Lunar Cruiser s vodíkovými palivovými článkami posilní program prieskumu Mesiaca s ľudskou posádkou.
● Vozidlo vyvinuté v spolupráci s Japonskou vesmírnou agentúrou (JAXA) potvrdzuje univerzálnosť a praktickosť vodíkových technológií od Toyoty.
● Lunar Cruiser zabezpečí dopravu a pobyt vo vnútri vozidla pre dve osoby počas 30-dňového prieskumu pôdy a podpovrchových zdrojov Mesiaca.
● Po prvýkrát sa lunárnej misie NASA s ľudskou posádkou zúčastnia dvaja japonskí astronauti.
Toyota Lunar Cruiser bude hrať kľúčovú úlohu v najbližšej misii NASA na Mesiaci s ľudskou posádkou. Šesťkolesový rover vyrobený na jazdu po povrchu Mesiaca umožní astronautom jeho ešte detailnejší prieskum. Zapojenie Lunar Cruisera do misií na Mesiaci je jedným z hlavných bodov dohody o spolupráci, ktorú NASA uzavrela s Japonskou agentúrou pre vesmírny výskum (JAXA).
Program výroby Lunar Cruisera sa začal v roku 2019. Projekt spoločne realizujú Toyota a JAXA v spolupráci s Mitsubishi Heavy Industries. Vozidlo bude pripravené do roku 2031 a k misii Artemis sa pripojí v roku 2032. Názov Lunar Cruiser odkazuje na legendárne terénne vozidlo Toyota Land Cruiser – najdlhšie vyrábaný model Toyoty.
Kempingové vozidlo na Mesiaci
Lunar Cruiser je 10-tonové vozidlo pre dvoch členov posádky, ktoré v prípade potreby môže na palubu vziať ďalšie dve osoby. Vozidlo bolo navrhnuté tak, aby umožnilo astronautom pobyt vo vnútri bez skafandrov a zabezpečilo vhodné životné podmienky na dlhšiu dobu. Interiér bude vyplnený vzduchom pod správnym tlakom. Lunar Cruiser bude obsluhovaný japonskými astronautmi.
Misia vozidla Lunar Cruiser na Mesiaci by mala trvať približne 30 dní. Vozidlo bude schopné prekonať až 20 kilometrov denne, čo umožní posádke vykonávať prieskum pôdy a podpovrchových zdrojov aj v blízkosti južného pólu Mesiaca. Plánovaná doba prevádzky Lunar Cruisera je 10 rokov, počas ktorých má najazdiť v mesačnom teréne približne 100 000 km.
Vodíkové technológie
Lunar Cruiser dostane balík vodíkových technológií od Toyoty – na elektrický pohon bude využívať vodíkové palivové články a generátory vodíka poháňané slnečnou energiou. Na pohon vozidla budú použité regeneračné palivové články, anglicky Regenerative Fuel Cell (RFC). Súčasťou vybavenia budú aj solárne panely a nádrže na vodík a vodu, keďže kyslík na Mesiaci nebude možné čerpať zo vzduchu.
Prelomová bezemisná technológia RFC umožní vozidlu nepretržitý pohyb aj bez prístupu k slnečnému svetlu, čo je mimoriadne praktické, keďže deň a noc na Mesiaci trvajú po 14 dní. RFC umožňuje získavať vodík elektrolýzou pomocou slnečnej energie a počas mesačných nocí využívať tieto zásoby. Voda, ktorá je vedľajším produktom výroby energie v palivových článkoch sa uloží do špeciálnej nádrže, aby sa počas mesačných dní opäť využila na výrobu vodíka.
Technológia regeneračných palivových článkov je v súlade so zásadami obehového hospodárstva. Modul je kompaktný a ľahký, čo umožňuje široké využitie pre rôzne účely, či už pri prieskume vo vesmíre alebo na Zemi. Tento systém zabezpečuje sebestačnosť za predpokladu, že má prístup k slnečnému žiareniu a negeneruje dodatočné náklady.
Systémy autonómnej jazdy
Rover bude schopný autonómnej jazdy po úplne neznámom teréne. Bude využívať technológiu LiDAR, aby obišiel krátery a skaly, ako aj pokročilé rádio-navigačné systémy, údaje z kolies každej nápravy, aj softvér analyzujúci polohu hviezd. Keď kontrolu nad vozidlom prevezme posádka, rover bude stále dbať na bezpečnosť a navrhovať optimálnu trasu.
Pri vývoji Lunar Cruisera je dôležité navrhnúť jazdný systém, ktorý bude dobre fungovať na Mesiaci. Auto bude jazdiť po regolite (nespevnený kamenný povrch), kráteroch, teréne plnom ostrých skál a strmých svahov. Preto je dôležité vytvoriť taký pohon, ktorý poskytne najlepšiu rovnováhu medzi efektívnosťou v teréne a nízkou spotrebou energie. Skúsenosti získané za 70 rokov výroby legendárnej Toyoty Land Cruiser pomôžu pri vývoji koncepcie odpruženia. Navyše v spolupráci s firmou Bridgestone vzniknú kovové pneumatiky schopné jazdy v extrémnych podmienkach.