Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Auto má mnoho spoločného so živým organizmom. Aby fungovalo čo najlepšie, potrebuje pravidelnú starostlivosť a údržbu, a to obzvlášť na jar po náročných zimných mesiacoch. Nemusí to byť nič zložité ani zdĺhavé, v skutočnosti stačí zvládnuť päť základných vecí a vrčať spokojnosťou bude vozidlo aj jeho majiteľ. Odborníci radia, na čo sa predovšetkým zamerať.

Pneumatiky

Pneumatiky sú rovnako dôležité ako topánky. Bezpečne pomáhajú držať auto na ceste a podporia vodiča aj v náročných situáciách, ktoré sa z času na čas počas jazdy stávajú. Kľúčová je však starostlivosť o ich stav. „Pneumatiky sú jedným z najzásadnejších prvkov bezpečnosti automobilu. Pri ich zlom stave je vysoké riziko vzniku šmyku, aquaplaningu či nedobrzdenia pred prekážkou. Preto dbajte na ich správny výber – letné, zimné, celoročné. Celoročné pneumatiky sú dobrá voľba pre južnejšie regióny, kratšie trasy a menšie kilometrové nájazdy. Pri prezúvaní sezónnych pneumatík je kľúčová teplota 7 stupňov. Keď je priemerná teplota vyššia ako 7 stupňov, tak zimné pneumatiky strácajú účinnosť a letné práve vtedy účinnosť nadobúdajú,“ uviedla Lucia Solomon, inštruktorka bezpečnej jazdy SuperDRIVE. „Jednou z najčastejších chýb je nedostatočná kontrola tlaku v pneumatikách, obzvlášť pri výkyvoch teplôt, čo môže výrazne ovplyvniť jazdné vlastnosti a zvyšovať riziko nehôd. Okrem tlaku je ďalším kľúčovým prvkom hĺbka dezénu pneumatiky. Všeobecne sa dá povedať, čím hlbší dezén, tým viac vody dokáže odvádzať a znižuje tak riziko aquaplaningu. Okrem mechanického opotrebovania je v neposlednom rade dôležité sledovať aj vek pneumatiky. S pribúdajúcimi rokmi pneumatika stráca elasticitu a priľnavosť k povrchu. Ako samozrejmosť predpokladajme použitie zimných pneumatík v zimnom období a letných v lete,“ dodala Lucia Solomon, inštruktorka bezpečnej jazdy SuperDRIVE.

Motor a palivo

Jar býva pre motor náročným obdobím kvôli striedaniu nižších a vyšších teplôt v krátkom čase. Počas studeného rána je motor podchladený, následne sa rýchlo ohreje a potom znova vychladne. To isté platí pre palivo, ktorého nízka teplota po naštartovaní veľmi rýchlo vystúpi. To vyvoláva podobný efekt ako pri pečení nedokonale rozmrazeného mäsa – na povrchu zuhoľnatené a vo vnútri surové. Na kľúčových častiach motora, ako sú vstrekovače paliva a sacie ventily, sa tak ešte viac vytvárajú karbónové usadeniny, ktoré znižujú účinnosť spaľovania paliva, znižujú výkon motora a taktiež zvyšujú spotrebu paliva. Usadeniny sa však tvoria vo všetkých ročných obdobiach, a preto je vhodné celoročne čistiť motor pomocou kvalitného aditivovaného paliva.

„Karbónové usadeniny môžu vznikať v dôsledku nedokonalého spaľovania motorovej nafty alebo benzínu počas celého roka. Usadeniny môžu z dlhodobého hľadiska znižovať výkon motora a zvyšovať spotrebu paliva. Preto by sme motoru mali dopriať kvalitné aditivované palivo, ktoré spustí proces čistenia od týchto usadenín. Ideálnym riešením je napríklad nová generácia palív Shell V-Power, ktorá 100 % čistí kľúčové časti motora od usadenín, znižuje spotrebu paliva a plne omladzuje výkon motora. Alternatívou pre udržanie čistého motora je aj palivo Shell FuelSave,“ uviedla Markéta Jakoubková, manažérka kvality palív zo spoločnosti Shell. Túto starostlivosť zvládne úplne každý, keďže tankovať musia všetci majitelia spaľovacích motorov.

Podvozok

Umývanie karosérie je už štandardom, ale na umývanie podvozka väčšina vodičov zabúda. Ideálne je naň myslieť už po zime, kedy sa odporúča navštíviť automatickú autoumyvárku, ktorá zmyje po zimnom období všetky nečistoty. Ideálne je však podvozok umývať počas celého roka, pretože je neustále v kontakte s množstvom nečistôt – od soli cez zvyšky prevádzkových kvapalín až po blato či prach. Pri výbere voľte autoumyvárku, ktorej súčasťou je tlakové predumytie (strojové alebo ručné) a umývanie podvozka ako súčasť väčšiny umývacích programov. Tak je to napríklad v autoumyvárkach na čerpacích staniciach Shell. Ak sa podvozok pravidelne neumýva, materiály začínajú postupne korodovať, gumové časti viac tvrdnúť, čím sa oslabujú a stávajú menej odolnými. Časom sa tak môže stať, že pri zanedbaní čistenia podvozka nebudú plne funkčné. „To, že nebol podvozok pravidelne umývaný vidíme v servise najmä pri nastavovaní geometrie kolies. S pohyblivými súčiastkami sa nedá hýbať a je potrebná ich výmena, čím sa celý úkon predražuje,“ dopĺňa Jozef Hušek z Group M. Pravidelná starostlivosť a umývanie podvozka tak zabráni ďalším násobne vyšším nákladom.

Prevádzkové kvapaliny

Prevádzkové kvapaliny by sa mali kontrolovať tiež, a to aspoň vizuálne. Hneď ako pominú posledné jarné mrazíky, čo najskôr vymeňte zimnú zmes v ostrekovačoch a nalejte do nich letnú zmes, ktorá pomôže odstrániť zvyšky hmyzu z čelného skla a svetiel. Čisté čelné sklo vám zaistí nielen dobrý výhľad na cestu, ale aj správnu funkciu vašich jazdných asistentov. Oboje je dôležité pre bezpečnú jazdu. Chladiacu a brzdovú kvapalinu, aj ďalšie prevádzkové kvapaliny vrátane stavu oleja, vám skontrolujú v servise. Sami si však môžete postrážiť aspoň ich množstvo.

Pozornosť

Podľa dlhoročného motoristického publicistu z Garáž.tv Rasťa Chválu je okrem starostlivosti o auto dôležitá pozornosť za volantom. „Stačí, že vykukne prvé jarné slnko a starostlivých šoférov sú plné čerpacie stanice aj pneuservisy. Akurát zabúdame na jarné upratovanie v hlave. Teplé slnečné dni otupujú pozornosť, presne tú pozornosť, ktorej nedostatok je najčastejšou príčinou nehôd. Buď nás trápi únava v popoludňajšom slnku, alebo rozptyľuje množstvo jarných aktivít, ktoré organizujeme za volantom, vlastne pod volantom s telefónom v ruke,“ uvádza Chvála a zároveň dodáva: „Ak občas meškáme so starostlivosťou o auto, máme šancu na opravu. Ak meškáme s pohľadom na cestu sekundu či dve…“.

Značky: