Svetová premiéra štúdie SEAT el-Born na Volkswagen Group Night.
- el-Born je prvým automobilom SEAT s elektrickým pohonom skonštruovaným na báze stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen
- Táto štúdia dokumentuje úsilie SEAT poskytovať trvale udržateľnú mobilitu v neustále sa meniacom svete
- Elektrický automobil prináša najmodernejšiu konektivitu a funkcie pre autonómnu jazdu
- Akumulátorová batéria elektrického pohonu sa dá nabiť za iba 47 minút pre dojazd do 420 km
SEAT el-Born bude mať premiéru pred pozvanými zástupcami medzinárodných médií na podujatí Volkswagen Group Night večer 4. marca pred svojou verejnou premiérou na ženevskom autosalóne 2019. SEAT el-Born je štúdia dávajúca odpovede na rozličné otázky nastolené elektrickou revolúciou a má ambíciu udávať trend v tomto procese.
Svet sa mení a mobilita s ním. Rovnako ako spaľovací motor zmenil dopravu začiatkom 20 storočia, elektrifikácia začína otvárať novú epochu vývoja automobilu. Keď sa začala črtať táto zmena, vyvolaná úsilím o redukciu emisií CO2 a vplyvom automobilovej dopravy na životné prostredie, SEAT prevzal zodpovednosť a zasadil sa urýchliť vývoj smerom k budúcnosti s nízkymi emisiami skleníkových plynov.
Hustota obyvateľstva v mestách sa zvyšuje, no zákazníci chcú naďalej využívať individuálnu mobilitu, preto sa štúdia SEAT el-Born sústredila na hlavné aspekty prinášajúce zmenu v automobilovom priemysle: elektrifikáciu, autonómnu jazdu, zdieľanú mobilitu a konektivitu.
SEAT el-Born je prvým 100 % elektrickým vozidlom španielskej značky, skonštruovaným na báze stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen. Štúdia je pomenovaná po jednej z najikonickejších štvrtí El Born v Barcelone. Tá bola inšpiráciou pre dizajnérov a konštruktérov SEAT, ktorí vytvorili športovo ladené vozidlo s najmodernejšou technológiou elektrického pohonu.
Vozidlo bolo skonštruované a vyvinuté v Barcelone a v sériovej podobe sa bude vyrábať v závode Zwickau koncernu Volkswagen v Nemecku. SEAT bude druhou značkou koncernu, ktorá začne ponúkať vozidlo s elektrickým pohonom na báze stavebnice MEB. Sériový model by sa mal začať predávať v roku 2020.
„Mobilita sa vyvíja a s ňou aj naše automobily. SEAT stojí na čele týchto zmien a štúdia el-Born zhmotňuje technológie a filozofiu dizajnu, ktoré nám pomôžu zvládnuť výzvy budúcnosti,“ povedal Luca de Meo, predseda predstavenstva SEAT, S.A.
S akumulátorovou batériou uloženou v podlahe karosérie medzi nápravami, čo prináša výhodne nízke ťažisko vozidla, má SEAT el-Born dojazd do 420 km podľa novej metodiky WLTP. Významnou výhodou je možnosť nabiť batériu z dostatočne výkonnej verejnej nabíjacej stanice na plnú kapacitu za iba 47 minút, čo prispieva k zmene pohľadu na elektrický pohon.
SEAT el-Born okrem prakticky využiteľného elektrického pohonu umožňuje aj integráciu iných technológií. Štúdia je okrem širokej škály asistenčných systémov vybavená aj funkciami pre autonómnu jazdu.
Konštruovaný pre radosť z jazdy
SEAT el-Born je konštruovaný pre radosž z jazdy. Elektrické pohonné ústrojenstvo umožnilo vytvoriť dynamické proporcie karosérie s kolesami posunutými ďaleko do rohov, z čoho pramení oveľa vzrušujúcejší a viac energiou nabitý vzhľad ako majú automobily s konvenčným pohonom.
Karoséria reprezentuje budúcnosť automobilového dizajnu moderným a integrovaným dizajnom so zvýraznenou prednou časťou. Jedným z kľúčových prvkov pre dosiahnutie dlhého dojazdu je aerodynamika, preto aj logo SEAT na prednej časti karosérie je plynulo zapustené do predného čela. Pretože nie je potrebné privádzať vzduch k chladiču spaľovacieho motora, na prednej časti nie je klasická maska chladiča, vzduch na chladenie batérie sa privádza iba cez štrbiny v nárazníku, čo zlepšuje obtekanie karosérie vzduchom.
Predné stĺpiky karosérie štúdie SEAT el-Born sú posunuté ďalej dopredu, čím sa vytvára úhľadnejšia silueta karosérie a súčasne zväčšuje vnútorný priestor kabíny posádky. Vďaka elektrickému pohonu, ktorý kladie menšie nároky na priestor, je predná deliaca stena kabíny posunutá ďalej dopredu oproti modelom SEAT so spaľovacím motorom.
„el-Born predstavuje prenesenie emocionálnych výrazových prostriedkov dizajnu SEAT do nového sveta elektrických vozidiel. Náš tím dizajnérov veľmi seriózne pristúpil k úlohe urobiť naše prvé plne elektrické vozidlo atraktívnym. Som presvedčený, že jazda v elektrickom automobile má byť vzrušujúca a prinášať pôžitok. Usilujeme sa, aby sa zákazníci zamilovali do idey elektrického automobilu,“ povedal Alejandro Mesonero-Romanos, riaditeľ dizajnu SEAT.
Zlepšenie aerodynamiky hrá významnú rolu aj na bokoch vozidla. Do dizajnu sú integrované „vzduchové zásterky“ na optimalizáciu obtekania kritických miest karosérie. Predstavujú odpoveď na riešenie konfliktu vyváženého výkonu a estetickej príťažlivosti.
Najlepšie je to viditeľné na kolesách. Na dosiahnutie primeraných jazdných vlastností pri danom výkone pohonu a hmotnosti vozidla má štúdia 20-palcové kolesá. Turbínový dizajn diskov z ľahkej zliatiny vytvára želaný efekt prúdenia vzduchu, ktorý nielen zlepšuje aerodynamiku ale aj chladí brzdy pre zachovanie ich vysokej výkonnosti pri dynamickej jazde. Kolesá predstavujú perfektnú harmóniu aerodynamiky, odsávania tepla a nízkej hmotnosti.
Na zadnej časti karosérie zlepšuje aerodynamiku dvojitý spojler, ktorý zabezpečuje, že vzduch sa plynulo odtŕha od karosérie bez turbulencií. Súčasne vizuálne signalizuje dynamiku a výkonový potenciál štúdie SEAT el-Born.
Vnútorný priestor kabíny je veľkorysý vďaka menším priestorovým nárokom elektrického pohonného ústrojenstva a poskytuje posádke úplne nový zážitok z jazdy.
Modelovaný interiér kabíny vyžaruje vzdušnosť a ľahkosť, no súčasne demonštruje stupeň technologického pokroku integráciou digitálneho združeného prístroja a displeja systému infotainmentu s uhlopriečkou 25,4 cm (10 palcov) v strede prístrojového panelu. Celý kokpit je orientovaný na vodiča, všetky línie prístrojového panelu sa zbiehajú smerom k nemu.
Veľký vnútorný priestor nie je výsadou predných sedadiel, vďaka zväčšeným vnútorným proporciám z neho rovnako profitujú všetci pasažieri. Väčší priestor bol využitý aj na zvýšenie funkčnosti a rozšírenie odkladacích priestorov. Napríklad vďaka plochej podlahe sa medzi prednými sedadlami dá pohodlne uložiť taška.
Výkonný pohon
SEAT el-Born je silným hráčom na meniacom sa automobilovom trhu. Dokáže suverénne splniť požiadavky zákazníkov na každodenné používanie v reálnom živote.
Elektromotor s výkonom 150 kW (v prepočte 204 k) umožňuje vozidlu dosiahnuť rýchlosť 100 km/h z pokoja za iba 7,5 sekundy – čo je viac ako dostatočné pre každú situáciu v premávke. No to je iba polovica príbehu.
Elektrické vozidlá sa neposudzujú iba podľa ich jazdných výkonov, ale aj podľa dojazdu a času potrebného na opätovné dobitie batérie. V obidvoch týchto disciplínach el-Born exceluje.
Akumulátorová batéria s kapacitou 62 kWh umožňuje dojazd do 420 km podľa realistickej metodiky WLTP, takže vozidlo sa dobre hodí aj na dlhšie jazdy mimo mesta. A vďaka kompatibilite s rýchlonabíjačkou na jednosmerný prúd s príkonom 100 kW sa batéria dá nabiť z 0 na 80 % za iba 47 minút.
Vozidlo je vybavené vyspelým systémom tepelného manažmentu aby bolo možné dosiahnuť čo najväčší dojazd v extrémnych klimatických podmienkach. Na temperovanie kabíny posádky slúži tepelné čerpadlo, ktoré znižuje spotrebu elektrickej energie na vykurovania natoľko, že ušetrí až 60 km dojazdu – čo je zvlášť užitočné v krajinách s nízkymi teplotami.
Technológia pre budúcnosť
So zvyšujúcou sa hustotou premávky musia automobily čoraz viac odbremeňovať vodičov. Preto SEAT el-Born integruje najnovšie produkty vývoja z oblasti autonómnej jazdy a konektivity aby čiastočne znížil napätie, ktoré prináša moderný život.
SEAT el-Born profituje z dvoch systémov, umožňujúcich čiastočne autonómnu jazdu. Jedným je asistenčný systém pre jazdu, ktorý dokáže automaticky ovládať riadenie, akcelerátor a brzdu. Druhým je inteligentný parkovací asistent, umožňujúci automatické zaparkovanie a vyparkovanie všetkými spôsobmi. Spolu s ďalšími asistenčnými systémami tak SEAT el-Born demonštruje budúcnosť jazdy automobilom.