Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Pandémia a Brexit – dve nedávne udalosti, ktoré zasiahli mnoho odborov aj na Slovensku. Doprava a logistika dostali ťažkú ranu pod pás. Hlavné zmeny a trendy, ktoré môžeme v budúcich rokoch očakávať, okomentoval Martin Vohánka, výkonný riaditeľ spoločnosti Eurowag, najrýchlejšie rastúceho poskytovateľa integrovanej mobility v Európe.

Digitalizácia a zelená mobilita na výslní

Opatrenia spojené s pandémiou a brexit nepochybne viedli k zvýšeniu komplexnosti diaľkovej dopravy. Na druhej strane dodávky „na poslednú míľu“ dostali obrovský impulz, ktorý má trvať aj po súčasných krízach.

„Za prvých pár týždňov v januári tohto roku sme boli svedkami znateľného poklesu transakcií uskutočňovaných nákladnými vozidlami prechádzajúcimi cez Lamanšský prieliv. Situácia sa krátko po tom stabilizovala, ale zostáva administratívna záťaž vrátane postupov colného odbavenia v papierovej podobe a postupov vrátenia daní,“ popisuje súčasnú situáciu v dopravnom priemysle generálny riaditeľ Eurowag Martin Vohánka.

Pandémia tiež potvrdila, že hlavné trendy v logistike sa v nasledujúcich rokoch zamerajú na digitalizáciu a zelenú mobilitu. Prudko rastúci elektronický obchod vytvoril tlak na rýchlejšie a nákladovo efektívnejšie doručenie. A dopyt verejnosti po udržateľných riešeniach neklesol, práve naopak.

Budúcnosť spočíva v alternatívnych palivách a elektronickej mobilite

Európa čoraz viac upúšťa od fosílnych palív a namiesto toho skúma alternatívne zdroje energie. Toto je úzko spojené s „Európskym Zeleným dohovorom“, v ktorom si EÚ stanovila cieľ stať sa do roku 2050 prvým klimaticky neutrálnym kontinentom na svete. Stratégia predpokladá 90 % zníženie emisií z dopravy; toto by sa malo do veľkej miery dosiahnuť prechodom na alternatívne palivá.

Pokiaľ ide o diaľkovú prepravu, najsľubnejšou a najpravdepodobnejšou alternatívou k nafte je skvapalnený zemný plyn (LNG) a z dlhodobého hľadiska vodík. Pre mestskú logistiku sú to určite elektrické vozidlá na batériu.

„Percento vozidiel poháňaných alternatívnymi pohonnými systémami v našich vozových parkoch je v porovnaní s tradičnými motormi stále skromné, veríme však, že sa tento podiel v priebehu nasledujúcich 2 – 3 rokov výrazne zmení,“ hovorí Vohánka. Eurowag sa plánuje zamerať na prvom stupni na LNG, vzhľadom na rýchlo rastúcu európsku sieť dostatočnú ponuku výrobcov nákladných vozidiel.

V súčasnosti je v celej Európe 387 čerpacích staníc LNG. Spoločnosť Eurowag si želá do konca roka pokryť 430 alternatívnych čerpacích staníc palivami na CNG a LNG. Nedávne strategické investície spoločnosti Eurowag do Rotterdamskej spoločnosti Last Miles Solution, najväčšej nezávislej platformy pre elektronickú mobilitu v Európe, potvrdzujú vášeň a silné odhodlanie trhu s elektrickými vozidlami.

„Naši klienti výrazne zmenili svoj postoj k alternatívnym palivám, ako je napríklad LNG, a za posledných pár rokov boli k nim otvorenejší. Toto je podporené iniciatívami opatrení, ako sú v Nemecku bezplatné diaľnice pre nákladné vozidlá s alternatívnym pohonom. O zelenej mobilite sa v Škandinávii a západnej Európe dlho diskutovalo. Momentálne sme svedkami vzniku tohto trendu vo zvyšku Európy, v spojení s vyrovnaním celkových nákladov na prevádzkové náklady vozidiel s tradičným a alternatívnym pohonom,“ vysvetľuje Martin Vohánka.

Značky: