Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Rozvoj e-commerce podporil vznik množstva domácich e-shopov, ktoré dnes môžu predávať takmer všetko – oblečenie, športové a fitness doplnky, elektroniku či drogériu.

Viacerým z nich sa dokonca rýchlo podarilo prerásť hranice Slovenska a expandovať do zahraničia. Skvelým príkladom sú mená ako napríklad GymBeam, Dedoles, pôvodom trenčianska značka Factcool, cyklistický obchod MTBIKER či Muziker. Tie menšie však čoraz viac ohrozuje nástup medzinárodných marketplaceov, ako je AliExpress, Allegro, čínske Temu či Trendyol, ktorý zámer vstúpiť aj na slovenský trh oznámil na začiatku roka. Podľa šéfa Packety Alexandra Janča môžu lokálne e-shopy aj naďalej uspieť a rozširovať svoje podnikanie. Potrebujú však mať toho správneho logistického partnera a nebáť sa začať predávať do zahraničia.

„Zvyšujúcu sa obľubu veľkých marketplaceov dokazuje napríklad aj to, že na slovenský trh vstupuje čoraz viac globálnych hráčov. Je pravdou, že ich nadpriemerne širokej palete produktov, nízkym cenám a prostriedkom investovaným do reklamy môžu slovenské malé a stredné e-shopy konkurovať len ťažko. Napriek tomu však aj u nás neustále vznikajú nové internetové obchody, ktoré už prerazili alebo majú potenciál uspieť aj v zahraničí,vysvetľuje Alexander Jančo, výkonný riaditeľ Packety.

Podľa neho môžu aj novovzniknuté obchody vďaka sociálnym sieťam, kvalitným produktom a špičkovému zákazníckemu servisu rýchlo osloviť tisícky nových zákazníkov. Vzhľadom na veľkosť slovenského trhu však pomerne rýchlo narazia na limit: „Môžete predávať ten najkvalitnejší tovar, ale na 5,5-miliónovom Slovensku, najmä ak namiesto oblečenia či drogérie ponúkate viac špecifickejší tovar, pomerne rýchlo nasýtite svojich potenciálnych zákazníkov. Preto sa netreba báť ambícií rásť aj do zahraničia – napríklad Česká republika je vďaka prakticky nulovej jazykovej bariére pre väčšinu obchodníkov voľbou číslo 1. Jednotná legislatíva dnes významne uľahčuje aj zasielanie tovaru do ostatných krajín EÚ, dodáva Jančo.

Nebáli sa expandovať. Dnes sú z nich seriózni e-commerce hráči v celom regióne

Jedným z najúspešnejších domácich e-shopov, ktorý dávno prerástol hranice Slovenska a dnes pôsobí v už 20 krajinách Európy, je Dedoles. „Pri výbere logistických partnerov sme postupovali strategicky, pričom sme kládli dôraz na kvalitu zákazníckej skúsenosti, čo zahŕňa presnosť doručenia alebo možnosti sledovania zásielok. V krajinách, ako je Nemecko, Španielsko alebo Francúzsko, zákazníci stále vo veľkom obľubujú doručovanie na adresu, v strednej Európe vrátane Česka a Slovenska sa osvedčili výdajné miesta a samoobslužné boxy. Sú to efektívne alternatívy pre zákazníkov, ktorí nemôžu byť cez deň doma alebo uprednostňujú vyzdvihnutie zásielky podľa vlastného rozvrhu,hovorí súčasný CEO Ján Cifra.

Príklad obchodu s cyklistickým oblečením Holokolo zas ukazuje, že ambície obchodníkov nemusia zostať len na internete. E-shop, ktorý začal predávať cyklodresy najznámejších tímov profi pelotónu na Slovensku a v Česku, do piatich rokov postupne expandoval aj do Poľska, Rumunska a Slovinska. Dnes dokonca prevádzkuje aj kamenné predajne v Bratislave a Prahe. „Pôsobíme v 7 krajinách a mesačne spracúvame rádovo tisíce objednávok. Pri výbere logistických partnerov pre nás hrala kľúčovú rolu dĺžka doručenia a rozšírenosť danej služby v určitej krajine. Kombinujeme dopravu na adresu, výdajné miesta aj výdajné boxy, vysvetľuje CEO Holokolo Peter Podstrelenec.

Ďalej než do Česka sa obchodníci často boja rásť. Odhodlá sa menej než tretina

„Rozhodnutie o expanzii do zahraničia je pre každého obchodníka veľký krok. V novej krajine musí mať aj spoľahlivého a dôveryhodného partnera na doručovanie. Prepravná služba musí vedieť zvládnuť aj nečakané komplikácie ako napríklad poškodenie či strata zásielky, prípadne dopravnú nehodu kamióna, v ktorom sa vezú zásielky. Namiesto hľadania desiatok partnerských doručovacích služieb v každej krajine, kde pôsobia, odporúčam vybrať si jedného alebo dvoch naozaj overených partnerov, ktorí dokážu ich zásielky voziť aj do zahraničia. Môže ísť aj o tzv. agregátorov, ktorí v zahraničí okrem svojich doručovacích služieb ponúkajú aj služby iných prepravných partnerov. To dramaticky zníži náklady na implementáciu dopravy v krajinách, kam e-shop expanduje,“ vysvetľuje Alexander Jančo z Packety.

Dáta Packety zároveň ukazujú, že pre slovenské e-shopy je expanzia na susedné trhy mimoriadne atraktívna, prekážkou môže byť jazyková bariéra. V Českej republike totiž pôsobí až 58 % e-shopov, ktoré vznikli na našom území, no mimo bývalého Československa sa odvážilo rásť už len 27 % všetkých e-shopov zo Slovenska.  

„Snažíme sa im uľahčiť túto expanziu a pomôcť s hľadaním nových príležitostí na rast. Vďaka slovenskej Packete dnes môžu domáce e-shopy dodávať svoj tovar nielen zákazníkom po celom Slovensku a Česku, ale aj Maďarsku, Poľsku či Rumunsku. Celkovo doručujeme zásielky do 32 krajín sveta. Dôležité je dodať, že mnohým partnerským e-shopom, ktoré ešte len uvažujú o expanzii, dokážeme podať pomocnú ruku a nájsť ideálne riešenie prakticky na mieru,“ uzatvára Jančo.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.