Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slovenský e-commerce po dvoch rokoch poklesu začína rásť. Dlhoočakávané zlepšenie odštartovali už Vianoce a vyšší záujem o online nákupy pretrval aj počas novoročných výpredajov.

Skorší nástup jari pomohol februáru a, naopak, spomalil marec. Potvrdzuje to aj skokan kvartálu, ktorým je záhradný ratanový nábytok, pričom nárast dosiahlo viacero ďalších jarných záhradkárskych produktov. Prepadákom sú zjazdové lyže s poklesom o viac ako polovicu, ktorých kúpu mnohí počas slabej sezóny vynechali. Analýzu prvého štvrťroka roku 2024 prináša pravidelný eCommerce Insider z analýz nákupného poradcu Heureka.

Prvý mesiac nového roka pokračoval v pozitívnom svetle a vďaka novoročným výpredajom medziročne vzrástol o +5 %. „Registrujeme nesmelé náznaky zlepšenia spotrebiteľskej nálady, keďže spotrebitelia začali nakupovať produkty s vyššou cenou vrátane elektroniky, ktorej sa v poslednom období nedarilo,“ hovorí David Chmelař, CEO Heureka Group. V susednom Česku dosiahol rast e-commerce v 1. kvartáli takmer identické čísla.

Skokani a prepadáky kvartálu

Okrem spomínaného skokana, ktorým je záhradný ratanový nábytok (+83 %), zaznamenali nárast viaceré produkty súvisiace so skorším príchodom jari. Ide o krovinorezy (+41 %), záhradné nožnice (+33 %), kosačky (+26 %), kultivátory (+24 %) či hnojivá (+20 %), ale aj veterinárne produkty (+34 %) z dôvodu skorého štartu kliešťovej sezóny. Medzi prepadákmi sú okrem zjazdových lyží (-56 %) automatické kávovary (-54 %), herné konzoly (-48 %) a grafické karty (-40 %) či elektrokolobežky (-34 %).

„Pozitívnym signálom sú vírivky (+72 %), ktoré patria do kategórie citlivej na spotrebiteľskú náladu. Pokles predaja herných konzol bol očakávaný, keďže v poslednom období absentujú nové modely a trh je tak nasýtený. Rovnako považujeme za nasýtený trh s automatickými kávovarmi,“ hovorí David Chmelař.

Skokani kvartálu Prepadáky kvartálu
záhradný ratanový nábytok+83 % zjazdové lyže-56 %
vírivky+72 % automatické kávovary-54 %
korčule na ľad+45 % kotly-50 %
krovinorezy+41 % herné konzoly-48 %
veterinárne produkty+34 % grafické karty-40 %
záhradné nožnice+33 % elektrokolobežky-34 %
kosačky+26 % bojlery a ohrievače vody-31 %
parfémy+25 % slúchadlá-31 %
kultivátory+24 % televízory-25 %
hnojivá+20 % smart hodinky-20 %

zdroj: Heureka

Priemerná hodnota objednávky je 69 eur

V porovnaní s minuloročnými hodnotami priemerná hodnota objednávky narástla o +7 %. „Za nárastom vidíme najmä infláciu, keďže popularita a dostupnosť online nakupovania, naopak, podporujú aj menšie nákupy,“ hovorí David Chmelař.

Slovenské e‑shopy dosahujú výnimočné výsledky „customer satisfaction“ je 95,3 %

„Vysoká a pretrvávajúca miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov. Vysoká a zároveň rastúca konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ,“ hodnotí David Chmelař.

Čo nás čaká v ďalšom kvartáli? Zlepšenie spotrebiteľskej nálady by sa mohlo preklopiť aj do leta

„Aj keď druhý kvartál roka nepatrí medzi objemovo silné, očakávame, že e-commerce sa už stabilizoval. Veríme v čierne čísla, pretože ak sa potvrdí zlepšenie spotrebiteľskej nálady, e-commerce na Slovensku má veľký priestor rásť,“ uzatvára David Chmelař.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.