Na zrekonštruovanú ozubnicovú trať sa dostalo všetkých 5 vozidiel z projektu za takmer 40 miliónov eur. Ich hybridná schopnosť jazdiť po ozubnicovej aj štandardnej trati je najdôležitejší parameter efektívnosti prevádzky, jazdiť budú po celých Tatrách. Pri tejto príležitosti sa spúšťa predaj nulových eurosuvenírových bankoviek a jedinečných USB kľúčov.
Cestujúci a turisti vo Vysokých Tatrách sa konečne dočkali. Legendárne „zubačky“, ktoré jazdili na ozubnicovej trati zo Štrby na Štrbské Pleso od roku 1970, nahradili úplne nové vozidlá s hybridným pohonom. V rámci dnešného oficiálneho spustenia prevádzky na ozubnicovej železnici (OŽ) sa uskutočnila prvá jazda novou „električkozubačkou“ zo Štrby na Štrbské Pleso za účasti predsedu NR SR Borisa Kollára, štátnej tajomníčky ministerstva dopravy Kataríny Brunckovej, starostu obce Štrba Michala Sýkoru, predsedu správnej rady a zároveň CEO koncernu Stadler Rail AG Petra Spuhlera, generálneho riaditeľa ŽSR Miloslava Havrilu a predsedu predstavenstva ZSSK Romana Koreňa.
Švajčiarsky výrobca Stadler začal vozidlá pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyrábať v roku 2019. S ich zaradením do prevádzky však národný dopravca musel počkať na rekonštrukciu trate manažérom infraštruktúry, Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) a dokončenie schvaľovacích procesov na Dopravnom úrade. Dokopy 5 nových vozidiel s menami málo známych tatranských štítov Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká si oddnes môžu cestujúci vychutnať v plnej kráse tatranských hôr. Vďaka svojmu hybridnému pohonu môžu vozidlá jazdiť ako na klasickej trati TEŽ (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica), tak aj na ozubnicovej trati OŽ (Štrba – Štrbské Pleso).
„Doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpela nedostatkom kapacít a prestarnutým vozidlovým parkom, v sezóne sme jazdili bez záloh. Flotila bola zastaraná nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nepostačovala. Príchod moderných vozidiel, ktoré rešpektujú ducha tých pôvodných a zároveň spĺňajú najvyššie kritériá, predstavuje novú éru v cestovaní v Tatrách. Som rád, že pri tom môžeme byť,“ hovorí predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň.
Jednotky s maximálnou adhéznou rýchlosťou 80 km/h svojimi parametrami spĺňajú požiadavky TSI, každá z nich ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vybavené sú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami, kamerovým systémom a systémom na anonymné počítanie cestujúcich. Samozrejmosťou je klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie na internet. Vozne majú protišmykovú podlahu, bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.
„Zubačka je jeden z najznámejších symbolov Tatier, veľmi obľúbená atrakcia a zároveň dôležitý dopravný prostriedok pre miestnych. Nepochybujem, že Tatrancom a aj turistom chýbala a som rád, že je konečne späť. V budúcnosti navyše môže zohrať aj veľmi dôležitú úlohu v súvislosti s úvahami o zákaze vstupu áut so spaľovacími motormi do Tatier. Práve zubačka môže zabezpečiť ekologické nízkoemisné spojenie doliny s horami,“ povedal Andrej Doležal, minister dopravy a výstavby SR.
Projekt v hodnote 38,8 milióna eur je z najväčšej časti financovaný z Kohézneho fondu EÚ, ďalej zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov ZSSK.
ZSSK má plány aj s pôvodnými vozidlami, ktoré sú súčasťou historického dedičstva. Dva kusy starých zubačiek plánuje prevádzkovať v rámci mimoriadnych spomienkových jázd (resp. podľa prevádzkovej situácie), o tretiu súpravu prejavila záujem obec Štrba ako o výstavný kus.
Stručná genéza:
- jún 2018: ZSSK vyhlásila súťaž na nákup železničných koľajových vozidiel pre TEŽ a OŽ
- október 2018: víťazom tendra sa stala švajčiarska spoločnosť Stadler Bussnang AG
- 17. 10. 2018: ZSSK a Stadler Bussnang AG podpísali zmluvu na dodanie piatich ozubnicovo-adhéznych elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň pre TEŽ a OŽ
- máj 2021: manželia Lenka a Jakub Rusnákovci vyhrali dizajnérsku súťaž ZSSK pre verejnosť na polep nových vozidiel a rozhodli tak o ich grafickej podobe
- január 2021: na Slovensko dorazila prvá ozubnicová jednotka
- 13. 12. 2021: prvé dve vozidlá sa dostali na adhéznu trať (TEŽ)
- 28. 12. 2021: tretie vozidlo bolo zaradené na adhéznu trať (TEŽ)
- 16. 2. 2022: všetkých 5 vozidiel bolo nasadených do prevádzky na TEŽ a OŽ