledovalo cez internet v jeden moment viac ako milión ľudí súčasne. A hralo sa o finančné ceny v hodnote viac ako 600 tisíc dolárov. Ak sa vám zdá táto čiastka veľká, vedzte, že v jednom turnaji sa už súťažilo aj o takmer 11 miliónov dolárov. Víťaz zarobil 5 miliónov.

Viac než krátkodobý fenomén

Z tohto by mali byť zrejmé dve veci. Elektronický šport, resp. e-sport, ako sa súťaženie v hraní počítačových hier nazýva, je šport. Z určitého hľadiska konkuruje šachu, v tom zmysle, že sa súťažiaci fyzicky nenamáhajú. Pri hraní sa však určite spotia a ich denný harmonogram vyzerá podobne ako v prípade „naozajstných“ profesionálnych športovcov. Musia trénovať, analyzovať taktiky, voliť správnu stratégiu a neustále zlepšovať svoje schopnosti, prípadne dolaďovať tímovú spoluprácu. Nechýbajú ani porady s trénermi. Hoci existujú aj súťažné PC hry pre jednotlivcov, tie tímové sú založené najmä na špičkovej spolupráci.

E-sport nie je fenomén. Je to moderná evolúcia športu so všetkým, čo k tomu patrí

E-sport nie je fenomén. Je to moderná evolúcia športu so všetkým, čo k tomu patrí

Po druhé, e-sport nie je krátkodobý fenomén. Toto odvetvie sa teší veľkej popularite zo strany hráčov, fanúšikov aj sponzorov. Netvrdíme, že hranie počítačových hier nahradí futbal alebo hokej. Je však pravdepodobné, že klasické športy doplní. E-sport totiž každým rokom rastie a hoci je pre staršiu generáciu nepochopiteľný, o pár desiatok rokov bude samozrejmosťou.

Ako vyzerajú majstrovstvá sveta v hraní PC hier?

V úvode článku je uverejnená krátka videoreportáž, ktorá zachytáva atmosféru a dianie tohto vrcholového podujatia. Nakoľko sú Katowice pomerne blízko Slovenska, je tento herný sviatok dobre dostupný aj našincom. A veru ide o špičkovú udalosť.

Intel Extreme Masters prebieha v Poľsku už tri roky. Pôvodne išlo o regionálne finále, ktoré poňalo 56 tisíc ľudí. Pred rokom sa v Poľsku bojovalo už o titul majstra sveta a akciu navštívilo 73 tisíc divákov. Vtedy sa ešte odohrávala iba v športovej hale Spodek Arena.

Tento rok sa však organizátori rozhodli rozšíriť plochu o ďalšiu halu, ktorá sa nachádza v jej blízkosti. Do susednej budovy umiestnili menšie turnaje, súboje v základných skupinách a majstrovstvá sveta rozšírili aj o výstavnú časť. Jednoducho povedané, predstavte si, že by bola výstava touchIT live súčasťou väčšieho podujatia – keď hrá váš obľúbený tím, sledujete zápas a vo voľnom čase sa zabávate návštevou stánkov a spoznávaním nových technológií. Dodajme, že aktuálny ročník navštívilo viac ako 100 tisíc ľudí.

Na vstup do haly čakali vonku tisícky ľudí

Na vstup do haly čakali vonku tisícky ľudí

Zatiaľ čo turnajové pódia v menšej hale pripomínali výbavu lokálneho hudobného festivalu, návšteva Spodek Areny počas Intel Extreme Masters je unikátnym zážitkom pre každého. Dokonca aj pre ľudí, ktorí hry nesledujú a do haly sa dostali náhodou ako sprievod dieťaťa.

Multifunkčná hala je pestrofarebne osvetlená, rozdelená na dve polovice (každý tím má svoju farbu) a s veľkým plátnom na každej strane. Z hlavného pódia vystupuje zúžená časť, ktorá je zakončená veľkým pohárom pre víťaza. Ten je na očiach hráčov oboch tímov, ktorí za veľkého potlesku nastupujú na hraciu plochu a usadajú za stolmi s počítačovými zostavami. Spoločnosti sa predháňajú, aby sa ich monitor, či príslušenstvo, stalo oficiálnym hardvérom majstrovstiev sveta v PC hrách.

K slovu sa dostáva moderátor podujatia. Predstavuje jednotlivých hráčov, zdôrazňuje dôležitosť veľkého finále a následne odovzdáva slovo „do štúdia“. To je situované priamo v športovej hale a tvoria ho 3 – 4 moderátori a profesionálni hráči. Voľný čas pred zápasom a počas prestávky vypĺňajú hodnotením výkonov jednotlivých hráčov (prípadne rekapitulujú predchádzajúce zápasy) a poukazujú na konkrétne situácie, ktoré počas zápasu nastali.

Mohli by vás zaujímať aj tieto články:
Prvé videohry pre virtuálnu realitu prídu budúci rok
5 hier, ktoré šokovali E3
Xbox na E3

Zápas sa s davovým odpočítaním posledných sekúnd začína a slova sa ujímajú komentátori. Tí komentujú dianie na virtuálnom ihrisku s takým zapálením, aké by ste očakávali skôr pri futbale a hokeji.

Túto časť zážitku výborne sprostredkujú živé prenosy (a záznamy) cez internet. Tie mali počas Intel Extreme Masters viac ako 75 miliónov zhliadnutí. Oproti minulému roku ide o nárast o 211 %, v porovnaní s rokom 2012 je až šesťnásobný. Prekvapí, že finále v hre CS:GO sledovalo v jeden moment viac ako milión divákov. Živé prenosy zo zápasov síce v ponuke bežných TV kanálov obvykle nenájdete, ale e-sportu to vôbec nevadí. Už dnes si podmanil platformu budúcnosti – internetovú televíziu. Spomeňme čoraz populárnejší portál Twitch.tv a takisto snahu Googlu zatraktívniť YouTube ako partnera takýchto udalostí.

Účasť na finálových zápasoch IEM je veľkým zážitkom

Účasť na finálových zápasoch IEM je veľkým zážitkom

Čo však diváci, ktorí sledovali prenosy z pohodlia svojich domov nezažili, je skutočne unikátna atmosféra priamo v Spodek Arene. Skanduje sa, povzbudzuje sa, každý úspech je odmenený potleskom a radostnými pokrikmi. Atmosféra je zároveň tým dôvodom, prečo máte chuť sledovať zápasy aj v prípade, že dané hry nepoznáte. Jednoducho vás baví byť súčasťou „kotla“ a po čase tlieskate virtuálnym športovcom sami od seba.

Intel Extreme Masters je špecifická udalosť aj z toho dôvodu, že vstup do haly je bezplatný. Pred budovou sa tiahne stometrový rad ľudí, ktorí niekedy čakajú aj niekoľko hodín, aby sa dostali do arény. Nakoľko majstrovstvá sveta začína navštevovať čoraz viac zahraničných divákov, organizátori pripravili várku prednostných a prémiových lístkov. Ich ceny sa pohybovali od 13 EUR za jednodňový prednostný vstup až po 105 EUR za prémiové sedenie počas finále. Všetky lístky sa vypredali a aj to dokazuje rastúcu popularitu tohto odvetvia. Samozrejme, do haly sa dostalo veľké množstvo fanúšikov aj bez platenia a niekedy sme mali pocit, že ľudí je vo vnútri viac, ako je kapacita miest na sedenie. Počas finálových zápasov tomu tak bolo určite.

Nie každá hra je e-sport

Neoficiálny názov Majstrovstvá sveta v počítačových hrách môže vyvolať dojem, že prakticky každá hra, ktorú môžu hrať proti sebe dva tímy alebo dvaja jedinci, sa automaticky stáva elektronickým športom. Nie je tomu tak. Tejto výsady sa dostane iba vybraným titulom.

Medzi aktuálnu špičku patrí League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive alebo Dota 2. Spomeňme aj StarCraft II, avšak na túto hru majú v turnajoch monopol Kórejci. Počas zápasov sú hráči zatvorení v špeciálnych kabínkach, ktoré sú odhlučnené a nevidia z nich ani na publikum. Avšak ich práca s klávesnicou a myšou pripomína hranie na klavíri. Počas jednej minúty bežne vykonajú 300 úkonov a vo vypätých situáciách môže toto číslo dosahovať hodnotu až 600 úkonov. Aj kvôli vysokému tempu sa zápasy často lámu počas úvodných minút – stačí zaspať štart a máte veľký problém.

League of Legends patrí medzi najobľúbenejšie hry na trhu. Denne ju hrá 27 miliónov hráčov. Dôvod úspechu? Je zadarmo

League of Legends patrí medzi najobľúbenejšie hry na trhu. Denne ju hrá 27 miliónov hráčov. Dôvod úspechu? Je zadarmo

Vráťme sa však k spomenutej trojici titulov. Ich čaro spočíva nielen v tom, že sú považované za disciplíny elektronického športu, ale aj v tom, že si ich môže ktokoľvek zahrať zadarmo. Hry sú financované prostredníctvom mikrotransakcií, ktoré sú úplne voliteľné. Dobre sa vám hrá s konkrétnym hrdinom? Môžete si ho odomknúť za malý poplatok a za ďalších pár eur mu kúpite špeciálny odev. Vývojárov takýto prístup uživí a hráči sú nadšení, lebo nikto nemá výhodu. Rozdiel medzi dobrým a priemerným hráčom je skutočne iba v jeho schopnostiach a prípadne v šikovnosti tímu ako celku. Dodajme, že League of Legends hráva každý deň 27 miliónov unikátnych hráčov. Mesačne je to až 67 miliónov jedincov.

Aj toto je dôvod, prečo sa e-sport teší veľkej obľube. Hráči sa radi hrajú a takisto sledujú profesionálov, aby sa od nich naučili nejaký trik, prípadne taktiku. Z pohľadu náhodného okoloidúceho je však jednoduchšie pochopiť princíp a čaro futbalu ako niektorej z hier. Aj Counter-Strike je na pohľad iba strieľačka, avšak vo vnútri je to oveľa komplexnejšia záležitosť, kde záleží na drobných chybách súpera, taktickej prevahe a stratégií.

Platy a ligy ako v iných športoch

Elektronický šport nie je iba zábava. Svojím spôsobom je to aj drina, pretože profesionáli musia trénovať a „hrať sa“, aj keď sa im nechce. Spoločných čŕt s bežným športom by sme však našli oveľa viac. Profesionálni hráči majú oficiálne dresy, ktoré zdobia logá partnerov. Tieto dresy sa dajú bežne kúpiť, ich cena je okolo 50 EUR a v Katowiciach sme videli množstvo fanúšikov, ktorí prezentovali svoju podporu tímu aj takýmto spôsobom.

Hoci platy hráčov nie sú verejnou informáciou, Michal Nagy z portálu playzone.cz na otázku touchIT odpovedá, že hráči v najlepších ligách si zarobia aj toľko, koľko futbalisti Sparty Praha. „Ide o hráčov LCS ligy v League of Legends. Rádovo sa plat bežného profesionálneho hráča pohybuje okolo 1 000 EUR mesačne,“ dopĺňa Nagy a dodáva, že hráči si niekedy rozdelia finančné výhry, ktoré na turnajoch získajú, v úplnej sume. V ostatných prípadoch ide časť peňazí na prevádzku organizácie.

K futbalovým a hokejovým dresom si budeme čoskoro kupovať tie e-sportové. Vo svete to už funguje

K futbalovým a hokejovým dresom si budeme čoskoro kupovať tie e-sportové. Vo svete to už funguje

Zaujímavosťou je aj to, že v elektronických športoch sa hrajú národné ligy podobne ako napr. vo futbale alebo v hokeji. Spomeňme českého hráča Tomáša „nardeus“ Maršálka, ktorý „prestúpil“ do Istanbulu a profesionálne hráva za Beşiktaş ESK.

Kariéra virtuálneho športovca je však obvykle kratšia v porovnaní s futbalistom alebo hokejistom. „Väčšina hráčov začína s hraním od cca 14 rokov. Na profi úroveň sa dostanú obvykle od 18 a ich kariéra obvykle trvá do 27 rokov,“ hovorí pre touchIT Nagy. Je to však individuálne.

Úspešní sú aj Slováci

Hoci v Katowiciach nesúťažili žiadni Slováci (Oprava: turnaja v hre Counter-Strike: Global Offensive sa zúčastnil Ladislav „GuardiaN“ Kovács z ukrajinského tímu Natus Vincere) Úspešných počítačových športovcov máme aj u nás. Spomeňme Erika „Hakki“ Leštacha, ktorý pred 4 rokmi vyhral Electronic Sports World Cup, jeden z najväčších turnajov na svete. Leštach uspel v hre Trackmania a k závodným titulom má veľmi blízky vzťah. Zúčastnil sa aj finálového výberu GT Academy, čo je projekt, ktorého cieľom je spraviť z najlepších virtuálnych jazdcov špičkových profesionálnych pretekárov. Funguje to, tím GT Academy skončil v Dubai 24 Hours na druhom mieste. Erik sa takmer stal jedným z pretekárov, účasť v tíme mu ušla doslova o chlp.

Z virtuálnych jazdcov sa môžu stať profesionáli. Dokazuje to projekt GT Academy

Z virtuálnych jazdcov sa môžu stať profesionáli. Dokazuje to projekt GT Academy

Elektronický šport nie je na Slovensku a v Čechách na takej úrovni ako vo svete. E-sport globálne počas posledných piatich rokov spravil veľký pokrok. Rozdiel medzi Slovenskom a vyspelými krajinami však spočíva v podpore sponzorov. „Vo svetovom gamingu sa točia milióny na jednu akciu, u nás je to rozpočet na niekoľko rokov (obrazne povedané). Vo svete sa dá hraním uživiť ako športovec v hokeji, ale lokálne sa to nedá,“ hovorí Nagy a dodáva, že situácia sa postupne zlepšuje. Pomáhajú tomu aj Majstrovstvá Českej republiky v PC hrách, ktoré Nagy a portál Playzone organizuje. Turnaja sa zúčastňujú aj Slováci. O lokálnu osvetu elektronického športu sa takisto pokúša portál Grunex.

Za pozvanie ďakujeme spoločnosti Intel

Značky: