Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Pre poctivo podnikajúce e-shopy predstavuje len malé zmeny.

Na Slovensku platí od 1. júla 2024 nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Napriek tomu sa ešte mnohé slovenské e-shopy legislatívnym zmenám nevenovali dostatočne. Advokáti aj prevádzkovatelia platforiem pre e-shopy však upokojujú, že poctivo podnikajúci obchodníci sa veľkých zmien obávať nemusia a malo by ísť pre nich skôr o formality a úpravy dokumentácie, než o zásah do každodenného chodu ich podnikania.

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa priniesla viacero zmien, ktorými reaguje na rozvíjajúcu sa digitálnu éru a online predaj. Zvyšuje nároky na informovanosť spotrebiteľov, férové marketingové praktiky a práva spotrebiteľov. Dochádza tiež k zmenám v oblasti zodpovednosti za vady tovarov a spotrebiteľských zmlúv v Občianskom zákonníku.

V susednej Českej republike platí podobný zákon už od januára 2023. Podľa Michala Benatzkeho zo spoločnosti Upgates, zmena legislatívy zásadný vplyv na každodenný chod českých e-shopov nemala. „Áno, českí obchodníci si museli začať dávať pozor na zobrazovanie zliav, recenzií aj na ďalšie novinky. No ak majiteľ e-shopu podnikal poctivo, zmeny príliš nepocítil. Kvalitné e-shopové platformy navyše implementovali dostatočné technické riešenie, čo mnohým e-shopom prechod uľahčilo ešte viac.“

Podľa advokátky Natálie Tunegovej z PETERKA & PARTNERS je, aj v tejto súvislosti, predmetná novelizácia nepochybne krokom vpred. „Novou legislatívou reagujeme na aktuálne trendy a digitálnu éru, keďže Slovensko doteraz v transpozícii spotrebiteľských smerníc za ostatnými krajinami EÚ zaostávalo. Vďaka novele sa legislatíva zmodernizovala a sprehľadnila, čo vítajú tak obchodníci, ako aj spotrebitelia.“

Strašiak pre malých alebo kladivo na gigantov?

Podnikatelia mali od 1. júla 2024 svoje existujúce obchodné a reklamačné podmienky, ako aj marketingové stratégie s novými pravidlami zosúladiť. Mnohé e-shopy sa však na zmeny do začiatku účinnosti nového zákona o ochrane spotrebiteľa pripraviť nestihli. Podľa advokátky oneskorencov čaká aktualizácia informácií a dokumentov určených spotrebiteľom. „Prevádzkovatelia e-shopov si budú musieť skontrolovať a upraviť svoje všeobecné obchodné podmienky a postup pri uplatňovaní zodpovednosti za vady, tzv. reklamácie. Preveriť si budú musieť aj svoje doterajšie marketingové postupy a skontrolovať webovú stránku e-shopu, aby neobsahovala napríklad vymyslené spotrebiteľské recenzie,“ približuje Natália Tunegová.

Najproblematickejšou zmenou sa mnohým majiteľom e-shopov môže zdať zobrazovanie zliav. „Cieľom novely je však zakročiť proti veľkým hráčom, ktorí ceny produktov pred zľavovými akciami buď umelo navyšovali, alebo uvádzali ako pôvodné sumy, za ktoré sa produkt už dlho nepredával. Menší e-shoper, ktorý podniká poctivo sa výrazného zásahu do chodu svojho e-shopu báť nemusí. Prakticky sa mení naozaj len niekoľko základných pravidiel,“ vysvetľuje Michal Benatzky.

Aj podľa Natálie Tunegovej sa e-shopy, ktoré doteraz fungovali v súlade so zákonom, novým pravidlám prispôsobia bez väčších ťažkostí. „Pre menej dôsledných online predajcov je zas nová legislatíva dobrou príležitosťou na akési generálne upratovanie,“ dodáva advokátka.

Výhody pre spotrebiteľov

Zmeny prinášajú aj vyššiu mieru transparentnosti voči spotrebiteľom. Obchodníkom sa rozširuje rozsah informácii, ktoré sú povinní spotrebiteľom poskytnúť, a to jasne a zrozumiteľne. Uvádzanie falošných zliav sa dostáva do rozporu so zákonom a spotrebitelia tak môžu k akčným cenovkám a recenziám pristupovať s väčšou dôverou. „Cieľom legislatívnych zmien je, aby si spotrebitelia boli vopred vedomí podmienok, za ktorých nakupujú a ich obchodné správanie nebolo ovplyvnené klamlivými praktikami,“ vysvetľuje advokátka Tunegová.

Na prvé sankcie si ešte počkáme

Na Slovensku sú nové pravidlá v platnosti stále len veľmi krátko a zatiaľ tak chýba výkladová prax zo strany dozorného orgánu na nové inštitúty. Nie je ustálené, ako bude napríklad Slovenská obchodná inšpekcia postupovať pri hodnotení rôznych praktík obchodníkov, ktoré u nás doposiaľ neboli explicitne riešené. Napríklad práve v súvislosti s poskytovaním cenových zliav. V každom prípade by sa obchodníci mali poponáhľať, aby dali všetko čo najskôr do súladu s novou legislatívou,“ uzatvára Natália Tunegová z advokátskej kancelárie PETERKA & PARTNERS.

Značky: