Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Koncernový archív Mercedes-Benz prepracoval a rozšíril sekciu motoristického športu v digitálnom multimediálnom archíve a v systéme pre rešeršovanie M@RS
  • Vozidlá s motorom na základe licencie Daimler 22. júla 1894 zvíťazili v pretekoch Paríž – Rouen
  • Výsledok reštaurácie pretekárskeho vozidla Targa-Florio je pripomenutím víťazstiev spred 100 rokov
  • Motoristické preteky Eifelrennen 1934: prvé víťazstvo vozidla Mercedes-Benz W 25
  • V meste Reim odštartovala 4. júla 1954 úspešná séria vozidla Mercedes-Benz W 196 R
  • V roku 2014 sa Lewis Hamilton stal majstrom sveta v pretekoch Formuly 1 s hybridným vozidlom Mercedes W05

Úspechy v motoristickom športe patria do DNA značky Mercedes-Benz. Už prvé preteky automobilov v histórii pred 130 rokmi vyhrali dve vozidlá s motorom na základe licencie Daimler. Medzi návštevníkmi pretekov automobilov z Paríža do mesta Rouen 22. júla 1894 bol aj priekopník mobility Gottlieb Daimler so synom Paulom. O 20 rokov neskôr Paul Daimler takto spomínal na výsledok pretekov, pre ktoré bolo príznačné aj súperenie rôznych techník pohonu:

„Na miesto pretekov sa hrnul obrovský dav ľudí, ktorí si chceli pozrieť toto výnimočné divadlo. Pretekárske vozidlá sa od seba podstatne líšili svojím tvarom, druhom aj veľkosťou. Ťažké parné vozidlá s prívesmi a ohromnou silou konkurovali ľahučkým trojkolesovým parným vozidlám a tie zase benzínovým vozidlám. Sami sme vo vozidle sprevádzali preteky. Bolo to zvláštne divadlo. Tieto principiálne rozdielne typy vozidiel si merali sily v rýchlosti: strojmajstri ťažkých parných vozidiel sa potili, boli zaprášení sadzou, s obrovskou námahou sádzali palivový materiál. Vodiči malých parných trojkolesových vozidiel neustále sledovali tlak a hladinu vody v malých, umelecky vložených rúrových kotloch a regulovali zapaľovanie oleja. Na rozdiel od nich, vodiči benzínových a petrolejových vozidiel pokojne sedeli na sedadle vodiča a občas použili páčku, akoby jazdili z čistého potešenia – bolo to celkom jedinečné porovnanie, na ktoré do smrti nezabudnem.“ Paul Daimler, vtedajší technický riaditeľ spoločnosti Daimler Motoren v roku 1914

Od tejto diaľkovej jazdy sa táto značka naďalej zapisovala do histórie motoristického športu v rozličných kategóriách. K mnohým výročiam, ktoré budeme oslavovať v roku 2024, patrí aj víťazstvo v pretekoch Targa Florio v roku 1924, teda spred sto rokov, ako aj prvý štart vozidla Mercedes-Benz W 25 pred 90 rokmi na okruhu Nürburgring na pretekoch Eifelrennen v roku 1934 – bola to premiéra „strieborného šípu“.

Rozšírený digitálny archív motoristického športu

Koncernový archív Mercedes-Benz pri príležitosti výročia pôsobenia tejto značky v motoristickom športe výrazne rozšíril sekciu histórie motoristického športu v digitálnom multimediálnom archíve a v systéme pre rešeršovanie M@RS. Tento archív má novú štruktúru a lepší vzhľad – kompletné detailné informácie sú dostupné najprv pre časové obdobie od roku 1894 do roku 1955. Ďalšie doplnenia budú nasledovať postupne. Okrem známych rubrík ako Vodiči, Vozidlá či Preteky, Rely a Rekordné jazdy bola do systému zakomponovaná nová časť, konkrétne štvrtá, prepracovaná kategória pod označením Epochy, pretekárske seriály, majstrovstvá. Úvodné texty a priradenie relevantných vozidiel, vodičov a úspechov tu vytvárajú počiatočný prehľad o histórii motoristického športu značky Mercedes-Benz. Vďaka tomu je systém M@RS, ktorý je už veľa rokov považovaný za ideálny príklad archívnej a mediálnej databanky, ešte prívetivejší pre používateľa. Odkaz: https://mercedes-benz-archive.com/go/Motorsport

Stručné zhrnutie: výročia zo 130-ročnej histórie motoristického športu značky Mercedes-Benz

  • 1894 (pred 130 rokmi): 22. júla 1894 usporiadalo francúzske vydavateľstvo Le Petit Journal prvé preteky motorových vozidiel. Trasa dlhá 126 kilometrov viedla z Paríža do Rouen. O víťazstvo sa podelili dve vozidlá s motorom na základe licencie Daimler: Peugeot a Panhard & Levassor. Tieto preteky sú považované za podujatie, pri ktorom sa zrodil motoristický šport.
  • 1899 (pred 125 rokmi): od 21. do 25. marca 1899 sa konal prvý Týždeň v Nice. Bolo to medzinárodne preslávené motoristické podujatie, ktoré pozostávalo z rozličných súťaží. V okružnej jazde na trase Nice – Colomars – Tourrettes – Magagnosc – Nice zvíťazil v kategórii dvojmiestnych vozidiel Wilhelm Bauer, víťazom v kategórii štvormiestnych vozidiel bol Wilhelm Werner. Obaja jazdci štartovali s vozidlom Daimler „Fénix“ s výkonom 12 k. O dva roky neskôr dominovalo počas Týždňa v Nice v roku 1901 vozidlo Mercedes s výkonom 35 k. Bolo to vôbec prvé vozidlo Mercedes a zároveň aj prvý moderný automobil.
  • 1904 (pred 120 rokmi): bezkonkurenčným víťazstvom Camilla Jenatzyho v pretekoch o Pohár Gordona Bennetta v roku 1903 s vozidlom Mercedes Simplex s výkonom 60 k priniesla spoločnosť Daimler Motoren prestížne preteky v roku 1904 do Nemecka. Tieto pre Nemecko prvé veľké automobilové preteky prebiehali na okružnej trase v regióne Taunus. Aby si táto značka zaistila čo najlepšie šance na víťazstvo, za Nemecko vyštartovala s dvomi pretekárskymi vozidlami Mercedes s výkonom 90 k s bielym lakovaním a za Rakúsko s tromi konštrukčne identickými vozidlami so žlto-čiernym lakovaním. Tím Mercedes sa umiestnil na 2., 3., 5. a 11. mieste.
  • 1914 (pred 110 rokmi): značka Mercedes trojnásobným víťazstvom zvíťazila vo Veľkej cene Francúzska v Lyon 4. júla 1914. Christian Lautenschlager došiel do cieľa ako prvý, po ňom nasledovali Louis Wagner a Otto Salzer – všetci pretekári pretekali v pretekárskych vozidlách Mercedes Veľkej ceny s výkonom 115 k so 4,5-litrovým štvorvalcovým motorom s technológiou štyroch ventilov.
  • 1924 (pred 100 rokmi): Christian Werner zvíťazil s 2-litrovým pretekárskym vozidlom Mercedes s motorom preplňovaným kompresorom v náročných cestných pretekoch Targa Florio a Coppa Florio na Sicílii v roku 1924. Divízia Mercedes-Benz Classic v roku 2024 oslávi toto výročie opätovným uvedením originálneho pretekárskeho vozidla z roku 1924 do prevádzky po rozsiahlej reštaurácii.
  • 1934 (pred 90 rokmi): v pretekoch Eifelrennen na okruhu Nürburgring sa 3. júna 1934 prvýkrát predstavili nové formulové pretekárske vozidlá Mercedes-Benz W 25 s hmotnosťou 750 kilogramov. V pretekoch zvíťazil Manfred von Brauchitsch.
  • 1954 (pred 70 rokmi): v pretekoch Veľkej ceny Francúzska 4. júla 1954 v meste Reims nasadila značka Mercedes-Benz prvýkrát nové pretekárske vozidlo W 196 R v kategórii Formuly 1. Víťazom sa stal Juan Manuel Fangio, za ním nasledoval Karl Kling. Fangio sa stal majstrom sveta Formuly 1 s novým strieborným šípom v rokoch 1954 a 1955.
  • 1964 (pred 60 rokmi): trojnásobné víťazstvo v cestných pretekoch Veľkej ceny cestovných automobilov v Argentíne, ktoré sa konali 28. októbra až 7. novembra 1964, bolo štvrtým sériovým úspechom tímu Mercedes-Benz v pretekoch na dlhé trate. V pretekoch na trase dlhej 4 779,6 kilometra s množstvom úsekov, v ktorých pretekári mohli jazdiť na plný plyn, zvíťazili Eugen Böhringer a Klaus Kaiser pred Dieterom Glemserom a Martinom Braungartom, ako aj Ewy von Korff-Rosqvistovou a Evou-Mariou Falkovou – všetci jazdci pretekali s rely vozidlami Mercedes-Benz 300 SE (W 112). V lete toho istého roku zvíťazili Robert Crevits a Georges Gosselin, rovnako s vozidlom 300 SE, v 24-hodinových pretekoch na okruhu Spa-Francorchamps, ktoré sa konali 25. až 26. júla 1964.
  • 1984 (pred 40 rokmi): 12. mája 1984 bol formou pretekov 20 šampiónov s 20 identickými vozidlami Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 otvorený nový okruh Nürburgring. Vtedy ešte neznámy Ayrton Senna zvíťazil pred Nikim Laudom a Carlosom Reutemannom.
  • 1994 (pred 30 rokmi): Al Unser jr. zvíťazil na 500-míľových pretekoch v Indianapolise 29. mája 1994 s vozidlom Penske-Mercedes PC-23 IndyCar. Rozhodujúcim aspektom tohto veľkolepého víťazstva bol konkurenciu značne prevyšujúci 3,4-litrový motor V8 500I z dielne Mercedes-Benz, ktorý bol vyvinutý pod prísnym utajením. Pre následnú zmenu predpisov bol tento motor použitý len v týchto pretekoch.
  • 1994 (pred 30 rokmi): Mercedes-Benz sa v roku 1994 vracia do Formuly 1, najskôr ako partner švajčiarskeho tímu Petra Saubera. Motory Mercedes-Benz vyvíja spoločnosť Ilmor vo Veľkej Británii v meste Brixworth.
  • 1994 (pred 30 rokmi): Klaus Ludwig sa v sezóne 1994 tretíkrát stal víťazom Nemeckých majstrovstiev cestovných automobilov DTM s vozidlom AMG-Mercedes Triedy C.
  • 1999 (pred 25 rokmi): Mika Häkkinen sa v roku 1999 druhýkrát po sebe stal majstrom sveta Formuly 1 s vozidlom McLaren-Mercedes. V posledných pretekoch sezóny, počas Veľkej ceny Japonska 31. októbra 1999, si Häkkinen zaistil titul vo vozidle McLaren-Mercedes MP4/14.
  • 2014 (pred 10 rokmi): závodný tím Mercedes AMG Petronas F1, ktorý bol založený v roku 2010, získal v roku 2014 svoj prvý dvojnásobný titul majstra sveta jazdcov pre Lewisa Hamiltona a titul konštruktérov. Týmto víťazstvom sa začala séria úspechov strieborného šípu s ôsmimi titulmi konštruktérov a siedmimi titulmi jazdcov po sebe.

Značky: