Popularita online nákupov neustále narastá. Slováci už cez internet nenakupujú len elektroniku a bielu techniku, ale aj produkty bežnej spotreby.
Nasvedčuje tomu obrat internetových obchodov, ktorý za rok 2018, dosiahol rekordnú sumu 1,13 miliardy eur. Online predaj medziročne vzrástol o 23 %. Na Slovensku opäť vzrástol aj počet e-shopov.
Internetovým obchodom na Slovensku sa darilo aj v roku 2018. V uplynulom roku 2018 v nich Slováci minuli 1,13 miliardy eur. „Obrat e-shopov narástol medziročne o 23 %. Tradične najsilnejším obdobím bola vianočná sezóna, ktorá tvorí takmer tretinu obratu,“ upresnil šéf nákupného radcu Heureka Tomáš Braverman.
Pribúdali nové e-shopy aj mobilné prístupy
Výrazný skok zaznamenala Heureka aj v počte e-shopov, ktorých počet sa medziročne opäť zvýšil. Aktuálne je na Slovensku už vyše 11 585 e-shopov. Obchodníkom sa tak začalo opäť dariť a na trhu pribudli noví hráči.
E-commerce na Slovensku tak celkovo zažíva rozmach a posúva sa vpred. Slováci si užívajú rýchlosť, pohodlnosť a dostupnosť nákupov online. A už to dávno nie je len o cene, zákazníci oceňujú aj ďalšie faktory. Väčšina nakupujúcich sa zameriava na celkovú kvalitu služieb vrátane dopravy. Obľube sa tešia aj kamenné výdajne, vďaka ktorým sa môžu nakupujúci sami rozhodnúť, kedy si svoje objednávky vyzdvihnú.
„Aj v tomto roku sa potvrdilo, že e-shopom sa darí a obdobie stagnácie máme zrejme za sebou. Slováci nakupujú cez inernet stále viac a zároveň vzrastá počet osobných odberov na výdajniach. Logicky tak narástol aj počet e-shopov, ktoré ponúkajú možnosť vyzdvihnutia tovaru vo výdajní, ako aj počet výdajných miest. V roku 2018 ich evidujeme už 2 390,“ vysvetlil Braverman.
Zvyšuje sa aj počet Slovákov nakupujúcich cez mobilné zariadenia. V súčasnosti nakupuje cez mobilný telefón každý druhý Slovák a preto vedú eshopy, ktoré sú „mobile friendly“. V nakupovaní online sme opäť predbehli Čechov. V Českej republike je podiel nakupujúcich v online priestore 45%, zatiaľ čo na Slovensku je to 52 %.
Opäť vedie elektronika
Najväčší podiel na trhu si stále drží elektronika vrátane bielej techniky. Táto kategória tvorí až 52 % z celkového obratu. Najpopulárnejšou značkou je Samsung, na druhom mieste sa umiestnil Apple a tretie miesto obsadila značka Xiaomi.
Výborne sa umiestnili e-shopy z kategórie dom a záhrada, ktoré do celkového obratu zasiahli 14 %. Oblečenie a móda získali podielom 8 % tretie miesto.
Elektronika | 52 % |
Dom a záhrada | 14 % |
Oblečenie a móda | 8 % |
Šport | 7 % |
Slováci už kupujú online aj jedlo, drogériu a ďalší tovar bežnej spotreby
Z týchto trendov je jasné, že Slováci stále výraznejšie uprednostňujú online nákup, ktorý sa už netýka len drahších položiek, ako je biela a čierna technika, ale stále častejšie nakupujú v e-shopoch aj tovar bežnej spotreby v nižších hodnotách. Online prostredie je komfortnejšie, rýchlejšie a často aj finančne výhodnejšie.
V e-shopoch Slováci nakúpia takmer všetko. Dobrým príkladom je kategória kozmetika a zdravie, ktorú vyhľadávajú predovšetkým dámy. Čoraz väčšej popularite sa teší nákup čistiacich prostriedkov, medzi ktoré patria aj prášky na pranie, či aviváže. Tie si nakupujúci nechávajú doručiť až k dverám.
V roku 2018 bola najrýchlejšie rastúcou kategóriou dom a záhrada s takmer polovičným nárastom, e-shopy z kategórie jedlo a nápoje sú na druhom mieste. Tesne za nimi sa umiestnili sexuálne a erotické pomôcky.
Dom a záhrada | 44 % |
Jedlo a nápoje | 42 % |
Sexuálne a erotické pomôcky | 39 % |
Šport | 38 % |
Detský tovar | 35 % |
„Už to nie sú len drahšie položky, ako je biela a čierna technika, ale aj tovar bežnej spotreby v nižších cenových reláciach. Na internetové obchody sa obraciame napríklad pri nákupe kozmetiky, vybavenia domu či športovej výbavy,“ dodáva Braverman. Tento spôsob nakupovania je pre Slovákov nielen komfortnejší, ale aj rýchlejší a často aj cenovo výhodnejší.